سیاست وزارت ارشاد تعامل حداکثری با نویسندگان و ناشران است
کد خبر: 4118040
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد:

سیاست وزارت ارشاد تعامل حداکثری با نویسندگان و ناشران است

محمدحسین ظریفیان گفت: سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعامل حداکثری با نویسندگان و پژوهشگران است و به همین جهت آمارهای کتاب‌های مشروط در این دولت رشد داشته تا به جای رد صلاحیت کتاب فرصت اصلاح و بررسی بیشتر کتاب فراهم شود.

انتشارات کتاب

به گزارش ایکنا از البرز، محمدحسین ظریفیان، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز، 9 بهمن‌ماه در دیدار با تعدادی از ناشران و نویسندگان استان البرز با اشاره به اینکه استفاده از هوش مصنوعی یکی از راهکارهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مقابله با پدیده ضد فرهنگی کتاب‌سازی است، اظهار کرد: در حال برنامه‌ریزی برای مقابله جدی با پدیده کتاب‌سازی هستیم.

وی ناکتاب را هم یکی دیگر از پدیده‌های ناخوشایند حوزه فرهنگ دانست و ادامه داد: برخی نوشته‌ها در قالب کتاب نمی‌گنجند اما برخی ناشران به‌منظور کسب سود مادی بیشتر برای این کتب مجوز دریافت می‌کنند که این عمل یک فرآیند ضد فرهنگی است.

مدیرکل دفتر کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد در خصوص عدم واگذاری فرآیند ثبت و اعلام وصول کتاب گفت: فرآیند اعلام وصول، یکی از بسترهای مهم ثبت و حمایت از حقوق نویسندگان و ناشران است و در ضمن یکی از پیش زمینه‌های جشنواره‌های ادبی همچون جشنواره کتاب سال و جایزه جلال است که به همین دلیل امکان واگذاری مسئله اعلام وصول به ادارات کل ارشاد اسلامی استان‌ها وجود ندارد.

ظریفیان در ادامه برنامه‌های سفر خود به البرز با مهراب رجبی، نویسنده و پژوهشگر البرزی دیدار کرد و با اشاره به کاهش کتاب‌های فاقد مجوز و مردود در دولت بیان کرد: هر کتابی که براساس ضوابط نشر منتشر شود یک سرمایه اجتماعی برای کشور است.

وی به برنامه گفت‌وگو و تعامل با نویسندگان و اهل علم و پژوهش اشاره کرد و افزود: برخلاف تبلیغات رسانه‌های بیگانه و تصور عمومی میانگین کتاب‌های رد شده در چهار دهه گذشته حدود دو درصد بوده است؛ در حالی که در دولت سیزدهم میانگین رد کتاب کاهشی بوده و این آمار به حدود ۱.۲ درصد رسیده است.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بیشتر کتاب‌هایی که رد صلاحیت شده‌اند برخلاف باور عمومی در حوزه مسائل سیاسی نیستند؛ اظهار کرد: بیشتر کتاب‌های فاقد مجوز در خصوص مسائل غیراخلاقی، مسائل‌الحادی، ترغیب به خشونت و تروریسم بوده است.

ظریفیان با تأکید بر اینکه برخی از این کتاب‌های فاقد مجوز در هر کشوری با هنجارها و باورهای عمومی همخوانی ندارند، گفت: سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم تعامل حداکثری با نویسندگان و پژوهشگران است و به همین جهت آمارهای کتاب‌های مشروط در این دوره رشد داشته تا به جای رد صلاحیت کتاب فرصت اصلاح و بررسی بیشتر کتاب فراهم شود.

همچنین یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به همراه مدیران کل ستادی این وزارتخانه با حضور در استان البرز برنامه‌های مختلفی را دارند که تجدید میثاق با شهدا و حضور در گلزار شهدای چهارصد دستگاه کرج، دیدار با امام جمعه کرج و دیدار با خانواده شهید عجمیان از جمله این برنامه‌هاست.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز قرار است امشب از ساعت ۱۹:۳۰ در سالن سیروس صابر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در جمع فعالان فرهنگی استان حضور یابد.

حضور مدیرکل مجامع و تشکل‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان‌های نظرآباد، ساوجبلاغ و فردیس و دیدار با نویسندگان و اهل قلم و فعالان فرهنگی این شهرستان‌ها و همچنین حضور مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان اشتهارد و دیدار با فعالان صنعت چاپ این شهرستان از دیگر این برنامه‌هاست.

انتهای پیام
captcha