ایجاد احساس رقابت سیاسی؛ وظیفه مهم مجریان و ناظران انتخابات + صوت
کد خبر: 4192995
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۱
ایمانی بیان کرد:

ایجاد احساس رقابت سیاسی؛ وظیفه مهم مجریان و ناظران انتخابات + صوت

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های افزایش مشارکت در انتخابات وجود فضای رقابتی واقعی است، اظهار کرد: وظیفه مهم نهادهای مربوط به انتخابات اعم از نیروهای اجرایی و نظارتی این است که این احساس رقابت را در مردم به وجود آورند که این امر انگیزه مشارکت در انتخابات را بالا می‌برد.

ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای اصولگرا

ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که چگونه مجریان و ناظران انتخابات می‌توانند بر تحقق  مشارکت حداکثری مردم و رقابت سیاسی در انتخابات مجلس کمک کنند گفت: در وهله نخست باید هرگونه شائبه دخالت نهادهای دولتی و نیمه دولتی در انتخابات برداشته شود. مردم نباید احساس کنند که نهادهای نظارتی یا سایر نهادهای حاکمیتی در انتخابات دخالت می‌کنند، بلکه مردم باید احساس کنند هیچ اعمال نظر و دخالتی از سوی هیچ کدام از نهادهای حاکمیتی در انتخابات وجود ندارد.


بیشتر بخوانید: 


ایمانی تصریح کرد: شایسته نیست مردم حوزه انتخاباتی، بگویند که این کاندیدا، کاندیدای نهادی خاص است. این موضوع به  هر انتخاباتی، نه صرفا به انتخابات مجلس دوازدهم، آسیب می‌زند و بر میزان مشارکت اثر منفی می‌گذارد.

توجه مسئولان به رقابت سالم

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: دومین اقدام نهادهای مربوط به انتخابات این است که احساس رقابت را در مردم به وجود بیاید و مردم تصور نکنند صحنه به گونه‌ای چیده شده است که افراد خاصی برنده انتخاب خواهند شد.

کد

وی با اشاره به ضرورت توجه مسئولان به رقابت سیاسی سالم و اخلاق‌مدارانه، گفت: مراد از رقابت تنها معطوف به تهران و سایر شهرهای بزرگ نیست. گاهی در یک حوزه انتخاباتی کوچک در کشور، سه نفر نامزد هستند که می‌توانند با یکدیگر رقابت جدی داشته باشند و مردم نیز به دلیل آن رقابت، پای صندوق‌های رأی بیایند تا مشارکت بالایی را شاهد باشیم اما اگر از این سه کاندید، دو کاندید حذف شود، عملا رقابتی وجود ندارد و بسیاری از مردم پای صندوق‌های رأی نمی‌آیند.

اهمیت رقابت در حوزه‌های کوچک

ایمانی با بیان اهمیت رقابت در حوزه‌های کوچک، اضافه کرد: در حوزه‌های کوچک، مردم با مشارکت حداکثری پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند اما اگر احساس کنند، رقابتی وجود ندارد و تنها یک نامزد حضور دارد یا نامزدها به لحاظ تفکر و سلیقه تفاوت خاصی ندارند، انگیزه لازم را برای حضور در پای صندوق‌ها پیدا نمی‌کنند.

این فعال رسانه‌ای اصولگرا در پاسخ به این سؤال که دولت در فرصت کم باقی‌مانده تا انتخابات دوازدهم مجلس چه میزان می‌تواند با اقدامات مثبت، افزایش مشارکت را رقم بزند، اظهار کرد: دولت نمی‌تواند در این فرصت کوتاه کار ویژه و خاصی در جهت یک تحول اقتصادی انجام دهد. البته از سوی دیگر دولت نباید در این زمینه نیز کاری انجام دهد چون این کار نمایشی به نظر می‌آید. مهمترین اقدام دولت در جهت افزایش مشارکت این است که فضای رقابت پرشور سیاسی را ایجاد کرده و مسئولان دولتی نیز دخالتی در فضای انتخاباتی نداشته باشد.

تشویق گروه‌های مرجع و احزاب به مشارکت بیشتر

وی درباره ایجاد زمینه امیدآفرینی از سوی احزاب و فعالان سیاسی حامی و رقیب دولت، گفت: افراد و گروه‌هایی که نزد مردم نسبتا حالت مرجعیت دارند، باید وارد صحنه شوند و مردم را تشویق به شرکت در انتخابات کنند البته احزاب نیز می‌توانند مردم را دعوت به حضور در انتخابات کنند و لو به هر نامزدی که می‌خواهند رأی دهند.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان تأکید کرد: بنابراین افراد، دسته‌جات و گروه‌ها و یا اشخاص مختلفی که به نوعی مرجعیت برای مردم دارند، می‌توانند در این زمینه کارساز باشند و ضرورت حضور در انتخابات و آثار مثبت آن را برای مردم تبیین کنند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha