مجلس قوی و مظهر «عصاره فضایل ملت»؛ برخاسته از مشارکت حداکثری مردم در انتخابات
کد خبر: 4186194
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵
عوض حیدرپور:

مجلس قوی و مظهر «عصاره فضایل ملت»؛ برخاسته از مشارکت حداکثری مردم در انتخابات

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اهمیت انتخابات 11 اسفند در شرایط حساس فعلی منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: مجلس قوی برخاسته از پشتوانه مردمی بالا و مشارکت حداکثری است و این اتفاق مجلس را به مجلس مدنظر امام(ره) مبنی بر «عصاره فضایل ملت» نزدیک می‌کند و آن را «در رأس امور» قرار می‌دهد.

عوض حیدرپور، کارشناس مسائل سیاسی

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی آغاز سال در جمع مسئولان نظام (۱۵ فروردین) چهار راهبرد انتخاباتی را برای مسئولان تشریح کرده و فرمودند: «یکی از ابزارهای مهمّ قوّتِ کشور همین انتخابات است. مسئولانی که مرتبط هستند از همین حالا ــ البتّه می‌دانم که دنبال کرده‌اند ــ راهبرد مشارکت را، راهبرد امنیّت انتخابات را، راهبرد سلامت انتخابات را، راهبرد رقابت انتخابات را مشخّص کنند؛ انتخابات خوبِ سالمِ با مشارکت بالایی ان‌شاء‌الله در آخر سال داشته باشیم.».
 
ایشان در دیدار اخیر اعضای شورای نگهبان نیز نکاتی را درخصوص وظایف قانونی شورای نگهبان بیان و تأکید کردند: «همه وظیفه دارند زمینه برگزاری انتخاباتی پرشور را در اسفند ماه امسال فراهم کنند.»
 
عوض حیدرپور، کارشناس مسائل سیاسی و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره دلایل اهمیت راهبردی مسئله مشارکت حداکثری برای نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر حضور و مشارکت همه‌جانبه مردم است. همانطور که مردم با حضور حداکثری در راهپیمایی‌های قبل از پیروزی انقلاب به فرمان امام خمینی(ره) نظام جمهوری اسلامی ایران را پدید آوردند پس از انقلاب نیز در بیش از 40 انتخابات شرکت کردند و هر زمان که مردم حضور فعال و حداکثری در پای صندوق‌های رأی داشتند توانستیم یک جبهه بسیار مقاوم و مقتدر را در برابر تعرضات و تهدیدات دشمنان خارجی شکل دهیم و دشمن را از پیشبرد برنامه‌های خود علیه کشور ناامید کنیم.

بیشتر بخوانید:


وی افزود: انتخابات پیش رو نیز به واسطه دلایل متعدد از جمله طرح‌های همیشگی دشمن برای تضعیف کشور به ویژه پس از شکست در اغتشاشات سال گذشته بسیار حساس است و لذا در عرصه داخلی نباید نگاه حذفی داشته باشیم زیرا کشور متعلق به عموم مردم با سلایق و گرایش‌های مختلف است. از این زاویه باید فضا را برای حضور عموم مردم در فضا انتخابات فراهم کنیم و این مهمترین وظیفه مجموعه دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با برگزاری انتخابات است.
 

نقش خطیر شورای نگهبان در تحقق راهبردهای انتخاباتی رهبر انقلاب

 
حیدرپور بیان کرد: در وضعیت فعلی برخی هیئت‌های اجرایی در بررسی صلاحیت‌ها به درستی و در مسیر مطالبات رهبر انقلاب عمل نکردند و موجب انتقاد دلسوزان انقلاب شدند در حالی که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر اعضای شورای نگهبان بر فراهم کردن زمینه مشارکت پرشور و حداکثری تأکید کردند.
 
این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: معنای این سخن آن است که همه گروه‌ها و جریان‌های سیاسی معتقد به رفتار در چارچوب قانون و نظام اعم از اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقلین، بتوانند در عرصه انتخابات حاضر شده و یک فضای پرحرارت رقابتی در انتخابات شکل بگیرد تا انگیزه حضور مردم با سلایق مختلف برای مشارکت انتخاباتی افزایش پیدا کند.
 
وی یادآور شد: به نظر می‌رسد با توجه به عملکرد نامطلوب برخی هیئت‌های اجرایی، شورای نگهبان که در مسیر منویات و فرامین امام(ره) و رهبر انقلاب است باید به مسئله فراهم کردن زمینه حضور حداکثری مردم در انتخابات توجه ویژه کند و بداند بخشی از بچه‌های انقلاب افراد دلسوزی هستند که ممکن است سلیقه متفاوتی داشته باشند اما علاقه‌مند به در اختیار گذاشتن ظرفیت‌ها و توان خود در خدمت نظام و کشور هستند.
 

نسبت میان فضای رقابتی و مشارکت بالای مردمی

 
حیدرپور تصریح کرد: براین مبنا به نظر می‌ر‌سد با یک نگاه باز و تأیید صلاحیت حداکثری می‌توان فضای انتخابات را رقابتی کرد و مشارکت بالای مردمی را رقم زد. ما نباید بگذاریم نیروهای خودی با سلایق مختلف در فضای انتخابات بدون ادله قانونی ریزش پیدا کنند. تلاش مسئولان از جمله شورای نگهبان و هیئت‌های اجرایی باید بر فراهم شدن انتخاباتی با مشارکت حداقل بالای 60 درصد باشد که این اتفاق کمک بسیاری به کشور و نظام در شرایط بسیار حساس منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد کرد. 
 
حیدرپور درباره تأثیر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات بر شکل‌گیری مجلس قوی گفت: نمایندگانی که از حوزه‌های مختلف با آرای بالای مردم وارد مجلس می‌شوند از پشتوانه مردمی بالاتری برخوردار بوده و این مسئله مجلس را به مجلس مدنظر امام(ره) مبنی بر «عصاره فضایل ملت» نزدیک می‌کند و این مجلس قوی است که با تصویب قوانین کارآمد و برخاسته از نظر مردم «در رأس امور» قرار می‌گیرد. به همین دلیل لازم است افراد بافضیلت، متخصص و متعهد که می‌توانند با حضور در مجلس بر فضای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور بتوانند در انتخابات در معرض رأی مردم قرار بگیرند و اگر این افراد نتوانند وارد رقابت انتخاباتی شوند به طور طبیعی میزان پشتوانه مردمی مجلس هم کاهش پیدا می‌کند و این از میزان تأثیرگذاری داخلی و جهانی مجلس کم می‌کند.   
 
گفت‌وگو از مهدی مخبری
انتهای پیام
captcha