به گزارش ایکنا از البرز، حجتالاسلام
مجید صفدری، امام جمعه مهستان، 30 اسفندماه در پانزدهمین نشست از سلسله جلسات
آیات مهدوی با اشاره به جایگاه والای مهدویت در منظومه آفرینش، اظهارکرد: جهان هستی و خلقت انسان، بیهدف و بیهوده نبوده و بر اساس حکمت الهی به سوی مقصدی متعالی در حرکت است.
وی با استناد به آیه ۱۱۵ سوره مبارکه مؤمنون که میفرماید: «أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ» تصریح کرد: این آیه، انسان را متوجه حقیقتی بنیادین میکند که آفرینش، نه سرگردانی و بیهودگی، بلکه مسیری هدفمند است که مقصد نهایی آن، بازگشت به سوی خداوند متعال است.
صفدری بیان کرد: این بازگشت، نهتنها در قیامت، بلکه در همین دنیا نیز باید محقق شود. بشریت در مسیر خلقت خود، به نقطهای خواهد رسید که حقیقت عبودیت و کمال انسانی را درک کند. این نقطه، چیزی جز عصر ظهور حضرت مهدی (عج) نیست، عصری که در آن، بشریت به اوج بلوغ عقلانی و اخلاقی خواهد رسید.
امام جمعه مهستان با تأکید بر این که تحقق حکومت مهدوی، مرحله تکاملبخش خلقت انسان است، اظهار داشت: در اندیشه دینی، غایت آفرینش، رسیدن به جامعهای الهی و عادلانه است که در آن، بشر از تمامی قیود ظلم، فساد، جهل و تبعیض رها شده و به مقام بندگی واقعی خداوند نائل شود.
عصر ظهور؛ دوران بلوغ عقلانی و اجتماعی بشر
صفدری در ادامه سخنان خود با اشاره به سخنی از امام باقر (ع) «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ يَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَكَمُلَتْ بِهَا أَحْلَامُهُمْ» (الکافی، ج ۱، ص ۵۶)؛ گفت: این روایت بهروشنی نشان میدهد که در دوران ظهور، تحولی عظیم در بُعد عقلانی و معرفتی انسانها رخ خواهد داد. عقل بشر که در طول تاریخ، به دلیل ظلم، فساد و انحرافات فکری و فرهنگی در محدودیت و نقصان بوده، در دوران ظهور به تکامل خواهد رسید.
وی توضیح داد: امروز، علیرغم پیشرفتهای تکنولوژیک و علمی، هنوز شاهد بحرانهای اخلاقی، اجتماعی و معنوی هستیم که نتیجه محدودیتهای فکری و معنوی انسان معاصر است. اما در حکومت جهانی حضرت مهدی (عج)، عقلها به کمال میرسند، خرد انسانی شکوفا میشود و انسانها با آگاهی کامل، مسیر بندگی خداوند را در پیش خواهند گرفت.
صفدری تصریح کرد: قیام حضرت مهدی (عج)، بازگرداندن بشریت به مسیر فطری و الهی است. امروز جهان در گرداب ظلم و فساد گرفتار شده و بسیاری از انسانها، از حقیقت وجودی و هدف اصلی خلقت خود دور افتادهاند. اما ظهور حضرت مهدی (عج)، به معنای بازگشت بشر به مسیر صحیح و تحقق وعده الهی است که انبیای الهی و اولیای خداوند در طول تاریخ برای آن تلاش کردهاند.
وی با اشاره به سخن امام صادق (ع) که میفرماید: «لَوْ أَدْرَكْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَيَّامَ حَيَاتِي» (الغیبة نعمانی، ص ۲۴۵) گفت: این بیان، نشاندهنده عظمت مقام امام عصر (عج) و بزرگی مأموریت ایشان در هدایت بشریت است. دوران ظهور، دوران تحقق تمام وعدههای الهی است که از آغاز خلقت، به انسان داده شده بود.
انتظار؛ مسئولیتی بزرگ در مسیر آمادگی برای ظهور
امام جمعه مهستان با تأکید بر نقش انتظار در آمادهسازی فردی و اجتماعی برای ظهور، اظهار داشت: انتظار، یک مفهوم پویا و مسئولیتآور است. انتظار، نه صرفاً یک حالت ذهنی، بلکه یک وظیفه عملی است که باید در تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان متجلی شود.
وی توضیح داد: انتظار یعنی آمادگی. یعنی ساختن جامعهای که شایسته حضور ولی خدا باشد. یعنی تطهیر جانها از آلودگیها و آمادهسازی بسترهای اجتماعی برای تحقق عدالت الهی.
صفدری در ادامه به این نکته اشاره کرد که قرآن کریم، ظهور را به عنوان نجاتبخش بشریت معرفی کرده و در سوره حدید میفرماید: «لِيُخْرِجَكُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ» (حدید: ۹) گفت: این آیه نشان میدهد که عصر ظهور، دوران خروج بشر از تاریکیهای ظلم، جهل، تبعیض و فساد به سوی نور ایمان، عدالت و حقیقت است.
امام جمعه مهستان وظیفه منتظران در دوران غیبت را یادآور شد و گفت: جامعهای که در انتظار ظهور است، باید در مسیر عدالتگستری و اصلاح حرکت کند. اصلاح فردی، مبارزه با ظلم، تقویت ایمان و استحکام پیوندهای اخلاقی و اجتماعی، همگی از مسئولیتهای سنگین منتظران واقعی است.
وی افزود: منتظر کسی است که نهتنها در آرزوی ظهور است، بلکه خود را برای یاری امام عصر (عج) مهیا میکند. کسی که در مسیر ظلم و فساد حرکت میکند، در حقیقت از منتظران واقعی محسوب نمیشود.
صفدری تأکید کرد: ظهور حضرت مهدی (عج)، تحقق وعده الهی برای رساندن انسانها به مقصد نهایی خلقت است. این مقصد، جامعهای سرشار از توحید، عدالت و عبودیت حقیقی است که در آن، انسان به جایگاه واقعی خود در نظام آفرینش خواهد رسید.
وی خاطرنشان کرد: برای درک بهتر این حقیقت، باید فرهنگ مهدویت در جامعه نهادینه شود و همه افراد، با شناخت صحیح آموزههای مهدوی، خود را برای این واقعه عظیم آماده کنند. ظهور، تنها یک رویداد نیست، بلکه نقطه اوج تاریخ بشریت و آغازی برای دوران جدیدی از کمال و سعادت انسانهاست که در آن، معنویت، عقلانیت و عدالت، حاکم بر جهان خواهد شد.
انتهای پیام