دستور صریح رهبری برای برگزاری انتخابات پرشور راه را بر هر قصور و تفسیر سلیقه‌ای می‌بندد
کد خبر: 4182613
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۳
وهاب عزیزی:

دستور صریح رهبری برای برگزاری انتخابات پرشور راه را بر هر قصور و تفسیر سلیقه‌ای می‌بندد

فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به تأکید مجدد رهبر انقلاب در دیدار اخیر اعضای شورای نگهبان بر فراهم کردن زمینه برگزاری انتخابات پرشور در اسفندماه از سوی مسئولان گفت: دستور اخیر آنقدر صریح و شفاف است که راه هرگونه قصور و  تفسیر به رأی و رفتارها و نگاه‌های سلیقه‌ای را بر مجریان امر می‌بندد.

وهاب عزیزی، فعال سیاسی اصولگرا

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی آغاز سال در جمع مسئولان نظام (15 فروردین) چهار راهبرد انتخاباتی را برای مسئولان تشریح کرده و فرمودند: «یکی از ابزارهای مهمّ قوّتِ کشور همین انتخابات است. مسئولانی که مرتبط هستند از همین حالا ــ البتّه می‌دانم که دنبال کرده‌اند ــ راهبرد مشارکت را، راهبرد امنیّت انتخابات را، راهبرد سلامت انتخابات را، راهبرد رقابت انتخابات را مشخّص کنند؛ انتخابات خوبِ سالمِ با مشارکت بالایی ان‌شاء‌الله در آخر سال داشته باشیم.»
 
ایشان در دیدار اخیر اعضای شورای نگهبان نیز نکاتی را درخصوص وظایف قانونی شورای نگهبان بیان و تأکید کردند: «همه وظیفه دارند زمینه برگزاری انتخاباتی پرشور را در اسفند ماه امسال فراهم کنند.»
 
تأکیدات معظم له درباره انتخابات اسفندماه بیانگر حساسیت و اهمیت این انتخابات برای کشور هم به لحاظ شرایط داخلی و هم به لحاظ شرایط حساس بین‌المللی است که مشارکت حداکثری در سایه فضای رقابتی و تأمین سلامت و امنیت انتخابات ضروری ساخته و مسئولان اجرایی و نظارتی انتخابات و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی موظف هستند در جهت تخقق این راهبردهای چهارگانه برنامه‌ریزی و حرکت کنند.         
 
وهاب عزیزی، فعال سیاسی اصولگرا، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا با اشاره به دیدار اخیر اعضای شورای نگهبان با رهبر انقلاب، بر عملیاتی شدن فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر مشارکت حداکثری در انتخابات تاکید کرد و گفت: دستور صریح ایشان برگزاری انتخاباتی پرشور است. معظم له در این دیدار، خطاب به اعضای شورای نگهبان این موضوع را وظیفه همه اعلام کردند و فرمودند: «همه وظیفه دارند زمینه برگزاری انتخاباتی پرشور را در اسفند ماه امسال فراهم کنند.»
 
دبیرکل حزب جهادگران ایران اسلامی تصریح کرد: دستور اخیر  آنقدر صریح و شفاف است که راه هرگونه قصور و  تفسیر به رأی و رفتارها و نگاه‌های سلیقه‌ای را بر مجریان امر می‌بندد. زمانی که فرمان روشن و مستقیم از فرمانده وجود دارد، راه هرگونه تفسیر و خود رأی عمل کردن بسته است. 
 

بیشتر بخوانید:


وی اظهار کرد:‌ دراین راستا لازم است اعضای هیئت نظارت در مراکز استان‌ها و هیئت نظارت مرکزی در احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس دستور مقام معظم رهبری را نصب‌العین خود قرار داده و آن را یک راهبرد اساسی و تخطی‌ناپذیر تلقی کنند، چرا که لازمه یک انتخابات پرشور با مشارکت حداکثری، وجود فضای رقابتی و حضور نامزدهایی از سلیقه‌ها و جریان‌های مختلف در عرصه انتخابات است، زیرا وقتی مردم نامزد متناسب با سلیقه و گرایش فکری و سیاسی خود را در بین نامزدهای انتخابات ببینند و احساس کنند در بین نامزدهای انتخابات، افرادی که ازتاب صدای آنان باشند حضور دارند، برای حضور در انتخابات و تشویق سایرین به مشارکت و ایجاد شور انتخاباتی ترغیب و تشویق می‌شوند.
 

اولویت مشارکت بر سایر شاخص‌های انتخابات

 
این کارشناس مسائل‌ سیاسی بیان کرد: تشخیص و تأکید مقام معظم رهبری بر انتخابات پرشور نشانه بصیرت و نگاه بلند ایشان به مسائل کشور است. ایشان در فروردین ماه ۱۴۰۲ راهبرد انتخابات اسفندماه را در چهار محور مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت تبیین کرده بود و به نظر می‌رسد با توجه به شرایط حساس داخلی و خارجی، شاخص مشارکت نسبت به شاخص‌های دیگر اولویت بیشتری دارد و در سایه مشارکت حداکثری و حضور مردم، امنیت، سلامت و رقابت نیز تأمین می‌شود.
 
عزیزی درباره وظیفه وزارت کشور برای فراهم‌ کردن زمینه حضور حداکثری مردم در انتخابات گفت: در قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی که در مردادماه امسال به تصویب و تأیید نهایی شورای نگهبان رسید، مواردی وجود دارد که در صورت همکاری نکردن وزارت کشور موجب سردرگمی نامزدها و کاهش حضور گروه‌ها و جریان‌های سیاسی می‌شود. 

 

ضعف‌های قانون جدید انتخابات

 

وی در تشریح این موارد گفت:‌ یکی از این موارد، ماده «8» قانون انتخابات مجلس است که شرایط را برای حضور گروه‌ها و جریان‌های مردمی سخت کرده است. در ادوار گذشته نامزدهای انتخابات به صورت ائتلافی اقدام به ارائه لیست می‌کردند و همچنین شخصیت‌های اجتماعی‌، انجمن‌ها، هیئت‌های مذهبی، کانون‌ها و امثالهم در ایام انتخابات فعال می‌شدند و با معرفی لیست فضای انتخابات را پرشور می‌کردند. متأسفانه بر اساس قانون جدید گروه‌های اجتماعی محدود شده‌اند و فقط احزاب مجوز‌دار می‌توانند لیست انتخاباتی ارائه بدهند.
 
دبیرکل حزب جهادگران ایران اسلامی پیشنهاد کرد کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور درخواست‌های تأسیس حزب را زودتر بررسی کند و با صدور مجوز به احزاب جدید، خلأ پیش آمده را تا حدودی جبران نماید.
 

نقش احزاب در برگزاری انتخابات مشارکتی و رقابتی

 
وی یادآور شد: یکی از ابزارهای برگزاری انتخابات پرشور، سالم و رقابتی، احزاب سیاسی هستند که قانون جدید محدودیت‌های زیادی را برای آنها در نظر گرفته است، بهتر است وزارت کشور همراهی بیشتری را با احزاب انجام دهد تا آنها بتوانند در برگزاری کنگره‌ها و همايش‌ها فراغ بال داشته باشند.
 
عزیزی در پایان اظهار کرد: در واقع همانطور که در اقتصاد نیازمند همراهی و همکاری دولت و بخش خصوصی برای حل مشکلات اقتصادی و شکوفایی و توسعه کشور هستیم، در حوزه سیاسی به ویژه در دوره انتخابات، همکاری دولت و احزاب سیاسی می‌تواند زمینه تحقق راهبردهای چهارگانه انتخاباتی رهبر انقلاب از جمله حضور پرشور و مشارکت حداکثری را بهتر فراهم کند.   
 
گفت‌وگو از مهدی مخبری
انتهای پیام
captcha