کد خبر: 4303301
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۴ - ۲۱:۰۵

اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال برای توسعه هنرستان‌ها؛ گامی در جهت ارتقای آموزش‌های مهارتی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: به منظور تقویت زیرساخت‌ها و ارتقای کیفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه هنرستان‌های سراسر کشور تخصیص یافته است.

مصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش

به گزارش ایکنا از البرز، سید مصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش روز چهارشنبه، 12 شهریورماه در آیین اعزام کاروان توزیع تجهیزات سرمایه‌ای هنرستان‌های استان البرز گفت: تجهیزات آموزشی تنها ابزار جانبی کلاس درس نیستند بلکه بخش جدایی‌ناپذیر کیفیت آموزشی به شمار می‌روند و بدون آن‌ها امکان تحقق اهداف مهارتی و فنی وجود ندارد.

وی با اشاره به سیاست‌های «پروژه مهر» توضیح داد: در این طرح پنج رویکرد اصلی شامل توسعه عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت یادگیری، توجه به ایمنی و سلامت، مشارکت اجتماع‌محور و همچنین تقویت پژوهش‌سراها به‌عنوان مراکز علمی و خلاقیت‌محور در دستور کار قرار دارد. این رویکردها نشان‌دهنده نگاه جامع وزارت آموزش و پرورش به آموزش و پرورش نوین است.

معاون آموزش متوسه وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر لزوم گسترش عدالت آموزشی تصریح کرد: امروز در کنار تخصیص ۱۰ هزار میلیارد ریال در سطح ملی، شاهد اختصاص حدود ۱۸۰ میلیارد ریال برای تجهیز اولیه هنرستان‌های البرز هستیم. این اقدام به‌طور مستقیم دسترسی دانش‌آموزان به امکانات و ابزار آموزشی را تسهیل کرده و فرصت‌های برابر را برای هنرجویان مناطق مختلف فراهم می‌سازد.

آذرکیش چهار ضلع اصلی ارتقای کیفیت آموزشی را «فضای آموزشی، نیروی انسانی، تجهیزات و محتوای درسی» عنوان کرد و افزود: هرچند همه این اضلاع اهمیت ویژه‌ای دارند اما پرداختن به موضوع تجهیزات به دلیل نقش مستقیم آن در مهارت‌آموزی از مسیر اصلی توسعه جدا نیست. بدون تجهیزات به‌روز نمی‌توان هنرجویی تربیت کرد که آماده ورود به بازار کار باشد.

به گفته وی، در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۳۱۳ هزار هنرجو در چهار حوزه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم هنرستان‌ها مشغول به تحصیل هستند.

این مسئول بیان کرد: برنامه‌ریزی ما این است که تا پایان اجرای برنامه هفتم توسعه، سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در دوره متوسطه به ۵۰ درصد برسد. این هدف بلندمدت به معنای آن است که در سال‌های آینده نیمی از دانش‌آموزان متوسطه دوم باید در مسیر مهارت‌آموزی و آموزش‌های فنی قرار گیرند.

آذرکیش با بیان اینکه توسعه آموزش‌های مهارتی ضرورت امروز جامعه است، گفت: سرمایه‌گذاری در هنرستان‌ها نه‌تنها باعث تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص برای صنایع و خدمات می‌شود بلکه به‌طور غیرمستقیم به رونق تولید داخلی، افزایش بهره‌وری و کاهش بیکاری نیز منجر خواهد شد. از سوی دیگر، فراهم شدن مسیر اشتغال پایدار برای جوانان می‌تواند آسیب‌های اجتماعی و روانی ناشی از بیکاری و سرگردانی نسل جوان را کاهش دهد.

وی توضیح داد: وقتی آموزش‌های مهارتی در مدارس جدی گرفته شود، دانش‌آموزان از همان دوران نوجوانی با بازار کار، فناوری‌های روز و نیازهای واقعی جامعه آشنا می‌شوند و این امر خودبه‌خود شکاف میان نظام آموزشی و نظام تولیدی کشور را پر می‌کند. در واقع، هنرستان‌ها می‌توانند پلی مطمئن میان آموزش رسمی و دنیای کار باشند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پایان تأکید کرد: تحقق این اهداف نیازمند عزم ملی و همراهی همه بخش‌ها اعم از خانواده‌ها، بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی است. وزارت آموزش و پرورش به تنهایی قادر به پیشبرد این حجم از مأموریت‌ها نیست و باید مشارکت اجتماعی به یک اصل در نظام تعلیم و تربیت تبدیل شود.

انتهای پیام
captcha