سیدمتولی عبدالعال و شوق تلاوت تا واپسین لحظات حیات + فیلم
کد خبر: 4212200
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۰
یادی از استاد در سالروز ولادت

سیدمتولی عبدالعال و شوق تلاوت تا واپسین لحظات حیات + فیلم

شیخ سیدمتولی عبدالعال دارای صوتی محزون و تأثیرگذار بود که در بسیاری از کشورهای جهان قرآن تلاوت کرد و از بهترین سفیران قرآن مصر بود. او ۲۷ ماه رمضان در مراسم عزاداری یکی از جوانان روستای الفدادنه، پس از نماز عشاء و قرائت خاشعانه آیاتی از سوره مبارکه لقمان و اول سوره سجده دعوت حق را لبیک گفت.

به گزارش ایکنا، تارنمای الیوم السابع به مناسبت سالروز ولادت سیدمتولی عبدالعال، برابر با امروز، 7 اردیبهشت(26 آوریل) قاری مشهور مصری گفت‌وگویی با همسر و فرزندان این قاری شهیر انجام داده است که متن آن در ادامه می‌آید:
 
تولد او سرآغاز یک تاریخ واقعی برای روستای «الفدادنه» از توابع مرکز فاقوس در استان الشرقیه مصر بود و باعث شد که این روستا در سطح محلی و بین‌المللی شهرت یافته و به زیباترین شکل در تاریخ ثبت شود. مادرش پس از به دنیا آوردن 4 دختر از خدا خواست تا به او پسری عطا کند تا پس از مرگ او در کنار خواهرانش باشد. او از خدا خواست تا فرزند پسری به او عطا کند که بتواند حافظ قرآن شود؛ خداوند نیز خواسته او را اجابت کرد و به او فرزند پسری عطا کرد. این کودک سیدمتولی عبدالعال بود که در 26 آوریل سال 1947 میلادی چشم به جهان گشود.
 
زمانی که سید 5 ساله شد، والدینش او را برای یادگیری قرآن کریم به مکتب‌خانه شیخه «مریم رزیق» سپردند. مکتب‌خانه شاهد نبوغ این کودک بود و شیخه مریم نشانه‌های موهبتی که در وجود او نهاده شده بود، یعنی صوت زیبا و نفس طولانی را در او مشاهده می‌کرد. لذا شروع به آموختن قرآن به این کودک کرد و سید در ‌12 سالگی توانست کل قرآن را حفظ کند و در روستای خود به نام «شیخ سید» معروف شد. سپس نزد شیخ احمد الصاوی عبدالمعطی، قرائت حفص از عاصم را آموخت و پس از آن در حضور شیخ طه الوکیل در روستای العرین، علوم قرآنی و روایت ورش و قالون از نافع را آموخت. او در همان 12 سالگی بر کرسی تلاوت قرآن تکیه زد و شهرتش رفته‌رفته در روستای زادگاه خود بالا گرفت.
 
حاجیه خانم «نجاة السید احمد»، همسر شیخ متولی عبدالعال در همین رابطه می‌گوید: سید صوت زیبای خود را از پدرش به ارث برده بود. او پسردایی من بود و در سن 16 سالگی با او ازدواج کردم. خدا به ما 8 فرزند داد؛ 2 پسر که هر دو پزشک هستند و 6 دختر که همه ازدواج کرده‌اند. در تمام طول زندگی‌اش به هنگام قرائت قرآن تقوای خدا را در نظر داشت و درِ منزل او برای حل و فصل درگیری‌ها به روی تمام اهالی روستا باز بود. او معتمد و بزرگ روستا بود و همه به او احترام می‌گذاشتند. مردی با تهذیب نفس بود و دستمزد خود را بالا نمی‌برد و نسبت به خانواده و اهالی روستا مهربان بود.
 
همسر سید متولی عبدالعال ادامه می‌دهد: سید در طول زندگی خود در معرض آزمایشات فراوانی قرار گرفت و خداوند او را حفظ کرد چرا که اهل قرآن بود. به عنوان مثال 10 سال پیش از وفاتش در حین بازگشت از جلسه قرائت قرآن در شهر «بنها» توسط افراد ناشناس مورد سرقت قرار گرفت و آنها برای سرقت خودروی او، به وی شلیک کردند. او همچنین کمی پیش از وفاتش تصادف کرد و خداوند او را نجات داد. باید گفت تعداد زیادی از مردم آسیای شرقی با تلاوت او مسلمان شدند.
 
گزارش/ سید متولی عبدالعال؛ بهترین سفیر قرآن
 
در ادامه «نادیه» دختر سید متولی عبدالعال که مدرس زبان انگلیسی و حافظ قرآن است، درباره پدرش گفت: پدرم در مکتب‌خانه روستا قرآن را حفظ کرد. مسئول حفظ قرآن در روستا، پیرزنی نابینا به نام شیخه مریم رزیق بود و اگر او نبود، از روستای الفدادنه یک حافظ قرآن هم بیرون نمی‌آمد. شیخه مریم ازدواج نکرده بود و وقت خود را صرف حفظ قرآن می‌کرد. او در سن 82 سالگی و پس از عمری تلاش در راه حفظ قرآن وفات یافت.
 
نادیه می‌افزاید: پدرم به این زن افتخار می‌کرد و در همه جا او را اولین معلم خود معرفی می‌کرد. او در ابتدا برای یادگیری قرآن، از حروف الفبا آغاز کرد، سپس سوره فاتحه الکتاب و پس از آن سوره‌های فلق و ناس از جزء سی‌ام قرآن کریم و سوره‌های کوچک را حفظ کرد. تا اینکه در 12 سالگی توانست کل قرآن را حفظ کند.
 
دکتر صلاح، فرزند شیخ سید متولی عبدالعال که پزشک است، درباره پدرش می‌گوید: پدرم در اوایل سال 1984 که برای شرکت «صوت الشرقیه» سوره مبارکه یوسف و سوره‌های کوچک قرآن را ضبط کرد، به شهرت جهانی رسید و نام او همچون برق در سراسر کشور مصر و دیگر کشورها انتشار یافت. سپس دعوتنامه‌ها برای شرکت در مراسم احیای شب‌های ماه مبارک رمضان به سوی او سرازیر شد. در ابتدا مرکز احیاء التراث الاسلامی از کشور قطر و سپس کشورهای نیجریه و ایران برای او دعوتنامه فرستادند و تا 14 سال، از کشورهای مختلف مانند لبنان، سوریه، آفریقای جنوبی، ایران، هند و اندونزی دعوتنامه برای پدرم ارسال می‌شد و به صورت رسمی از او استقبال می‌شد. پدرم شهرت بسیاری پیدا کرده بود و با قاریان رادیو رقابت می‌کرد تا اینکه در سال 1997 رسماً به رادیو پیوست.
در ادامه ویدئویی از تلاوت کمتر دیده شده از استاد عبدالعال را مشاهده می‌کنید:
 

شوق تلاوت تا واپسین لحظات حیات

 
فرزند سیدمتولی عبدالعال با بیان اینکه از پدرش زیبایی چهره، زیبایی صوت و تواضع را به ارث برده است، گفت: پدرم زمان وفاتش که بهترین حالت برای پایان زندگیش بود، در ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۵ برابر با ۲۷ ماه رمضان در مراسم عزاداری یکی از جوانان روستای الفدادنه، پس از نماز عشاء و پس از قرائت قرآن از دنیا رفت. او در آن شب آیاتی از سوره مبارکه لقمان و اول سوره سجده را قرائت کرد و قرائتی بسیار خاشعانه داشت.
 
وی ادامه داد: پدرم دقایقی پس از قرائت و پائین آمدن از کرسی تلاوت، در سن 68 سالگی وفات یافت، بدون اینکه هیچ گونه بیماری داشته باشد. مراسم عزاداری او سه روز پی‌درپی برگزار شد و دوستداران شیخ در مراسم او به صورت گسترده حضور یافتند و قاریان بزرگ و سرشناسی چون شیخ محمد عبدالوهاب طنطاوی، دکتر فرج‌الله شاذلی، عبدالفتاح طاروطی و اسماعیل طنطاوی در این مراسم قرآن تلاوت کردند.
 
مهندس احمد ناجی، نوه سیدمتولی عبدالعال نیز درباره ویژگی‌های اخلاقی پدربزرگ خود می‌گوید: پدربزرگم فردی مهربان بود و همیشه از خدا می‌خواست که خداوند او را به بهترین شکل از دنیا ببرد، و خداوند نیز دعای او را مستجاب کرد. من شاهد لحظات آخر زندگی پدربزرگم بودم. او برای قرائت قرآن در مراسم عزاداری یکی از جوانان روستا دعوت شده بود زیرا جوان متوفی وصیت کرده بود که شیخ سید در مراسم عزایش قرآن تلاوت کند. پدربزرگم قرآن را به زیبایی و با خشوع تمام تلاوت کرد و پس از آن وفات یافت.
گزارش/ سید متولی عبدالعال؛ بهترین سفیر قرآن

 

گوشه‌هایی از زندگی سید متولی عبدالعال

شیخ سید متولی عبدالعال یکی از قاریان سرشناس مصر بود و برای پیوستن به رادیوی مصر تلاش بسیار کرد. او تا سن 50 سالگی نتوانسته بود در رادیوی مصر استخدام شود. در همان زمان شروع به ضبط قرآن برای برخی رادیوهای عربی و اسلامی کرد و صوت‌های او در اردن، ایران و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس پخش شد.
 
پس از اینکه نوارهای کاست‌ او وارد همه خانه‌ها شد و در دسترس همگان قرار گرفت و حتی در اتومبیل‌ها و مغازه‌ها دست به دست می‌شد، به رادیوی مصر پیوست و وارد رقابت با قاریان مشهور مصری چون شیخ مصطفی اسماعیل، شیخ محمود علی البناء، شیخ عبدالباسط، شیخ حمدی الزامل و شیخ سعید عبدالصمد الزناتی شد و در کنار آنها به قرائت قرآن پرداخت. او از پیوستن به رادیو بسیار شادمان بود و شروع به ضبط قرائت‌های خود به صورت تحقیق و ترتیل برای رادیو کرد.
 

توجه به خداوند در قرائت کلام وحی

شیخ سید متولی عبدالعال درباره شهرت خود گفته است: دلیل اصلی شهرت من آن است که من در قرائت کلام وحی، خداوند را در نظر دارم و قاری اگر برای پروردگار خود و برای قرآن و مردم مخلص باشد، حتماً موفق خواهد شد و مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.
 
وی درباره روابط خود با مردم نیز گفته است: روابط من با همه مردم بسیار خوب است، به ویژه همکاران قاری خودم؛ اما حدود را رعایت می‌کنم. من همیشه در اوقات فراغت قرآن می‌خوانم اما تقلید از قاریان دیگر را تأیید نمی‌کنم زیرا کسی که از دیگر قراء تقلید می‌کند به سرعت تمام می‌شود. چرا که مردم همیشه به دنبال اصل هستند.
 
شیخ سیدمتولی عبدالعال دارای صوتی محزون و تأثیرگذار بود که در بسیاری از کشورهای جهان قرآن تلاوت کرد و بهترین سفیر قرآن بود. او تهذیب نفس داشت و دستمزد خود را بالا نمی‌برد و با خانواده خود و اهالی روستایش به خوبی رفتار می‌کرد.
 
این قاری نامدار مصری اولین‌بار در سال ۱۳۷۰ به همراه مرحوم شحات محمد انور به جمهوری اسلامی ایران سفر کرد و به جز تلاوت در محافل مختلف در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران هم داوری کرد. وی آخرین‌بار در ماه مبارک رمضان(تیرماه ۱۳۹۳) میهمان ملت ایران بود که در سفرش به مشهد مقدس تلاوت‌های زیبایی در حرم امام رضا(ع) به یادگار گذاشت.
 
انتهای پیام
captcha