بیانات رهبری پیرامون افزایش مشارکت در انتخابات ارشادی نیست، فرمان است + صوت
کد خبر: 4183550
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴
حسین کنعانی مقدم:

بیانات رهبری پیرامون افزایش مشارکت در انتخابات ارشادی نیست، فرمان است + صوت

کارشناس مسائل سیاسی بیانات رهبر انقلاب پیرامون فراهم کردن زمینه برگزاری انتخابات پرشور را در دیدار اعضای شورای نگهبان، براساس اصل 110 قانون اساسی و یک فرمان دانست و گفت: این اظهارات توصیه‌ای و ارشادی نیست و شورای نگهبان بر مبنای این فرمان صریح باید در کنار هیئت‌های اجرایی تمهیدات لازم را برای ایجاد فضای رقابتی و مشارکت حداکثری در انتخابات اسفندماه فراهم کند.

حسین کنعانی مقدم

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی آغاز سال در جمع مسئولان نظام (۱۵ فروردین) چهار راهبرد انتخاباتی را برای مسئولان تشریح کرده و فرمودند: «یکی از ابزارهای مهمّ قوّتِ کشور همین انتخابات است. مسئولانی که مرتبط هستند از همین حالا ــ البتّه می‌دانم که دنبال کرده‌اند ــ راهبرد مشارکت را، راهبرد امنیّت انتخابات را، راهبرد سلامت انتخابات را، راهبرد رقابت انتخابات را مشخّص کنند؛ انتخابات خوبِ سالمِ با مشارکت بالایی ان‌شاء‌الله در آخر سال داشته باشیم.».

ایشان در دیدار اخیر اعضای شورای نگهبان نیز نکاتی را درخصوص وظایف قانونی شورای نگهبان بیان و تأکید کردند: «همه وظیفه دارند زمینه برگزاری انتخاباتی پرشور را در اسفند ماه امسال فراهم کنند.».

حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی و دبیرکل حزب سبز، در گفت‌وگو با ایکنا درباره حساسیت امر مشارکت حداکثری در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی با توجه به تأکیدات صریح رهبر انقلاب اسلامی گفت: براساس اصل 110 قانون اساسی و اختیارات رهبری، سخنان رهبر انقلاب در دیدار اعضای شورای نگهبان توصیه‌ای و ارشادی نبود بلکه فرمان بود.

وی افزود: شورای نگهبان بر اساس این فرمان صریح رهبر انقلاب باید در خصوص ایجاد فضای رقابتی و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات آینده اقدامات و تمهیدات لازم را فراهم کند و تکرار این مسئله پس از بیان راهبردهای چهارگانه انتخاباتی؛ مشارکت، رقابت، امنیت و سلامت، در ابتدای سال، بیانگر آن است که انتخابات پیش روی یک مسئله بسیار مهم از نظر رهبر انقلاب است.


بیشتر بخوانید:


کنعانی مقدم اظهار کرد: به نظر می‌رسد شورای نگهبان و هیئت‌های اجرایی براساس این فرمان باید یک بازنگری را در عملکرد خود انجام دهند تا همه سلایق و گرایش‌های سیاسی که دارای شرایط قانونی هستند، بتوانند در انتخابات حضور پیدا کرده و مردم نیز به واسطه لیست‌های متنوع انتخاباتی یک مشارکت پرشور را رقم بزنند.

انتخابات اسفندماه به مثابه «مرصاد سیاسی» 

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه انتخابات اسفندماه یک «مرصاد سیاسی» است، گفت: من این مطلب را در دیدار وزیر کشور بیان کردم و منظورم این است که تمام دشمنان ما که در همه جا؛ منطقه، عرصه بین‌المللی و فتنه‌های داخلی از جمله اغتشاشات سال گذشته، شکست خوردند به این انتخابات به چشم یک فرصت نگاه می‌کنند و دست به دست هم خواهند داد تا با ایجاد یأس و ناامیدی در میان مردم و رقم زدن یک مشارکت حداقلی در انتخابات، مشروعیت و مقبولیت نظام را زیر سؤال ببرند.

وی بیان کرد: در واقع آن‌ها می‌خواهند شکست‌های پی در پی خود را در عرصه‌های مختلف، در صحنه انتخابات و پای صندوق‌های رأی جبران کنند و از این منظر انتخابات اسفندماه مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری حساس‌تر از هر انتخابات دیگری است و مسئولان مربوطه باید با حرکت در مسیر فرامین انتخاباتی رهبر انقلاب، زمینه را برای عملیاتی شدن راهبردهای چخاگانه انتخاباتی رهبر انقلاب فراهم کرده و به تعبیر بهتر سه عنصر «شور، شعار و شعور انتخاباتی» در کنار هم در همه ابعاد قرار بگیرند.

کنعانی مقدم یادآور شد: در این راستا رسانه‌ها به واسطه مدیریت و جهت‌دهی افکار عمومی نقش و رسالت بسیار مهمی دارند و اگر فضای سیاسی غبارآلود، مخرب و همراه با بداخلاقی شود، تمایل مردم به مشارکت کاهش یافته و اگر فضای سیاسی شفاف و رقابت‌ها اخلاقی و سالم باشد، رغبت مردم به حضور در انتخابات افزایش پیدا می‌کند و این رسانه‌ها هستند که با نوع قلم زدن و زاویه ورود خود به عرصه انتخابات می‌توانند فضای سیاسی را به سمت شفافیت و سلامت جهت دهند.

ابهام در برخی تأیید و رد صلاحیت‌ها 

دبیرکل حزب سبز درباره برخی انتقادات به عملکرد هیئت‌های اجرایی انتخابات گفت: من چند روز پیش در دیدار و گفت‌وگو با معاون سیاسی وزیر کشور، تأکید کردم بخشی از مردم نسبت به نحوه بررسی صلاحیت‌ها و برخی رد صلاحیت‌ها یا عدم احرازها، سؤالات و شبهاتی دارند که باید پاسخ داده شده تا جامعه اقناع شود. البته در کنار برخی عدم صلاحیت‌ها، یکسری تأیید صلاحیت‌ها نیز ذهن افکار عمومی را مشغول کرده و معلوم نیست برخی افراد برچه اساسی تأیید صلاحیت شده‌اند.

وی اظهار کرد: در مجموع احزاب، گروه‌های سیاسی و رسانه‌ها باید فضای سیاسی کشور را به سمت شفافیت برده و مانع از غبارآلوده شدن این فضا شوند تا دشمنان و فتنه‌گران نتوانند از این غبارآلودگی سوء استفاده کنند و بر سطح مشارکت مردم و نوع انتخاب آنان اثر منفی بگذارند.

پشتوانه مردمی بالا لازمه تشکیل مجلس قوی 

کنعانی مقدم درباره تلاش برخی جریان‌ها و گروه‌های سیاسی برای کم رونق کردن حضور مردم در انتخابات در پوشش واژه‌هایی همچون خالص‌سازی و یکدست‌سازی و ضدیت این رویکرد با راهبرد مشارکت حداکثری گفت: نفوذی‌ها و منافقین هم در صفوف داخلی و هم در جبهه خارجی حضور دارند و برنامه اصلی آن‌ها این است که با دروغ‌پراکنی، شایعه‌سازی، تحلیل‌های غلط و ایجاد گروه‌ها و دسته‌های مختلف، یک نوع خطای محاسباتی در میان مسئولان و مردم ایجاد کنند تا این تصور شکل بگیرد که مشارکت حداقلی منجر به انتخاب گزینه‌های مناسب و مدنظر نظام شده و مشکلات کشور از این طریق حل می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: این در حالی است که مجلس به منزله «عصاره فضایل ملت» که به تعبیر حضرت امام(ره) «در رأس امور است»، باید از پشتوانه بسیار وسیع مردمی و حداقل بالای 50 درصد مشارکت برخوردار باشد. بعضی اینگونه فکر می‌کنند که مجلس برخاسته از رأی پایین مردم در حد 30، 40 درصد، می‌تواند کاری انجام دهد در حالی که این یک تصور غلط است. پشتوانه مردمی مجلس و مشارکت حداکثری در انتخابات بزرگ‌ترین مؤلفه اقتدار و امنیت ملی است که قدرت بازدارندگی کشور را بسیار بالا می‌برد.

کد
 
وی تأکید کرد: پیروزی کشور و ملت در این است که یک انتخابات با مشارکت بسیار بالا برگزار شده و یک مجلس کاملا مردمی شکل بگیرد نه اینکه حتما افراد جناح ما در انتخابات پیروز شوند و این تفاوت دو نگاه ملی و جناحی است. در عین حال باید مؤلفه‌ها و شاخص‌های انتخاب اصلح نیز از سوی نخبگان و اندیشمندان به مردم ارائه شود تا این مشارکت بالا با یک آگاهی مطلوب همراه شده و مجلس علاوه بر پشتوانه مردمی قابل قبول از کارآمدی و توانمندی بالایی نیز برخوردار باشد که این یک ویژگی ضروری برای مجلس تراز و شایسته در جهت شناسایی درست مشکلات کشور، قانونگذاری مناسب و نظارت دقیق بر حسن اجرای قانون توسط دولت است. 
 
گفت‌وگو از مهدی مخبری             
انتهای پیام
captcha