به گزارش ایکنا از البرز،
غلامحسین محمدی، سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، سهشنبه، 26 فروردینماه در اجلاس مدیران ستادی، استانی و رؤسای مراکز سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور که در مرکز تربیت مربی فنیوحرفهای کرج برگزار شد، با تأکید بر لزوم تحول بنیادین در نگاه به
مهارتآموزی اظهار کرد: مهارت، همان نقطه کانونی است که میتواند زندگی هر فرد را در هر جایگاهی متحول کند. این نگاه شخصی نیست، بلکه تجربه جهانی آن را اثبات کرده است.
وی با بیان اینکه سرمایه انسانی مهمترین پشتوانه توسعه هر کشوری است، افزود: مقام معظم رهبری سال جاری را به نام «سرمایهگذاری برای تولید» نامگذاری کردهاند و ما ترجمان این سرمایهگذاری را سرمایهگذاری بر انسانها میدانیم؛ یعنی بر دانش، مهارت و کیفیت نیروی کار.
محمدی با اشاره به اینکه افزایش مهارتها مستقیماً به ارتقای کیفیت زندگی، افزایش بهرهوری و کاهش نرخ بیکاری منجر میشود، گفت: طبق مطالعات جهانی، هر یک سال آموزش مهارتی، موجب رشد ۱۰ درصدی درآمد فرد و افزایش ۳ درصدی بهرهوری میشود.
این مسئول توضیح داد: برهمین مبنا، سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور، استراتژی خود را بر پایه تقاضامحوری و مشارکتجویی استوار کرده است، یعنی نهتنها باید پاسخگوی نیازهای واقعی بازار کار باشیم، بلکه باید با تمام شرکای اجتماعی و اقتصادی کشور، پیوندی پایدار و اثربخش برقرار کنیم.
سرپرست سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور با بیان اینکه بخش اعظم دانش و مهارت مؤثر بر بهرهوری آینده، در دل صنایع، شرکتها و بنگاهها نهفته است، افزود: طبق پژوهشها، بیش از ۹۰ درصد آموزشهای مؤثر، از طریق همکاری با کارفرمایان تحقق پیدا میکند. ما این مسیر را بهعنوان راهبرد اصلی انتخاب کردهایم و وزارتخانه نیز حمایتهای عملیاتی و قانونی مؤثری در این مسیر ارائه داده است.
تشکیل کنسرسیومهای مهارت و نقشه تحول در استانها
محمدی در ادامه از تدوین و آغاز اجرای هفت برنامه کلان تحول در ساختار آموزشهای مهارتی کشور خبر داد و گفت: یکی از این برنامهها، شکلگیری کنسرسیومهای مهارت است؛ سازوکاری که در آن، صنایع و شرکتهای بزرگ بهصورت مستقیم در طراحی و اجرای دورههای آموزشی نقش ایفا میکنند. در استانها، بیش از ۱۵۰ شرکت توسط همکاران ما شناسایی شدهاند تا در این ساختار جدید مشارکت کنند.
وی تصریح کرد: این همکاری، نهتنها باعث تطبیق مهارتها با نیاز واقعی بازار میشود، بلکه بهرهوری منابع و اثربخشی آموزش را چندین برابر خواهد کرد.
این مسئول در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به طرح «همنوا» که با همکاری وزارت آموزش و پرورش اجرا میشود، گفت: ما امروز تفاهمنامهای را با وزارت آموزش و پرورش امضا خواهیم کرد تا زیرساختهای آموزشی فنیوحرفهای در اختیار دانشآموزان هنرستانها و دبیرستانها قرار گیرد؛ بهویژه در مناطق محروم و شهرستانهایی که با کمبود امکانات مواجهاند.
سرپرست سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور همچنین به توسعه زیرساختهای آموزشی سازمان اشاره کرد و افزود: برنامه توسعه زیرساختی برای ۷۰۰ مرکز آموزشی در سراسر کشور تدوین شده است. این برنامه با محوریت نمایندگان مجلس، مدیران محلی و منابع مسئولیت اجتماعی صنایع، اجرایی خواهد شد.
وی درباره نقش آموزشهای فنی در توسعه اقتصاد دیجیتال گفت: در راستای قانون تربیت ۵۰۰ هزار نیروی ماهر برای اقتصاد دیجیتال، تفاهمنامهای با وزارت ارتباطات امضا میکنیم تا ۳۱ مرکز مهارت پیشرفته در کشور ایجاد شود. هدفگذاری ما، تربیت ۱۰۰ هزار نیروی متخصص در حوزههایی مانند هوش مصنوعی، امنیت سایبری، رایانش ابری و دادههای کلان در چهار سال آینده است.
پروژه «کارفن» و پیوند آموزش با اشتغال
محمدی همچنین از اجرای پروژهای جدید تحت عنوان «کارفن» خبر داد و اظهار کرد: کارفن، پروژهای ملی برای تسهیلگری مهارتی است که آموزشدیدگان را مستقیماً به بازار کار و مسیر خوداشتغالی متصل میکند. در قالب این طرح، مراکز ویژه بانوان که به تولید صنایع دستی اشتغال دارند نیز تقویت خواهند شد.
وی گفت: در همکاری با معاونت امور زنان و خانواده ریاستجمهوری و معاونت توسعه مناطق محروم، قرار است طی دو سال آینده، بیش از ۵۰ هزار زن در این مراکز آموزش دیده و وارد چرخه تولید شوند.
سرپرست سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور تأکید کرد: آرمان ما، ساختن سازمانی تقاضامحور، مشارکتجو و هیئتامنایی است که با تکیه بر ظرفیتهای مردمی، صنعت، آموزش، و منابع محلی، مسیر تحول اقتصادی و اجتماعی کشور را هموار کند.
محمدی گفت: امیدواریم با اجرای طرحهای تحولی، توسعه مشارکت صنایع، و گسترش زیرساختهای آموزشی، سازمان آموزش فنیوحرفهای بتواند نقش مؤثری در تحقق چشمانداز ایران ماهر ایفا کند؛ ایرانی که در آن، هر شهروند با مهارتی که آموخته، سهمی در ساختن آینده دارد.
انتهای پیام