چه کسانی دشمنان اصلی انتخابات و مشارکت حداکثری هستند؟
کد خبر: 4182855
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۳
عرب‌صادق پاسخ داد:

چه کسانی دشمنان اصلی انتخابات و مشارکت حداکثری هستند؟

کارشناس مسائل سیاسی جریان‌های حامی «مشارکت حداقلی ـ انتخاب مطمئن» را اصلی‌ترین دشمن انتخابات، نظام، رهبری و مردم خواند و اظهار کرد: این جریان‌ها به طور مستقیم یا غیر مستقیم در تقابل با راهبرد مشارکت حداکثری رهبر انقلاب هستند و حضور خود را در قدرت به بهای یک انتخابات کم‌رونق و با حضور حداقلی دنبال می‌کنند و از این منظر با اصل جمهوریت و مردمسالاری زاویه جدی دارند.

مهدی عرب‌صادق، کارشناس مسائل سیاسی

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی آغاز سال در جمع مسئولان نظام (۱۵ فروردین) چهار راهبرد انتخاباتی را برای مسئولان تشریح کرده و فرمودند: «یکی از ابزارهای مهمّ قوّتِ کشور همین انتخابات است. مسئولانی که مرتبط هستند از همین حالا ــ البتّه می‌دانم که دنبال کرده‌اند ــ راهبرد مشارکت را، راهبرد امنیّت انتخابات را، راهبرد سلامت انتخابات را، راهبرد رقابت انتخابات را مشخّص کنند؛ انتخابات خوبِ سالمِ با مشارکت بالایی ان‌شاء‌الله در آخر سال داشته باشیم.»
 
ایشان در دیدار اخیر اعضای شورای نگهبان نیز نکاتی را درخصوص وظایف قانونی شورای نگهبان بیان و تأکید کردند: «همه وظیفه دارند زمینه برگزاری انتخاباتی پرشور را در اسفند ماه امسال فراهم کنند.»       
 
مهدی عرب‌صادق، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره تأکید مجدد رهبر انقلاب اسلامی بر فراهم کردن زمینه انتخابات پرشور در اسفندماه در دیدار اعضای شورای نگهبان، با انتقاد از عملکرد هیئت‌های اجرایی در رد صلاحیت‌ها گفت: این هیئت‌های اجرایی که زیر نظر وزارت کشور هستند با این نوع عملکرد، خود مانعی برای برگزاری انتخابات مشارکتی و رقابتی هستند و لذا تحقق خواسته صریح رهبر انقلاب برای برگزاری انتخابات پرشور نیازمند اصلاح این رویه و عملکرد است.

بیشتر بخوانید:


عرب‌صادق با اشاره به وظیفه سنگین شورای نگهبان برمبنای سخنان رهبر انقلاب گفت: شورای نگهبان باید به صلاحیت‌ها براساس شاخصه‌های قانونی رسیدگی کرده و با جلوگیری از ورود افراد ناسالم، سلامت انتخابات را تضمین کند. امروز به جایی رسیده‌ایم که برخی افراد ناسالم‌ با ریاکاری تلاش می‌کنند به ساختارها نفوذ کنند و شورای نگهبان باید متوجه این مسئله باشد. 
 

ویژگی‌های منافقین امروز فضای سیاسی کشور

 
این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: به نظر می‌رسد شورای نگهبان در این دوره باید تلاش بیشتری برای شناسایی منافقین داشته باشد زیرا افراد معاند یا بی‌اعتقاد به نظام و انقلاب مشخص هستند. 
 
وی یادآور شد: منافقین عصر امروز جریان‌ها و اشخاصی هستند که تنها ژست همراهی با انقلاب و نظام را یاد گرفته‌اند و تا زمانی که منافع‌شان تأمین و تضمین می‌شود، حامی هستنند و به نوعی این جریان منافقین جدید تداوم جریان نفوذ هستند و لذا شورای نگهبان بایستی جریان نفوذ را جست‌وجو کند. 
 

شورای نگهبان در خط مقدم مبارزه با نفوذ جدید

 
عرب‌صادق بیان کرد: در واقع امروز شورای نگهبان در خط مقدم مبارزه با نفوذ به شکل جدید آن قرار دارد تا موفق به تضمین سلامت انتخابات شود. همیشه ما در بررسی صلاحیت‌ها بیشتر بر روی کسانی که ضدیت آنها با نظام و انقلاب آشکار و روشن است تمرکز کردیم و از جریان نفوذ و نفوذی‌ها تا حد زیادی غافل شده‌ایم و این ضربه بزرگی به نظام و انقلاب زده است. 
 
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه نفوذ، امروز در امتداد برخی تندروی‌ها قابل مشاهده است، گفت: در این راستا برخی جریان‌های سیاسی برحسب منافع خود نقشه راهی تعریف کرده‌اند تا تنها آن منافع تضمین شود و شورای نگهبان باید امتداد نفوذ را از مسیر انقلابی‌نماها مسدود کند.
 

تقابل برخی جریان‌ها با راهبرد مشارکت حداکثری

 
عرب‌صادق درباره تأکید امام راحل و رهبر انقلاب بر مشارکت حداکثری و تقابل برخی جریان‌های سیاسی به صورت مستقیم با غیر مستقیم با این راهبرد با ایده «مشارکت حداقلی ـ انتخاب مطمئن» گفت: امروز دشمن اصلی انتخابات، نظام، رهبری و مردم جریان‌هایی هستند که، به ویژه در این شرایط حساس داخلی و خارجی، خواهان بودن خود در قدرت به بهای یک انتخابات کم‌رونق و با مشارکت حداقلی هستند. 
 
وی تصریح کرد: در واقع در حالی که رهبر انقلاب ساخت ایران قوی را در گرو مشارکت حداکثری مردم در انتخابات می‌دانند، این جریانات به طور واضح با تلاش برای مشارکت حداقلی در انتخابات، در پی تضعیف نظام و یک ایران ضعیف هستند و امروز فعالیت بخشی از این جریان نفوذ در این راستا به طور عینی قابل مشاهده است و شورای نگهبان نباید اجازه دهد که یک نماینده یک یا چند دوره در مجلس فعالیت کند و بعد نفاق او را متوجه شود. 
 
این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: کسانی که بودن و بقای خود را در قدرت ولو به بهای مشارکت حداقلی می‌خواهند و از تکثر و تنوع سلایق و گرایش‌های سیاسی در انتخابات هراس دارند و از آن جلوگیری می‌کنند، در حقیقت مخالف جمهوریت نظام و اصل مردمسالاری دینی هستند. تجربه 44 ساله انقلاب نیز نشان می‌دهد نباید هیچ گاه کشمیری‌ها را فراموش کرد و امروز بزرگترین خطر برای انقلاب و نظام همین کشمیر‌ی‌ها هستند. 

 

شناسایی کشمیری‌ها؛ وظیفه سنگین شورای نگهبان

 
عرب‌صادق با تأکید بر اینکه شورای نگهبان باید تمام همت خود را بر تشخیص و شناسایی کشمیری‌ها قرار دهد، گفت: این جریان‌های سیاسی برخلاف خواست رهبر انقلاب مبنی بر جذب حداکثری، راهبرد دفع حداکثری را در راستای منافع خود می‌دانند و نقشه راه خود را دفع نیروهای واقعی انقلابی تعریف کرده‌اند زیرا می‌دانند اگر دایره نیروهای انقلابی گسترده شود جایی برای آنها نمی‌ماند و در واقع دروغین بودن ادعاهای آنها بر همگان مشخص می‌شود. به جرئت باید گفت این جریان‌ها با این راهبرد ضد ملی در حقیقت  تضعیف اقتدار ملی کشور را هدف گرفته‌اند.
 
عرب‌صادق درباره نقش احزاب و گروه‌های سیاسی در پرشور کردن فضای انتخابات پیش رو گفت: به اعتقاد من احزاب سیاسی ما هیچ حقی برای حرف زدن ندارند زیرا هیچ کار و خدمت خاصی به نظام و مردم ارائه نداده‌اند. در واقع احزاب سیاسی در کشور ما چیزی جز باندهای سیاسی نیستند و به هیچ وجه کار مهمی در کادرسازی و تربیت نیرو برای نظام نکرده‌اند و تنها کارکرد آنان رساندن خویشان، دوستان و اطرافیان خود به صندلی قدرت است و این مسئله خود احزاب را به یک آفت بزرگ برای عرصه سیاست داخلی تبدیل کرده است.
 
وی در پایان اظهار کرد: احزاب سیاسی با فاصله گرفتن و انحراف از ادعاهای خود مبنی بر ایفای نقش واسط میان حاکمیت و مردم، در ایجاد شکاف میان مردم و حاکمیت نقش مؤثری داشته‌اند. لذا با این عملکرد نمی‌توان انتظار خاصی از کنشگری مثبت احزاب در جهت ترغیب مردم به حضور در انتخابات داشت. 
 
گفت‌وگو از مهدی مخبری     
انتهای پیام
captcha