نگرانی دیدبان الازهر درباره طرح «نقشه اسلام» در اتریش
کد خبر: 3980498
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷

نگرانی دیدبان الازهر درباره طرح «نقشه اسلام» در اتریش

دیدبان الازهر در گزارشی درباره مسلمانان اروپا نسبت به طرح «نقشه اسلام» در اتریش ابراز نگرانی کرد.  

به گزارش ایکنا به نقل از روسیا الیوم، دیدبان الازهر در گزارش خود با عنوان «طرح نقشه اسلام در اتریش؛ انگیزه‌ها و بیم‌ها» نوشته است که شمار مسلمانان در اتریش به 800 هزار نفر می‌رسد یعنی حدود 8 درصد از کل جمعیت این کشور را مسلمانان تشکیل می‌دهند.
 
دیدبان الازهر با اشاره به اینکه این تعداد از مسلمانان، بالاترین میانگین را در کشورهای عضو اتحادیه اروپا تشکیل می‌دهد، افزود: اتریش در میان سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا تنها کشوری است که از 1912، اسلام را به عنوان دین رسمی در این کشور به رسمیت شناخته که این امر سهم بزرگی در ایجاد اقلیت مسلمان این کشور داشته است. همچنین در این کشور، روز «مسجد باز» برای نخستین‌بار در ماه اکتبر 2013 به رسمیت شناخته شد که این اقدام نیز در ایجاد روابط میان مسلمانان و غیر مسلمانان نقش مهمی ایفا کرد.
 
در ادامه این گزارش آمده است: اقدام الکساندر فن دربلن، رئیس جمهور اتریش در آوریل 2017 در دعوت از همه زنان این کشور به پوشش حجاب، به منزله همبستگی با زنان مسلمان برای مبارزه با اسلام‌هراسی بود. فن دربلن در ماه ژانویه 2020 نیز بار دیگر از حق پوشش حجاب برای زنان مسلمان در جامعه این کشور دفاع کرد و این دفاع پس از تصمیم مجلس ملی اتریش درباره ممنوعیت پوشش حجاب برای کودکان مدارس ابتدایی در نیمه ماه می 2019 صورت گرفت.
 
دیدبان الازهر افزوده است: تصمیم مذکور واکنش‌های بسیاری را در میان مسلمانان این کشور به وجود آورد. پس از آن، سوزانا راب، وزیر ادغام اتریش در روز 27 می 2021 از راه‌اندازی طرح «نقشه اسلام در اتریش» خبر داد که در آن، اطلاعاتی درباره 623 جمعیت و مؤسسه آموزشی اسلامی و مسجد در اتریش و گرایش ایدئولوژیک و روابط داخلی و خارجی آنها ارائه شده است.
 
از زمان انتشار نقشه اسلام در اتریش، تعدادی از نهادهای اسلامی این کشور از وقوع حملات متعدد علیه مسلمانان خبر دادند و بر اساس گزارش‌های خبری، از زمان راه‌اندازی این طرح، پیام‌های هشدار دهنده و تحریک‌آمیز بسیاری در مقابل بسیاری از مساجد شهرهای وین، میدلینگ و لئوپولد اشتات نصب شد که مسئولیت این پیام‌های نژادپرستانه را جنبش افراطی «هویت راستگرا» برعهده گرفت.
 
دیدبان الازهر در ادامه گزارش خود تأکید کرد که پیگیر اتفاقات درباره طرح نقشه اسلام در اتریش و موج خشم و انتقادات ناشی از آن خواهد بود و نگرانی‌ها درباره ترس مسلمانان از اجرای این طرح در اتریش را پیگیری می‌کند.
 
این مرکز اسلامی خواستار گفت‌وگو با جمعیت‌های اسلامی میانه‌رو درباره این طرح در قالب یک بحث گروهی هدفمند، برای دستیابی به اهداف این پروژه به روشی میانه‌رو شد، بدون اینکه حقوق و امنیت مسلمانان در اتریش به خطر بیافتد یا ترس و خشم آنها برانگیخته شود، و همچنین به روشی که مانع از سوء استفاده گروه‌های افراطی از اطلاعات موجود باشد.
 
دیدبان الازهر تأکید کرد که بنرهای حاوی عبارات نژادپرستانه که از سوی افراط‌گرایان در مقابل برخی مساجد نصب شده است، تهدیدی آشکار علیه مسلمانان محسوب می‌شود که باید به شکلی جدی با آنها برخورد شود.
انتهای پیام
captcha