بندگان خوب خدا چه ویژگی‌هایی دارند؟
کد خبر: 4095625
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰

بندگان خوب خدا چه ویژگی‌هایی دارند؟

مدیر مؤسسه منتظران منجی(عج) با اشاره به مشخصات محبو‌ب‌ترین بندگان خدا گفت: رمز شادی مؤمن شاد کردن دیگران است و این کار با صدقه‌ دادن و رفع مشکل مردم محقق می‌شود.

بندگان خوب خدا

به گزارش ایکنا از البرز، حجت‌الاسلام محمد شجاعی، مدیر مؤسسه منتظران منجی(عج) در نشست «عوامل شادی در سبک زندگی الهی» که عصر دیروز، هفتم آبان‌ماه در کانون شهید سبحانی برگزار شد، اظهار کرد: نفس انسان مجرد و مادی نیست. یعنی حریمی ندارد و این تعلق به بدن است که نفس‌ ما را به ظاهر از بدن جدا کرده است.

وی با بیان اینکه سه قاعده در ارتباطات با انسان‌ها وجود دارد که شامل «هو انت»، «هو رسول‌الله» و «هو الله» است، افزود: در ارتباط نوع اول یعنی «هو انت» هر فردی هر رفتاری نسبت به طرف مقابل داشته باشد اثر آن به خودش باز می‌گردد. در ارتباط دوم «هو رسول‌الله» نیز اگر فرد هر رفتاری به طرف مقابل داشته باشد به اهل‌ بیت(ع) و رسول‌الله بر می‌گردد. در واقع اهل بیت(ع) دریافت‌کننده اخلاق و رفتارهای ما با دیگران هستند.

مدیر مؤسسه منتظران منجی(عج) گفت: همان‌طور که محبت ما به یک فرزند مورد خوشحالی پدر و مادرش می‌شود هر ظلمی به فرزند را نیز پدر و مادر کودک با شدت بیشتری دریافت می‌کنند و بسیار ناراحت می‌شوند. رابطه ما با اهل بیت از نور و جان ما در جان آنهاست، لذا کار خوب و بد ما به اهل‌ بیت(ع) برمی‌گردد. کسی که دائما در خانه بداخلاقی می‌کند، دائما به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) آزار می‌رساند و اگر کسی محبت و شادی به دیگران داشته باشد این هدیه را به اهل بیت(ع) داده است.

شجاعی با اشاره به رابطه انسان با خدا بیان کرد: در رابطه «هو الله»، هر انسانی هر رفتاری داشته باشد به خدا باز می‌گردد و شدت اتصال یک نفر با خدا از شدت رابطه فرزند و پدر و مادر بیشتر است. بوییدن گل و بوسیدن فرزند و هرگونه محبت، دریافت‌کننده آن خداست و هر ظلمی نیز فرد انجام دهد به خدا می‌رسد. همان‌طور که اگر کسی به خانواده ما خدمت کند، خوشحال می‌شویم و تا حد توان در پی جبران برمی‌آییم، خداوند نیز خدمت به مردم را جبران دنیایی و ابدی می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه باید با عشق و محبت الهی به بندگان خدا نگاه کنیم و دلی خالی از کینه داشته باشیم، توضیح داد: مهربانی، آرامش و شادی شاخصه‌های ایمان و انسانیت است. یعنی اینکه دیگران را دوست داشته باشیم و انتظار محبت از کسی را نداشته باشیم و در واقع توحید این است که بنده همه چیز را از خدا دریافت کند و وابسته به بندگان خدا نباشد. کسی که عشق خدایی دارد با طمع به دیگران محبت نمی‌کند.

مدیر مؤسسه منتظران منجی(عج) با اشاره به توصیه علامه طبابایی به فردی که می‌خواست تعریفی از اسلام بشنود، گفت: تمام اسلام «بسم الله الرحمن الرحیم» است. یعنی با همه خوب و مهربان باشیم و به مؤمنان مهربان‌تر. خداوند خلقت را با رحمانیت خود انجام داده و بعد به مؤمنان رحیم است و هرکس مهربان‌تر باشد به خدا شبیه‌تر است.

شجاعی بیان کرد: هدف خلقت این است که انسان‌ها شبیه‌تر به خدا شوند و درجه انسان‌ها در قیامت براساس شباهت انسان‌ها به خداست و نه به مسائل ظاهری و مادی. اهل‌ بیت(ع) با دشمنان خود مهربان بودند و کینه شخصی نداشتند و جز با خدا با کس دیگری معامله نمی‌کردند و تمام محبت خود را پای خداوند می‌ریختند. منت‌گذاشتن بر سر دیگران کار زشتی است که ثواب‌های انسان را از بین می‌برد و هر بنده‌ای در برخود با دیگران باید تنها با خدا معامله کند.

وی با اشاره به سیره اهل‌ بیت(ع) برای رفع درگیری بین شیعیان گفت: امام جواد(ع) و امام صادق(ع) به فرزندان و یاران خود پول می‌دادند که هر وقت در سطح جامعه شاهد دعوای دو نفر بر سر پول بودند و با یکدیگر درگیری داشتند، این افراد وساطت مالی کرده و آنها را به صلح و دوستی دعوت کنند.

مدیر مؤسسه منتظران منجی(عج) اظهار کرد: محبوب‌ترین بنده خدا کسی است که برای مردم کار می‌کند و خانواده‌ای را خوشحال می‌کند و این شادی چند برابرش به خود انسان بازمی‌گردد. همچنین هدیه دادن و خوبی به دیگران مایه خیر و برکت در زندگی است؛ همان‌طور که بدی و تندخویی نسبت به دیگران باعث ناراحتی و رفتن خیر از زندگی انسان می‌شود، رمز شادی مؤمن شاد کردن دیگران است و این کار با صدقه دادن و رفع مشکل مردم محقق می‌شود.

شجاعی گفت: برای اهل معرفت‌ شدن نیاز به مطالعه، داشتن استاد و آموزش و مطالعه است. هرکسی باید بر اقتصاد خانواده خود نظارت داشته باشد که به حرام آلوده نشود و عشق و محبت در خانواده وجود داشته باشد و بر معنویت خانواده و حفظ ایمان همسر و فرزندانش مراقبت داشته باشد.

انتهای پیام
captcha