سبک زندگیمان را به سیره امام حسن(ع) نزدیک کنیم
کد خبر: 4083145
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵

سبک زندگیمان را به سیره امام حسن(ع) نزدیک کنیم

معاون آموزش و پژوهش بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) استان البرز گفت: اگر در جامعه سیره امام حسن مجتبی(ع) را در پیش بگیریم کمتر شاهد کج‌روی خواهیم بود.

امام حسن مجتبی(ع)

قاسم علیمحمدی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) در گفت‌وگو با ایکنا از البرز با اشاره به جایگاه والای امام حسن مجتبی(ع)، اظهار کرد: در خصوص امام حسن مجتبی(ع) در کتاب کشف الغمه روایتی نقل شده است که وجود مقدس رسول خدا(ص) امام حسن(ع) را بر دوش خود سوار کرده بودند و فرمودند هرکه مرا دوست دارد باید این فرزندم را دوست داشته باشد؛ بنابراین امام حسن مجتبی(ع) از دیدگاه فریقین بر حسب اسناد و روایات جایگاه رفیعی دارد.

وی افزود: از یکی از راویان اهل سنت نقل شده است که هیچ‌گاه حسن(ع) را نمی‌بینم مگر آنکه اشک چشمم جاری می‌شود و سببش آن است که روزی نزد رسول خد(ص) حاضر بودم که حسن(ع) دوید و آمد در دامان رسول خدا(ص) جای گرفت و ایشان فرمودند که خداوندا من دوست می‌دارم حسن را و دوست می‌دارم دوست او را و این جمله را سه مرتبه تکرار کردند.

علیمحمدی تصریح کرد: با نگاهی به آیات قرآن کریم می‌بینیم که فضایل امام حسن مجتبی(ع) در جای جای آن تبلور دارد، یکی از این آیات آیه تطهیر است که پروردگار عالمیان می‌فرماید «یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرا» که تمامی مفسران شیعه بلااستثنا قائل بر این هستند که این آیه در شأن امیرالمؤمنین(ع)، صدیقه طاهره(س)، حسن‌ بن‌ علی(ع) و حسین‌ بن‌ علی(ع) نازل شده؛ برهمین اساس اگر ذیل این آیه به تفاسیر و منابع اهل سنت نگاه کنیم باز هم می‌بینیم که در نقل‌های آنان نیز همین شخصیت‌های بزرگ وجود دارد و به‌طور کلی ماحصل آیه تطهیر عصمت اهل بیت و امام حسن مجتبی(ع) است.

وی ادامه داد: پیامبر خدا(ص) در روایتی می‌فرمایند: «الحَسَنُ و الحُسَينُ إمامانِ قاما أو قَعَدا» یعنی فرزندم حسن و حسین امام، رهبر و هادی هستند که قیام کنند و حکومت و پرچمی در دست آنها باشد. با نگاهی به قرآن کریم، عظمت امام حسن مجتبی(ع) را می‌بینیم؛ از شیخ صدوق نقل شده که به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرده و می‌گوید پدرم از پدر خود خبر داد که امام حسن‌(ع) در زهد و عبادت از همه مردم عصر خود بهتر و افضل‌تر بوده است.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) افزود: در احوالات امام حسن مجتبی(ع) نقل شده که ایشان از شدت ایمان به روز قیامت، مرگ و خروج مردم از قبرها برای حساب و کتاب الهی اشک می‌ریختند و صدای ناله ایشان بلند می‌شد و گاها از هوش می‌رفتند؛ برهمین اساس اعتقاد به معاد در بحث اخلاقیات برای فرد مکلف و مسلمان بسیار در زمینه تذهیب، مراقبه و پیداکردن مسیر زندگی تأثیرگذار است.

علیمحمدی یادآور شد: اگر ما مدعی هستیم که شیعه امام حسن مجتبی(ع) هستیم، باید بدانیم که ایشان نسبت به بحث قیامت و معاد حساس بودند و اگر راه و سنت ایشان را در زندگی خود پیش بگیریم قطعا در جامعه شیعه و بین مسئولان کمتر شاهد کج‌روی، دزدی و اختلاس خواهیم بود، زیرا هنگامی که آن حضرت به نماز می‌ایستادند بدن ایشان به لرزه می‌افتاد به دلیل اینکه در مقابل پروردگار خود می‌ایستاد. بنابراین، باید ببینیم که چقدر سبک زندگی ما و ترس از خدا برای ما همانند سیره ایشان است.

انتهای پیام
captcha