کد خبر: 4293530
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۴ - ۲۰:۴۴
اسکندریان بیان کرد:

پاسخ علمی به بحران جنگ؛ اجرای پویش‌های روان‌محور توسط جهاددانشگاهی البرز

رئیس جهاددانشگاهی البرز گفت: جنگ فقط به زیرساخت‌ها آسیب نمی‌زند؛ روان مردم هم ویران می‌شود. در جهاد دانشگاهی البرز تلاش کردیم با واکنشی علمی، آرام و مسئولانه، سهمی در ترمیم این زخم نادیدنی داشته باشیم.

غلامرضا اسکندریان رئیس جهاددانشگاهی البرز

غلامرضا اسکندریان، رئیس جهاددانشگاهی البرز، در گفت‌وگو با ایکنا از البرز با اشاره به ابعاد چندلایه و پنهان بحران‌های جنگی، اظهارکرد: بحران‌هایی از جنس جنگ، تنها در سطح روابط سیاسی و دیپلماتیک باقی نمی‌مانند، بلکه با پیامدهای گسترده روانی، فرهنگی، اجتماعی و حتی اخلاقی همراه هستند که در صورت بی‌توجهی، می‌توانند آثار ماندگاری بر پیکره روانی جامعه بر جای بگذارند.

وی افزود: با تکیه بر ظرفیت‌های علمی و پژوهشی جهاددانشگاهی البرز در حوزه علوم انسانی و مطالعات روان‌اجتماعی، تصمیم گرفتیم با نگاهی عالمانه به ابعاد روانی جنگ اخیر ورود کنیم؛ به‌ویژه آن‌که گروه‌های آسیب‌پذیر همچون کودکان، نوجوانان و اقشار کم‌برخوردار بیش از دیگران در معرض آثار نامطلوب چنین رویدادهایی هستند.

اسکندریان در ادامه از تولید و انتشار ۱۵ محتوای کاربردی و آموزشی در طول ایام جنگ خبر داد و گفت: در همان ۱۲ روز ابتدایی بحران، تیم‌های تخصصی ما موفق به تولید بسته‌های آموزشی در قالب پوسترهای دیجیتال شدند که حاوی نکاتی درباره مدیریت افکار منفی، تقویت ارتباط درون خانواده، شیوه صحیح مواجهه با اخبار، حفظ آرامش روان و بازگرداندن روال عادی زندگی بود.

این مسئول تأکید کرد: تلاش ما این بود که در میان هجمه اخبار نگران‌کننده، صدایی علمی، امیدوارانه و آرام‌بخش باشیم. به همین منظور، محتوای تولیدی به زبانی ساده و قابل درک طراحی شد و در دسترس عموم مردم قرار گرفت.

رئیس جهاددانشگاهی البرز با اشاره به ورود این نهاد به فاز ساختاری‌تر اقدامات پس از جنگ، خاطرنشان کرد: با تثبیت نسبی شرایط، سه پویش اجتماعی با محوریت تخلیه روانی، گفت‌وگو و بازسازی سرمایه اجتماعی طراحی و به مرحله اجرا درآمد.

اسکندریان در تبیین نخستین پویش تحت عنوان «آیین ققنوس» بیان کرد: این طرح با مشارکت دانشجویان شکل گرفت و هدف آن، ثبت و بازگوکردن تجربه‌های شخصی در قالب‌های هنری همچون نثر، شعر و تصویرسازی بود. در واقع، آیین ققنوس مجالی برای تبدیل رنج به خلاقیت و بازآفرینی روانی جامعه فراهم کرد.

وی در ادامه به دومین پویش با نام «اینا رو نگفته بودم» اشاره کرد و گفت: این برنامه با تمرکز بر کودکان و نوجوانان در حال اجراست. از این گروه خواستیم احساسات و درک خود از جنگ ۱۲ روزه را به زبان انگلیسی بیان کنند تا هم تمرینی برای ابراز هیجانات باشد و هم گامی برای تقویت مهارت گفت‌وگو در نسل آینده.

اسکندریان همچنین از اجرای سومین پویش خبر داد و گفت: فراخوان جذب ایده‌های نوآورانه، پویشی است که متخصصان حوزه سلامت روان را مخاطب قرار داده است. در این پویش از روان‌پزشکان، روان‌شناسان و پژوهشگران دعوت کردیم تا طرح‌ها و پیشنهادهای خلاقانه خود را برای بهبود حال عمومی جامعه پس از بحران ارائه دهند. تاکنون نیز ایده‌های ارزنده‌ای دریافت شده که در مرحله بررسی تخصصی قرار دارد.

رئیس جهاددانشگاهی البرز در پایان با تأکید بر نقش علم در ترمیم بافت‌های روانی جامعه، تصریح کرد: ما بر این باوریم که در تاریک‌ترین روزها نیز می‌توان روزنه‌ای از امید گشود، به شرط آن‌که صدای مردم شنیده شود. جهاد دانشگاهی با تکیه بر مسئولیت اجتماعی خود، تلاش دارد بستری برای گفت‌وگو، همدلی و بازسازی روانی جامعه فراهم آورد.

انتهای پیام
captcha