به گزارش ایکنا از البرز حجتالاسلام
مجید صفدری، امام جمعه مهستان، در دوازدهمین نشست از سلسله جلسات
آیات مهدوی با تأکید بر اهمیت معرفت امام عصر (عج) در هدایت بشری، گفت: آیه ۱۰۵ سوره کهف به روشنی بر پیوند سرنوشت انسان با شناخت حجت الهی دلالت دارد. خداوند در این آیه میفرماید: أُو۟لَـٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ بِـَٔايَـٰتِ رَبِّهِمْ وَلِقَآئِهِۦ فَحَبِطَتْ أَعْمَـٰلُهُمْ فَلَا نُقِيمُ لَهُمْ يَوْمَ ٱلْقِيَـٰمَةِ وَزْنًا؛ یعنی آنان که به آیات پروردگارشان و لقای او کفر ورزیدند، اعمالشان تباه شده و در روز قیامت ارزشی نخواهند داشت.
وی با بیان اینکه مفهوم «لقاءالله» در تفاسیر شیعه به دیدار حجت الهی در زمان ظهور نیز تفسیر شده است، افزود: از دیدگاه علامه طباطبایی، "لقاءالله" به معنای درک حضور خداوند از طریق حجت او بر زمین است. در نتیجه، کسی که امام زمان خود را نشناسد، در واقع از درک حضور الهی محروم مانده است. این حقیقت در کلام امام صادق (ع) نیز انعکاس یافته، آنجا که فرمودند: مَن ماتَ و لَم یَعرِف إمامَ زمانِهِ ماتَ مِیتَةً جاهِلِیَّةً؛ یعنی هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است.
انکار امام، مصداق کفر به آیات الهی
امام جمعه مهستان با اشاره به تفاسیر شیعه درباره مصادیق آیات الهی، تصریح کرد: بر اساس روایات متعدد، آیات الهی تنها به نشانههای ظاهری و معجزات محدود نمیشوند، بلکه ائمه اطهار (ع) و بهویژه امام مهدی (عج)، جلوههای حقیقی این آیات هستند. چنانکه امام باقر (ع) فرمودند: نَحنُ آیاتُ اللهِ فی خَلقِهِ، و نحنُ حجَجُ اللهِ علی عِبادِهِ؛ یعنی ما آیات خداوند در میان خلق و حجتهای او بر بندگانش هستیم. بنابراین، کفر ورزیدن به امام، در حقیقت کفر به آیات الهی است و چنین فردی مشمول وعید الهی در این آیه خواهد شد.
صفدری با اشاره به مفهوم «حبط اعمال» در این آیه، خاطرنشان کرد: در آیه ۱۰۵ سوره کهف، خداوند از تباه شدن اعمال کسانی سخن میگوید که به آیات و لقای پروردگار کفر ورزیدند. این موضوع از منظر تفسیری، ناظر بر کسانی است که از ولایت امام زمان (عج) رویگردانند. فخر رازی در تفسیر کبیر میگوید: حبط عمل زمانی رخ میدهد که اساس ایمان سست باشد و انسان ولی خدا را نشناسد. چنین کسی اعمالش همچون سرابی است که تشنه آن را آب پندارد، اما چیزی جز خسران نخواهد یافت.
وی افزود: در حقیقت، ولایت امام عصر (عج) حلقه اتصال میان خلق و خالق است. اگر این پیوند برقرار نباشد، اعمال انسان فاقد ارزش معنوی خواهد بود. عبادات بدون شناخت امام، همچون ساختمانی است که پایهای ندارد و دیر یا زود فرو خواهد ریخت.
امام جمعه مهستان با تأکید بر معیار سنجش اعمال در قیامت، اظهار کرد: در ادامه این آیه، خداوند میفرماید: فَلَا نُقِيمُ لَهُمْ يَوْمَ ٱلْقِيَـٰمَةِ وَزْنًا؛ یعنی در روز قیامت، برای این افراد هیچ ارزشی قائل نخواهیم شد. این بدان معناست که میزان سنجش انسانها در آخرت، پیوند قلبی و عملی آنان با حجت الهی است.»
وی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع)، تصریح کرد: «آن حضرت فرمودند: الإمامُ هو المیزانُ في القیامة؛ فمن ثَقُلَت به مَوازينُه فهُو ناجٍ، و من خَفَّت به فإلى النار؛ یعنی امام، معیار سنجش در قیامت است. هر که میزانش با ولایت امام سنگین باشد، نجات خواهد یافت و هر که از این نعمت محروم باشد، به سمت آتش رهسپار خواهد شد.
صفدری با اشاره به تحقق نهایی این آیه در عصر ظهور، تأکید کرد: در دوران ظهور امام مهدی (عج)، این آیه به طور کامل محقق خواهد شد. آن حضرت پرده از حقیقت برمیدارد، چهره حق را آشکار میسازد و بساط باطل را از میان برمیچیند. تنها کسانی که به ولایت او ایمان داشته و در مسیر او حرکت کنند، در زمره نجاتیافتگان خواهند بود. اما آنان که در زمان غیبت، از شناخت حجت خدا غافل ماندند، در زمره کسانی قرار خواهند گرفت که خداوند اعمالشان را بیارزش میشمارد.
این مسئول در پایان با اشاره به وظایف منتظران در عصر غیبت، تصریح کرد: آیه ۱۰۵ سوره کهف، هشداری است برای همه ما که در دوران انتظار بهسر میبریم. این آیه ندایی از جانب پروردگار است که ما را به شناخت امام عصر (عج) و تلاش در مسیر تحقق حکومت عدل الهی دعوت میکند. انتظار حقیقی، تنها در گفتار خلاصه نمیشود، بلکه نیازمند بصیرت، تبعیت از ولیّ خدا و آمادگی برای ظهور آن حضرت است. در این مسیر، باید باور داشته باشیم که تنها راه رستگاری، اتصال به ولایت و نور هدایت اوست.
انتهای پیام