کد خبر: 4276522
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۵
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

بهره‌وری بدون نیروی ماهر محقق نمی‌شود

علیرضا منادی‌سفیدان گفت: بهره‌وری بدون نیروی انسانی ماهر محقق نمی‌شود و تا زمانی که آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در اولویت سیاست‌گذاری قرار نگیرند، انتظار جهش اقتصادی بی‌پایه است.

علیرضا منادی‌سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی
به گزارش ایکنا از البرز، علیرضا منادی‌سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی،  سه‌شنبه، 26 فروردینماه در اجلاس مدیران ستادی، استانی و رؤسای مراکز سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور که در مرکز تربیت مربی فنی‌وحرفه‌ای کرج برگزار شد، با تأکید بر نقش محوری مهارت‌آموزی در توسعه اقتصادی کشور، مهارت و آموزش فنی‌وحرفه‌ای را یکی از ستون‌های بنیادین رشد بهره‌وری در ایران دانست و گفت: هیچ سرمایه‌گذاری پایداری بدون نیروی انسانی ماهر امکان‌پذیر نیست؛ پول سرمایه است، اما انسان توانمند، سرمایه‌ای ماندگارتر است.
 
وی با بیان اینکه امروز اینجا جمع شده‌ایم تا مسیر تقویت مهارت در سطح ملی را هموارتر کنیم، افزود: یکی از اقدامات مهم برای تحقق این هدف تصویب اساسنامه سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور بود. همچنین در کنار این تحول، سه منبع درآمد پایدار برای سازمان درنظر گرفتیم؛ از جمله سهمی از درآمد حاصل از مبارزه با قاچاق کالا، درصدی از حق بیمه کارگران از سوی کارفرمایان و سهمی از پروژه‌های عمرانی ملی برای آموزش نیروهای ماهر.
 
منادی‌سفیدان با اشاره به ظرفیت‌های مغفول‌مانده در تأمین منابع مالی پایدار برای مهارت‌آموزی گفت: برآورد ما این است که با درنظر گرفتن تنها یک‌هزارم از حق بیمه بیش از ۱۰ میلیون کارگر کشور، سالانه می‌توان تا حدود دو همت برای این سازمان منابع ایجاد کرد. عددی که می‌تواند ساختار آموزشی و مهارتی کشور را متحول کند.
 
وی بیان کرد: از محل قاچاق کالا نیز دو درصد از هر پرونده باید به سازمان فنی‌وحرفه‌ای برسد. همچنین در پروژه‌های عمرانی، قانون‌گذار تعیین کرده که بخشی از بودجه تملک دارایی باید صرف آموزش نیروهای ماهر آن پروژه‌ها شود.
 
این مسئول رئیس کمیسیون آموزش مجلس همچنین بر لزوم اجرای نظام رتبه‌بندی برای مربیان سازمان فنی‌وحرفه‌ای نیز تأکید کرد و گفت: وقتی رتبه‌بندی برای یک میلیون معلم آموزش‌ و پرورش انجام شده، چطور برای چند هزار مربی زحمت‌کش فنی‌وحرفه‌ای هنوز اجرایی نشده است؟
 
نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از عدم تطابق آموزش عالی با نیاز بازار کار اظهار کرد: دانشگاهی که دانشجو تحویل بازار می‌دهد، اما بازار کاری برایش وجود ندارد، به جای تولید علم، تولیدکننده بیکاری است. خروجی آموزش عالی باید مهارت‌محور و کارآفرین باشد، نه صرفاً مدرک‌محور.
 
وی بر ضرورت ایجاد زنجیره آموزش در کنار زنجیره تولید اشاره کرد و گفت: در اقتصاد صنعتی، مواد اولیه وارد کارخانه و پردازش می‌شود و محصول نهایی خارج می‌شود. آموزش هم باید همین‌طور باشد. از ابتدایی‌ترین سطح تا مهارت تخصصی، باید یک زنجیره تأمین دانشی شکل گیرد. این همان چیزی است که ما در قالب نظام جامع آموزش مهارتی به دنبال آن هستیم.
 
این مسئول در پایان با اشاره به لزوم اصلاح سازوکارهای حمایتی دولت از مهارت‌آموزی افزود: زمان آن رسیده که بودجه به بازدهی گره بخورد. اگر سازمان فنی‌وحرفه‌ای توانسته سهمی در افزایش بهره‌وری کشور داشته باشد، باید بخشی از سود این بهره‌وری به خود مجموعه برگردد. این عدالت آموزشی و اقتصادی است.
انتهای پیام
captcha