بهترین ظرفیت برای تحقق راهبرد چهارگانه انتخاباتی رهبر انقلاب + صوت
کد خبر: 4181840
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
جمالی‌نوبندگانی تشریح کرد؛

بهترین ظرفیت برای تحقق راهبرد چهارگانه انتخاباتی رهبر انقلاب + صوت

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه باید از همگرایی و وحدت مطلوب جریان‌های سیاسی در موضوع فلسطین به منزله یک ظرفیت مناسب برای تحقق راهبرد چهارگانه انتخاباتی رهبر انقلاب از جمله مشارکت و رقابت بهره برد، گفت:‌ دشمنان پس از شکست در اغتشاشات سال گذشته به شدت به بی‌رونق شدن انتخابات امید بسته‌اند و این وظیفه همه مسئولان و دست‌اندرکاران اجرایی و نظارتی را برای پرشورتر شدن فضای رقابت سیاسی و مشارکت حداکثری سنگین‌تر می‌کند.

محمدجواد جمالی نوبندگانی، کارشناس مسائل سیاسی

محمدجواد جمالی‌نوبندگانی، کارشناس مسائل سیاسی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره وحدت مطلوب جریان‌های سیاسی در مسئله فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و استفاده از این ظرفیت در مسائل داخلی به ویژه در انتخابات پیش رو گفت: امام خمینی(ره) عبارت مهمی درباره مسئله فلسطین دارند که می‌فرمایند فلسطین فقط مربوط به فلسطینیان و کشورهای عربی نیست، بلکه مسئله اسلام است. امروز هم می‌بینیم در جریانات اخیر همه امت اسلامی از شیعه و سنی و فرق و مذاهب مختلف در صحنه حمایت از فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی فعالانه حاضر هستند و این نشان می‌دهد نگاه دقیق و عمیق حضرت امام(ره) در عمل محقق شده و همه امت اسلامی به این نتیجه رسیده‌اند که فلسطین مسئله‌ای فراتر از فلسطینی و عربی، متعلق به همه جهان اسلام و حتی متعلق به تمام جهان ضد سلطه فارغ از هر دین، ملیت و جغرافیایی است. 
 
وی افزود: این در حالی است که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها همواره تلاش می‌کردند مسئله فلسطین را به یک مسئله مربوط به ملت فلسطین یا نهایتاً مربوط به جهان عرب تقلیل دهند تا با ممانعت از گسترده شدن ابعاد آن بتوانند تجاوزگری‌ و جنایات و نسل‌کشی را در یک سکوت و بی‌تفاوتی جهانی به راحتی پیش ببرند و شاید به جرئت بتوان گفت یکی از اهداف اساسی عادی‌سازی روابط اسرائیل و کشورهای عربی، به حاشیبه بردن کامل مسئله فلسطین در سطح جهانی از جمله در دنیای اسلام و کمک به اهداف اشغالگرانه اسرائیل در این سرزمین بود.‌                   

وحدت حداکثری داخلی در موضوع فلسطین 

 
جمالی‌نوبندگانی اظهار کرد: موضوع مظلومیت و حق‌کشی ملت فلسطین طی 70 سال گذشته مورد قبول همه گروه‌ها و جریان‌های سیاسی داخل کشور بوده و پیرامون مسئله فلسطین یک همگرایی و وحدت حداکثری در کشور وجود دارد و موضع‌گیری واحد و یکصدای جریان‌های سیاسی در محکومیت جنایات اسرائیل و حمایت از مقاومت یک ظرفیت مثبت و به ویژه پشتیبان موضع قوی‌تر دیپلماتیک جمهوری اسلامی در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی است. 
 
این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: نمونه این همگرایی را در برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» شاهد بودیم که فعالان سیاسی از طیف‌های مختلف به ارائه دیدگاه‌های خود در موضوع تحولات اخیر در غزه پرداختند که نشان داد جریان‌های سیاسی اشتراکات زیادی در نگاه و مواضع خود در این رابطه دارند که گویا متأسفانه در این برنامه تغییراتی ایجاد شده که امیدوارم موجب کنار گذاشتن این رویکرد مثبت نشود. 
 

لزوم بهره‌برداری داخلی از وحدت مطلوب در موضوع فلسطین 

 
وی تأکید کرد: این وحدت و هم‌صدایی داخلی در مسائل خارجی از جمله موضوع فلسطین قطعاً می‌تواند در مسائل داخلی نیز متبلور شود و می‌توان از این همگرایی‌ها به ویژه در سال انتخابات بهره‌برداری مثبتی انجام داد تا راهبرد چهارگانه انتخاباتی رهبر معظم انقلاب از جمله مشارکت حداکثری و فضای رقابتی عملیاتی شود اما شرط مهم این است که بدانیم چگونه از این ظرفیت‌‌ها استفاده کنیم. 
 
جمالی‌نوبندگانی ادامه داد:‌ در واقع همینطور که ما به دنبال استفاده مثبت از این ظرفیت‌ها هستیم برخی دوستان نادان در کنار دشمنان آگاه و دانا با اهداف و نگاه‌هایی متفاوت در پی بی‌توجهی و بهره نبردن از این ظرفیت‌ها هستند که نهایتاً اقدامات هر دو طرف در هدف و نتیجه یکی می‌شود که آن هم جز تضعیف جمهوریت و پایه‌های مردمی نظامی نیست.
 

افزایش مشارکت؛ نقطه تمرکز اصلی مسئولان برگزاری انتخابات

 
این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، راهبرد همیشگی حضرت امام(ره) و امروز، رهبر معظم انقلاب، و دلسوزان واقعی انقلاب و نظام، تقویت حضور مردم در صحنه‌های مختلف و مشارکت حداکثری در انتخابات بوده است. این تأکید رهبران انقلاب اسلامی نیز فقط یک شعار نیست بلکه آنها واقعا معقتد بوده و هستند که انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی با حضور مردم شکل و قدرت گرفته است. یکی از اهداف مهم تحریم‌ها و فشارها، به ویژه اغتشاشات سال گذشته این بود که پشتوانه مردمی نظام تضعیف شده و مردم از نظام ناامید شوند اما اکنون با عبور از اغتشاشات سال گذشته، لازم است تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های مسئولان معطوف به جلب مشارکت بیشتر مردم در انتخابات باشد و لذا افزایش مشارکت انتخاباتی در این فضا دشمنان نظام و انقلاب را ناامید و دوستان و متحدان جمهوری اسلامی از جمله کشورها و ملت‌های محور مقاومت را ناامید می‌کند. 
 
وی اظهار کرد: از این منظر امروز نگاه دوست و دشمن به انتخابات اسفند ماه است تا ببینند چند درصد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند و دشمنان انقلاب و نظام با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی و شکست در اغتشاشات 1401، برنامه‌های زیادی برای ناامید کردن مردم و بی‌رونق ساختن فضای انتخابات دارند و به کاهش مشارکت امید زیادی بسته‌اند. این مسئله وظیفه همه مسئولان و دست‌اندرکاران اجرایی و نظارتی از جمله وزارت کشور و شورای نگهبان را سنگین‌تر می‌کند و لازم است ضمن رعایت قانون و پرهیز از اهمال‌کاری، با سعه صدر بیشتر نسبت به صلاحیت نامزدها، زمینه پرشورتر شدن فضای رقابت سیاسی و مشارکت انتخاباتی مردم را فراهم کنند. 
 
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه تنوع حضور گرایش‌های سیاسی در انتخابات در واقع بازتاب تنوع سلایق عمومی یک جامعه 85 میلیون نفری است، گفت: این تنوع موجب می‌شود هر یک از آحاد و اقشار جامعه احساس کنند نماینده منعکس‌کننده مطالبات و خواسته‌های آنان در انتخابات حضور دارد و این انگیزه و میل مردم را به مشارکت افزایش داده و قهر با صندوق آرا را منتفی می‌سازد و خروجی این اتفاق، تقویت نظام خواهد بود. اینجا نیازمند یک ظرافت و هماهنگی مناسب بین مجریان و ناظران انتخابات هستیم تا این فضا را برای اجرایی شدن راهبردهای چهارگانه رهبر انقلاب اسلامی فراهم کنند.
 
گفت‌وگو از مهدی مخبری
انتهای پیام
captcha