سه توصیه امام جواد(ع) به شیعیان
کد خبر: 4067674
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰

سه توصیه امام جواد(ع) به شیعیان

امام جواد(ع) همواره شیعیان را بر توکل به خداوند، مشورت با دیگران، صبر و دوری از عجله توصیه کرده‌اند.

امام جواد(ع)

نهمین امام شیعیان حضرت امام محمد تقی(ع) معروف به جوادالائمه(ع)، در دهم رجب سال ۱۹۵ هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود و در آخر ماه ذی‌القعده سال220 هجری قمری در سن ۲۵ سالگی در بغداد به شهادت رسید.

جواد(بخشنده) و تقی(پرهیزگار) مشهورترین القاب آن حضرت است و رضی و متقی از دیگر القاب ایشان است. همگان امام جواد(ع) را عالمی بزرگ می‌دانستند، ایشان انسانی بردبار، نیکو سخن، عابد و بسیار باهوش بود، احادیث ارزشمند بسیاری از آن امام همام(ع) در کتبی همچون عیون اخبار الرضا، تحف العقول، مناقب و بحارالانوار نقل شده است.

به گزارش ایکنا از البرز، حجت‌الاسلام «ناصر مظلوم» خطیب و عالم دینی در نشست قرار هشتم کانون خدمت رضوی ایثار و شهادت که عصر روز چهارشنبه، هشتم تیرماه همزمان با شب شهادت امام جواد(ع) برگزار شد، با تبیین جایگاه والای امام نهم شیعیان، اظهارکرد: امام جواد(ع)، 110 شاگرد تربیت کردند وعبدالعظیم حسنی(ع) وعلی‌بن‌مهزیار از مهم‌ترین شاگردان ایشان بودند.

وی با بیان اینکه احادیث بسیاری از این امام بزرگوار نقل شده است، افزود: حدود 250 حدیث از امام جواد(ع) ثبت و ضبط شده است.

مظلوم، با اشاره به حدیثی از امام جواد(ع) گفت: ایشان در روایتی شیعیان را به سه خصلت مشورت، دوری از عجله و توکل بر خداوند سفارش کردند.

این عالم و خطیب تصریح کرد: امام جواد(ع) در توصیه به شیعیانشان فرمودند«؛ ثلاثٌ مَن کُنَّ فِیهِ لَم یَندَم تَرکُ العَجَلة، وَ المَشوِرَة، وَ التَّوَکُلُ عَلَی اللهِ عِندَ العَزمِ»؛ سه چیز است که هرکس آن را مراعات کند، پشمیان نگردد؛ اجتناب از عجله، مشورت کردن، توکل بر خدا در هنگام تصمیم گیری.

وی با بیان اهمیت مشورت در قرآن و روایات دینی گفت: براساس این فرمایش امام جواد(ع) باید به شدت از خودرایی دوری کنیم. پیامبر(ص) نیز در جنگ خندق از مشورت یاران خود استفاده کرد و اهمیت مشورت تا آنجاست که یکی از سوره‌های قرآن به نام شورا نام‌گذاری شده است.

مظلوم به روایت دیگری از امام جواد(ع) اشاره کرد و گفت: در این روایت به ترک عجله بسیار سفارش شده و مردم از عجله نهی شده‌اند، به طوری که هر انسانی در امور مختلف عجله کند با شکست روبه‌رو می‌شود و خیر الامور اوسطها.

این روحانی توضیح داد: در روایتی دیگر بعد از مشورت و ترک عجله بر توکل به خداوند و جدی‌گرفتن سنت‌های الهی تاکید شده است.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه سنت‌های الهی گفت: ایشان فرمودند؛« ما در سال ۶۰ در مقابل این همه حادثه و شدت عمل توانستیم روی پای خودمان بایستیم و دشمن را ناامید کنیم، امروز هم می‌توانیم، خدای سال ۶۰ همان خدای امسال است، خدای دوران‌های سختی و دوران‌های گوناگون یکی است، سنت‌های الهی همه سر جایش است».

وی در پایان گفت: انقلاب اسلامی ایران با گذشت بیش از 40 سال و با وجود 17 هزار شهید ترور با باور به سنت‌های الهی همچنان استوار مانده است.

 

انتهای پیام
captcha