بررسی تسهیلات برای خادمان قرآن و خبرهایی از جشنواره دانشجویی
کد خبر: 4194586
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته

بررسی تسهیلات برای خادمان قرآن و خبرهایی از جشنواره دانشجویی

هفته پایانی دی‌ماه خبرهای متعددی بر روی خروجی خبرگزاری قرآن قرار گرفت که از جمله آنها برگزاری جلسه‌ای به منظور بررسی تسهیلات برای خادمان قرآن کریم بود.

بررسی تسهیلات برای خادمان قرآن و خبرهای متنوع از جشنواره قرآنی - دانشجوییبه گزارش ایکنا، آخرین هفته دی‌ماه نیز خبرهایی در حوزه‌های مختلف امور قرآنی منتشر شد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به برگزاری جلسه شورای عالی انجمن خادمان قرآن کریم اشاره کرد، جلسه‌ای که در آن در مورد تسهیلات برای خادمان قرآن بحث و تبادل نظر شد. همچنین در این هفته خبرهایی از سوی مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت حول جشنواره قرآنی این وزارتخانه منتشر شد که مهم‌ترین آن تمدید زمان ثبت‌نام تا پایان بهمن‌ماه سال جاری بود. 

برگزاری جشن ختم قرآن در یکی از جلسات قدیمی قرآن، دیدار جامعه قرآنی با خانواده یکی دیگر از شهدای قرآنی، تشریح اقدامات کانون‌های مسجد در مورد طرح مسجد پایگاه قرآن و نشست هماهنگی کاروان قرآنی انقلاب از دیگر رویدادهای هفته جاری بود. در ادامه نگاهی کوتاه به رویدادهای قرآنی این هفته خواهیم داشت. 

اعلام ضوابط ارسال اثر به مسابقات بین‌المللی «مشکات»

سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در بخش مردمی به منظور نشر معارف قرآن کریم و تحکیم اتحاد امت اسلامی و همچنین تکریم قاریان و حافظان جهان اسلام، از بهمن‌ماه ۱۴۰۲ به صورت مجازی از سوی مؤسسه پیروان مشکات قرآن و عترت و با همکاری و تعامل آستان قدس رضوی آغاز می‌شود.

اخبار متنوع از جشنواره قرآنی وزارت بهداشت 

در آخرین هفته دی‌ماه شاهد انتشار اخبار متعددی در مورد بیست و هشتمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت بودیم. در یکی از این خبرها مسعود وادی‌پور، مسئول دبیرخانه این جشنواره از اختصاص رشته ایثار و شهادت ویژه دانشجویان جدیدالورود خبر داد. در خبر دیگری از این جشنواره از تمدید مهلت ثبت نام جشنواره تا پایان بهمن ماه خبر داده شد. این مهلت ابتدا تا پایان دی ماه اعلام شده بود. خبر دیگری پیرامون جشنواره قرآنی وزارت بهداشت، برگزاری سلسله کارگاه‌های آموزشی برای آمادگی بیشتر مخاطبان جشنواره بود. همچنین در خبر دیگری از ثبت نام هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در این جشنواره خبر داده شد. 

چگونه جوانان با قرآن آشنا شوند 

غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی این هفته در گفت‌وگویی با ایکنا، در پاسخ به پرسشی مبنی بر بایسته‌های انس با قرآن در میان قشر جوان گفت: امروز دانش‌آموزان را باید با روخوانی و روان‌خوانی و همچنین درک ترجمه قرآن آشنا کرد تا بتوانند انس بیشتری با قرآن داشته باشند.

بررسی امکان اعطای تسهیلات به خادمان قرآن 

جلسه شورای عالی انجمن خادمان قرآن کریم ۲۵ دی‌ماه برگزار شد و در آن معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از بررسی امکان اعطای مدرک معادل دکتری سخن گفت. در بخشی از این جلسه معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد به اقدامات و تسهیلاتی که برای انجمن خادمان قرآن در نظر گرفته شده است، اشاره کرد و گفت: این تسهیلات به نظر هیئت دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.

برگزاری 17 هزار کرسی تلاوت

محمدتقی محمدیان، رئیس دبیرخانه شورای سیاستگذاری کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد کشور در این هفته با تشریح طرح ملی «مسجد پایگاه قرآن»، اظهار کرد: «مسجد، پایگاه قرآن» تعبیری بود که مقام معظم رهبری در دیدار با جامعه قرآنی مطرح و انجام آن را از کارگزاران مسجدی مطالبه کردند. در همین راستا بیش از ۱۷ هزار کرسی تلاوت برگزار کردیم و ۶ هزار کانون، اطلاعات و مستندات کرسی‌های تلاوت خود را در سامانه بچه‌های مسجد ثبت کردند.

حضور ۱۰۰ نخبه در اردوی انتخابی منتخبان قرآنی مجموعه انتظامی

سرهنگ رمضانعلی رودمقدس، رئیس اداره قرآن معاونت تبلیغات و روابط عمومی سازمان عقیدتی ـ سیاسی فراجا با اشاره به برگزاری اردوی انتخابی کارکنان پایور و وظیفه انتظامی جمهوری اسلامی ایران با حضور ۱۰۰ نفر از منتخبان قرآنی مجموعه انتظامی، گفت: این اردو از ۲۵ دی‌ماه در سازمان عقیدتی سیاسی انتظامی جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است.

برگزاری نشست هماهنگی کاروان قرآنی انقلاب

اولین نشست هماهنگی کاروان قرآنی انقلاب ویژه گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در سازمان دارالقرآن الکریم و با حضور نمایندگانی از شبکه قرآن و معارف سیما، رادیو قرآن، نیروی زمینی سپاه پاسداران و همچنین احمد ابوالقاسمی و حمیدرضا احمدی‌وفا، به میزبانی سازمان دارالقرآن الکریم به عنوان مسئول کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی‌ برگزار شد. مصوبات این جلسه تا پایان این هفته رسانه‌ای نشد.

انتصاب رئیس ستاد اجرایی جشنواره ملی قرآن دانشجویان

در این هفته رئیس ستاد اجرایی یک جشنواره قرآنی نیز معرفی شد. بر اساس حکمی از سوی عباس شیراوژن، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، بهمن نقی‌پور، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز به عنوان رئیس ستاد اجرایی سی و هشتمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور منصوب شد. سی‌وهشتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان تابستان سال آینده به میزبانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می‌شود. در این جشنواره نفرات برتر جشنواره‌های داخلی قرآن و عترت دستگاه‌هایی همچون وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام‌نور، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم حضور دارند.

ترویج جهانی سبک زندگی قرآنی

نشست هم‌اندیشی دستگاه‌ها و نهاد‌های فرهنگی که در خصوص ویژه برنامه‌های ملی ماه مبارک رمضان فعالیت دارند در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر (سرچشمه) برگزار شد، در بخشی از این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به پیشرفت در حوزه مباحث گفتمانی قرآنی گفت: اگر دستگاه‌های مختلف فرهنگی تبلیغی کشور در امر قرآن با یکدیگر همکاری کنند، ظرفیت موجود می‌تواند به حرکتی بی‌سابقه در طرح‌های قرآنی منجر شود.

دیدار با خانواده شهید قرآنی 

سی و چهارمین دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهدای قرآنی چهارشنبه هفته جاری به دیدار با خانواده شهید اسماعیل میرزانژاد اختصاص یافت. شهیدی که با وجود گذشت سه سال از برگزاری دیدارهای جامعه قرآنی اما هیچ اطلاعی از خانواده او در دست نبود تا اینکه در هشتمین یادواره شهدای قرآنی(سوره‌های سرخ) تلاوت این قاری شهید پخش ‌شد و اتفاقات بعدی که باعث ‌شد نشانی خانواده این شهید به دست برگزارکنندگان مراسم برسد. شهید میرزانژاد در سال 1345 در ساری به دنیا آمد و در سال 1361 در حالی که کمتر از 16 سال سن داشت به شهادت رسید. او از شاگردان استاد محمدتقی مروت و استاد خدام حسینی بود. 

آغاز مرحله استانی جشنواره قرآنی حیات 

محمد بابایی، مسئول مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی در این هفته در مورد جشنواره حیات، گفت: جشنواره حیات «حس یک انتخاب تازه» که از سوی مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی برگزار می‌شود در پی استقبال چشمگیر دانشجویان تا پایان دی‌ماه تمدید شد و تاکنون نزدیک به هفت هزار دانشجو از سراسر کشور در این رویداد قرآنی شرکت کرده‌اند. 

برگزاری جلسه تخصصی قاریان

جلسه تخصصی تلاوت و هم‌اندیشی قاریان بین‌المللی قرآن کریم که به صورت ماهانه برگزار می‌شود، چهارشنبه 27 دی‌ماه پس از اقامه نماز مغرب و عشا به مدت سه ساعت در سالن جلسات شورای عالی قرآن برگزار شد. در این جلسه، علی قاسم‌آبادی، حمیدرضا نصیری، محسن قاسمی و حمیدرضا احمدی‌وفا، از قاریان ممتاز و بین‌المللی کشورمان آیاتی از قرآن کریم را تلاوت کردند.

هشدار درباره تبعات ثبت مؤسسات در درگاه ملی مجوزها

در روزهای پایانی این هفته مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت به برخی تبعات ثبت مؤسسات قرآنی در درگاه ملی مجوزها اشاره کرد و گفت: از آنجایی که ممکن است در آینده مشکلات عدیده‌ای گریبانگیر موسسات قرآنی کشور شود، لازم است قبل از هرگونه اقدام شتاب‌زده اقدامات کارشناسی صورت گیرد.

تدویر؛ شیوه مناسب در قرائت محفلی قرآن است

مراسم جشن ختم قرآن کریم کارگاه هنر تلاوت با حضور سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی، شامگاه چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه در حسینیه خامس آل عبا(ع) در غرب تهران برگزار شد. در بخشی از این مراسم سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشورمان، گفت: از جمله شیوه‌های مرسوم قرائت قرآن می‌توان به تحدیر، تدویر و تحقیق اشاره کرد که مناسبت‌ترین آنها برای برگزاری محافل انس و جمع‌خوانی قرآن، تدویر به معنای دوره کردن است.

انتهای پیام
captcha