کد خبر: 4259724
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد

اعتکاف دانش‌آموزی؛ مسیری برای رشد و تعالی نسل جوان

برگزاری اعتکاف دانش‌آموزی در استان البرز فرصتی است منحصر به‌فرد برای نوجوانان تا در فضایی معنوی و دور از دغدغه‌های روزمره، ارتباطی عمیق با خداوند برقرار کرده و به خودسازی و تقویت هویت دینی و اجتماعی خود بپردازند.

اعتکاف دانش‌آموزی

اعتکاف دانش‌آموزی به‌عنوان یک برنامه معنوی و تربیتی، فرصتی استثنایی برای نوجوانان فراهم می‌آورد تا از دغدغه‌های روزمره و فشارهای اجتماعی فاصله بگیرند و در فضایی معنوی و آرام، به تقویت ارتباط با خداوند و آموزه‌های دینی بپردازند. این برنامه علاوه بر جنبه‌های عبادی، به‌عنوان یک فرآیند تربیتی و اجتماعی نیز می‌تواند نقش مؤثری در شکل‌دهی هویت دینی و اخلاقی نسل جوان ایفا کند. در کنار عبادت جمعی، دانش‌آموزان در این فضا می‌توانند مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت کرده و از فضای پرتنش جامعه و فضای مجازی رهایی یابند. 

در ادامه، گفت‌وگو با سردار فتح‌اللهی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش البرز را می‌خوانیم که درباره اهمیت این برنامه معنوی در تقویت هویت دینی و اجتماعی نوجوانان توضیح داده است.

ایکنا- برنامه اعتکاف دانش‌آموزی در استان البرز چگونه سازمان‌دهی می‌شود و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

یکی از اهداف اصلی ما در برنامه اعتکاف دانش‌آموزی این است که فضایی معنوی و آرام برای دانش‌آموزان فراهم کنیم که در آن بتوانند از فشارهای روزمره و تحصیلی فاصله بگیرند و با خودشان، خداوند و آموزه‌های دینی ارتباطی عمیق برقرار کنند. 

در این مراسم، هدف ما تنها برگزاری یک عبادت جمعی نیست بلکه به دنبال ارتقای معنویت، اخلاق و هویت دینی دانش‌آموزان هستیم. با توجه به شرایط اجتماعی و چالش‌های نسل امروز، به‌ویژه در دنیای دیجیتال و فضای مجازی، اعتکاف فرصتی است که به نوجوانان این امکان را می‌دهد تا به جای غرق شدن در فضای پرتنش، به خودشناسی و آرامش درونی برسند. در کنار این موارد، تقویت ارتباطات اجتماعی و تقویت همبستگی میان دانش‌آموزان نیز از اهداف دیگر این مراسم است.

ایکنا- امسال چه تعداد مسجد آماده برگزاری اعتکاف دانش‌آموزی هستند؟

بیش از 90 مسجد در سراسر استان البرز میزبان اعتکاف دانش‌آموزی هستند. این مساجد در تمامی شهرستان‌های استان به‌ویژه در مناطق مختلف کرج، ساوجبلاغ، نظرآباد، فردیس و سایر نقاط استان پذیرای دانش‌آموزان هستند. همکاری بسیار خوبی بین اداره‌کل آموزش و پرورش، سازمان دانش‌آموزی، مساجد و دیگر نهادهای دینی و فرهنگی صورت گرفته تا این مراسم با نظم و برنامه‌ریزی خاصی برگزار شود. در این مساجد، برنامه‌های مختلفی همچون مراسم عبادات، سخنرانی‌های دینی، حلقه‌های قرآن و حتی کارگاه‌های فرهنگی و اجتماعی برای دانش‌آموزان برگزار خواهد شد. همچنین در برخی از این مساجد، گروه‌های دانش‌آموزی به‌طور ویژه مسئولیت‌های مختلفی را برعهده خواهند داشت تا علاوه بر استفاده از فضیلت‌های معنوی، مهارت‌های اجتماعی و رهبری خود را نیز تقویت کنند.

ایکنا- در حال حاضر که نوجوانان بیشتر وقت خود را در فضای مجازی می‌گذرانند و با فشارهای اجتماعی زیادی روبه‌رو هستند، برنامه‌هایی مانند اعتکاف چگونه می‌توانند در بهبود وضعیت روحی و اجتماعی آن‌ها مؤثر باشند؟

فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به‌طور جدی بر روحیات و روان نوجوانان اثر می‌گذارند. این فضا می‌تواند باعث اضطراب، نگرانی‌های اجتماعی و حتی مشکلات هویت‌سازی برای نوجوانان شود. در چنین شرایطی، اعتکاف به‌عنوان یک برنامه معنوی و تربیتی، فرصت خوبی است تا دانش‌آموزان بتوانند از فضای مجازی فاصله بگیرند و در فضایی معنوی و سالم به خودسازی بپردازند. علاوه بر عبادت و ارتباط با خداوند، این مراسم فرصتی است برای دانش‌آموزان تا به‌طور غیرمستقیم مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت کنند. در اعتکاف، دانش‌آموزان با همسالان خود ارتباط برقرار می‌کنند، در جلسات گروهی شرکت می‌کنند و حتی در مسائل فرهنگی و اجتماعی نظرات و تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند که این خود به‌طور مستقیم به بهبود مهارت‌های اجتماعی آن‌ها کمک می‌کند.

ایکنا- در برخی موارد ممکن است نوجوانان از شرکت در چنین برنامه‌هایی انگیزه یا معلومات کافی نداشته باشند، برای رفع این مشکل، چه تدابیری اندیشیده شده است؟

یکی از اقدامات اساسی ما در این زمینه، فراهم کردن فضاهای آموزشی و فرهنگی در کنار برنامه‌های عبادتی است. برای رفع احساس بی‌انگیزگی، ما سعی کرده‌ایم با برگزاری کارگاه‌ها، جلسات مشاوره‌ای و سخنرانی‌های آموزشی، برای دانش‌آموزان توضیح دهیم که هدف از اعتکاف فقط عبادت نیست بلکه این برنامه یک فرآیند تربیتی است که می‌تواند در زندگی روزمره آن‌ها تأثیرات مثبت زیادی داشته باشد. همچنین، در این جلسات، مفاهیم معنوی و دینی را به‌گونه‌ای ساده و قابل‌ فهم برای دانش‌آموزان تشریح می‌کنیم تا آن‌ها بتوانند به‌طور عمیق‌تری با این برنامه ارتباط برقرار کنند و انگیزه لازم برای شرکت در آن را پیدا کنند.

ایکنا- نقش معلمان و مسئولان پرورشی در جذب دانش‌آموزان به اعتکاف چیست؟ چگونه می‌توان این نقش را پررنگ‌تر کرد؟

معلمان و مسئولان پرورشی در مدارس نقش بسیار مهمی در جذب دانش‌آموزان به برنامه‌های معنوی مانند اعتکاف دارند. معلمان با ایجاد فضای معنوی در کلاس درس و همچنین استفاده از فرصت‌های پرورشی می‌توانند مفاهیم اعتکاف و اهمیت آن را برای دانش‌آموزان توضیح دهند. برای مثال، معلمان می‌توانند در طول سال تحصیلی، در مورد اهمیت معنویت و خودسازی صحبت کنند و دانش‌آموزان را برای شرکت در چنین برنامه‌هایی آماده کنند. مسئولان پرورشی مدارس نیز می‌توانند با اطلاع‌رسانی مؤثر و همچنین برگزاری جلسات توجیهی برای والدین، آن‌ها را نیز به حمایت از فرزندانشان برای شرکت در اعتکاف ترغیب کنند. علاوه بر این، برگزاری فعالیت‌های جانبی و جذاب در کنار مراسم اعتکاف، مانند مسابقات فرهنگی، ورزشی یا هنری، می‌تواند انگیزه بیشتری برای دانش‌آموزان ایجاد کند.

ایکنا- آیا در برنامه‌ریزی‌های شما برای اعتکاف، به نیازهای خاص دانش‌آموزان مناطق محروم و حاشیه‌نشین نیز توجه شده است؟ چگونه می‌توان شرایط شرکت در این برنامه‌ها را برای آن‌ها تسهیل کرد؟

قطعاً یکی از اولویت‌های ما در برگزاری برنامه‌های اعتکاف، توجه به مناطق محروم و حاشیه‌نشین است. در این مناطق، ممکن است دانش‌آموزان به دلیل محدودیت‌های اقتصادی، اجتماعی یا فرهنگی، کمتر از چنین فرصت‌های معنوی بهره‌مند شوند. برای همین، ما سعی کرده‌ایم که با همکاری مؤسسات خیریه و نهادهای دولتی، شرایط حضور این دانش‌آموزان را تسهیل کنیم. به‌عنوان مثال، مدارس و مساجد در این مناطق امکانات لازم برای پذیرایی و حمایت از دانش‌آموزان را فراهم کرده‌اند و ما نیز از طریق شبکه‌های مختلف اطلاع‌رسانی، این فرصت را به‌طور ویژه به این دانش‌آموزان معرفی می‌کنیم. علاوه بر این، برخی از برنامه‌های اعتکاف ممکن است به‌صورت ویژه برای این گروه‌ها طراحی شود تا آن‌ها نیز بتوانند از این تجربه معنوی بهره‌مند شوند.

ایکنا- در پایان، به‌عنوان یک مسئول پرورشی و تربیتی، چه پیامی برای والدین، معلمان و دانش‌آموزان دارید؟

به والدین توصیه می‌کنم که به‌عنوان حامی معنوی فرزندان خود، آنها را برای شرکت در این برنامه‌های تربیتی و معنوی تشویق کنند و از این فرصت‌های ارزشمند برای رشد روحی و اخلاقی آن‌ها استفاده کنند. به معلمان و مسئولان مدارس نیز می‌گویم که با توجه به شرایط خاص هر دانش‌آموز، برنامه‌های اعتکاف را به‌گونه‌ای طراحی و ارائه کنند که همگی بتوانند از این فرصت بهره‌مند شوند و در نهایت به دانش‌آموزان عزیز توصیه می‌کنم که اعتکاف را فرصتی برای بازنگری در مسیر زندگی خود، تقویت ارتباط با خداوند و خودسازی بدانند. این تجربه می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا در آینده با روحیه‌ای شاداب، امیدوار و پرانرژی مسیر زندگی خود را دنبال کنند.

انتهای پیام
captcha