گردش نخبگان و تحول در کشور؛ نتیجه مشارکت حداکثری در انتخابات
کد خبر: 4190314
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷
حاجی‌دلیگانی بیان کرد:

گردش نخبگان و تحول در کشور؛ نتیجه مشارکت حداکثری در انتخابات

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس یازدهم گفت: هرآنچه نیاز است در کشور اتفاق بیفتد اعم از هرگونه تحول و تغییر در قوانین و نظارت‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان باید از مسیر انتخابات باشد و بهتر از انتخابات راه و روش دیگری را نمی‌توان پیدا کرد.

حسینعلی حاجی دلیگانی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز دوم دی ماه در جمع هزاران نفر از مردم استان‌های خوزستان و کرمان با اهمیت مشارکت حداکثری در انتخابات اشاره فرمودند و تأکید کردند: «جمهوریت و اسلامیت نظام هر دو به انتخابات وابسته است؛ چرا که تحقق جمهوریت و مردم‌سالاری و حاکمیت مردم در اداره کشور هیچ راهی جز برگزاری انتخابات ندارد».

همچنین ایشان «نبود انتخابات» را موجب برقراری دیکتاتوری یا «هرج و مرج و ناامنی و اغتشاش» خواندند و با انتقاد از کسانی که به اشکال مختلف مردم را از حضور در انتخابات دلسرد می‌کنند، گفتند: انتخابات تنها مسیر صحیح و حقیقی است که می‌تواند حاکمیت ملی مردم را تأمین کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از بیانات‌شان مشارکت قوی را معجزه‌آفرین خواندند و فرمودند: «برگزاری انتخاباتی پرشکوه و با حضور پرشور مردم، موجب وحدت ملی می‌شود، وحدت ملی و حضور پر قدرت مردم در صحنه، قدرت ملی می‌آورد و قدرت ملی موجب امنیت می‌شود که امنیت نیز زمینه‌ساز پیشرفت علمی، شکوفایی اقتصادی و حل مشکلات گوناگون اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خواهد بود.»

الزامات مشارکت حداکثری

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون قضایی حقوقی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره الزامات مشارکت حداکثری در انتخابات مجلس دوازدهم گفت: یکی از مؤلفه‌های قدرت و همچنین ارتقای امنیت عمومی و ملی کشور مشارکت مردم در همه حوزه‌ها به ویژه در مسائل و موضوعات سیاسی است.

وی افزود: انتخابات یکی از ابزارهای سنجش سیاسی محسوب می‌شود که با عدد و رقم می‌توان پی برد پشتوانه نظام سیاسی چقدر است، مشارکت مردم به چه میزانی بوده و اینکه تفکر مردم نسبت به آینده کشور چیست. اینها را باید ملاک قرار داد و از این حیث انتخابات اهمیت بسزایی دارد.

نماینده مردم شاهین‌شهر با بیان اینکه انتخابات از اهمیت کمی بسیاری برخوردار است تا توصیفی اظهار کرد: وقتی ادوار مختلف انتخابات نگاه می‌اندازیم به این نتیجه پی خواهیم برد که مردم برای افزایش قدرت ملی کشور و تأمین امنیت ملی در انتخابات مشارکت خوبی داشته‌اند و علی‌رغم اینکه دشمنان به دنبال کمرنگ کردن مشارکت مردم بودند اما این اتفاق رخ نداد و تیر آنها در همه عرصه‌ها به سنگ خورد.

حاجی‌دلیگانی گفت: تلاش نظام جمهوری اسلامی از همان ابتدا این بوده که تمامی سلایق مختلف بتوانند در انتخابات شرکت داشته باشند و نظر مردم و آنچه که مردم می‌خواهند بشود و این را در انتخابات گذشته هم دیده‌ایم. مثلاً بارها اتفاق افتاده برگزارکننده انتخابات از جریان دیگری بوده اما افرادی که پیروز انتخابات بوده‌اند به دیگر جریانات وابستگی داشته‌اند و با برگزارکننده انتخابات هم‌سویی سیاسی و حزبی نداشته‌اند.

مشارکت در انتخابات؛ حقی بر گردن مردم

وی با بیان اینکه انتخابات یک حق است که مردم می‌توانند از آن استفاده کنند، افزود: میان تعیین سرنوشت و انتخابات ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی وجود دارد. در کشورهایی که انتخابات برگزار نمی‌شود و مردم مشارکتی در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی ندارند، مردم در تعیین سرنوشت کشورشان بی‌اثر هستند و این کشورها با شیوه دیکتاتوری و سرکوب اداره می‌شوند اما در ایران این‌گونه نیست و چون مردم‌سالاری دینی در کشورمان حاکم است رأی مردم تأثیر بسزایی در تعیین سرنوشت و ادامه مسیر در آینده داشته و از سوی دیگر به گردش نخبگان کمک می‌کند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: هرآنچه نیاز است در کشور اتفاق بیفتد اعم از هرگونه تحول و تغییر در قوانین و نظارت‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان  باید از مسیر انتخابات باشد و بهتر از انتخابات راه و روش دیگری را نمی‌توان پیدا کرد.

حاجی‌دلیگانی گفت: به هر میزانی که مشارکت در انتخابات بیشتر باشد طبیعتاً قدرت مانور و بازیگری جمهوری اسلامی ایران را در دنیا و منطقه ارتقا می‌بخشد.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha