رعایت اصول اخلاقی رقابت سیاسی کیفیت انتخاب مردم را ارتقا می‌بخشد
کد خبر: 3968382
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
حجت‌الاسلام و المسلمین میرتاج‌الدینی:

رعایت اصول اخلاقی رقابت سیاسی کیفیت انتخاب مردم را ارتقا می‌بخشد

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به تفاوت‌های اساسی رقابت سیاسی و انتخابات بین نظام‌ اسلامی و غربی گفت: در نگاه دینی هدف از رقابت، خدمت به مردم و رساندن خیر بیشتر به جامعه است نه قدرت‌طلبی، لذا رعایت اخلاق انتخاباتی در رقابت‌ها صرفاً یک توصیه یا درخواست اخلاقی نیست بلکه نقش مهمی در ارتقای کیفیت انتخاب مردم و تعیین سرنوشت کشور دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا میرتاج الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره جایگاه اخلاق در رقابت‌های سیاسی در یک نظام اسلامی گفت: قطعاً انتخابات و رقابت سیاسی در یک نظام اسلامی باید تفاوت‌های عمده‌ای با نظام‌های سیاسی در غرب داشته باشد. در جامعه و حکومت اسلامی هدف از رقابت سیاسی، خدمت به مردم و رساندن خیر بیشتر به جامعه است نه قدرت‌طلبی.

وی با بیان اینکه قدرت‌طلبی از منظر اسلام محکوم است، گفت: اگر افرادی برای رسیدن به قدرت بخواهند ارزش‌های اخلاقی و اسلامی را زیرپا بگذارند و بر مبنای تفکر «هدف وسیله را توجیه می‌کند» عمل سیاسی خود را تنظیم کنند نشانه نفوذ و رسوخ فرهنگ غربی و غیر اسلامی در ذهن و اندیشه سیاستمداران ماست و اساساً چنین افرادی صلاحیت تصدی مناصب را در نظام اسلامی ندارند.


بیشتر بخوانید:


حجت‌الاسلام میرتاج الدینی اظهار کرد: در اسلام رقابت مؤمنان در عرصه‌های مختلف از جمله عرصه سیاسی، برای رسیدن به اهداف مقدس است ولی رسیدن به اهداف مقدس باید مبتنی بر روش‌های سالم و پاکیزه باشد.

تأثیر رعایت اخلاق انتخاباتی بر انتخاب آگاهانه مردم

نایب رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس بیان کرد: تهمت، افترا، تخریب، جست‌وجوی عیب دیگران و پرونده‌سازی ابزارها و روش‌های یک رقابت شیطانی است و کسی نمی‌تواند ادعای تحقق اهداف متعالی داشته باشد اما برای رسیدن به این اهداف، از روش‌های شیطانی بهره ببرد.

وی تصریح کرد: در رقابت اسلامی و مبتنی بر اخلاق، افراد برنامه‌های خودشان را به جامعه ارائه می‌کنند، عملکردهای پیشین و توانمندی‌هایش را عرضه می‌کنند، راهکارهای مدنظرش برای حل مشکلات را مطرح می‌کنند و نظرات و برنامه‌های سایر رقبا را نقد می‌کنند و با حاکم شدن این فضای سالم و شفاف در عرصه رقابت‌ انتخاباتی، مردم می‌توانند آگاهانه و مبتنی بر اطلاعات صحیح فرد شایسته و اصلح را برگزینند.

حجت‌الاسلام میرتاج الدینی اظهار کرد: اما اگر شیوه رقابت‌های سیاسی مانند کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا شود و تهمت، تخریب و پرونده‌سازی به روش و منش نامزدها در رقابت‌های انتخاباتی تبدیل شود آنگاه در این فضای آشفته و مغشوش امکان انتخاب نادرست مردم نیز بیشتر می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ابراز کرد: لذا رعایت اخلاق انتخاباتی در رقابت‌ها صرفا یک توصیه یا درخواست اخلاقی نیست بلکه نقش مهمی در ارتقای کیفیت انتخاب مردم و تعیین سرنوشت کشور دارد.

مشکل در اجراست نه از قانون

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی در پاسخ به این سؤال که آیا ضعف و عدم بازدارندگی قوانین موجب تشدید بداخلاقی‌ها در رقابت‌های انتخاباتی شده است، گفت: قوانین در این رابطه مشکلی ندارند و در قوانین جلوی همه این تخلفات و بداخلاقی‌ها گرفته شده است. مشکل اصلی در مقام اجراست و باید مجریان قانون، اعم از قوه قضاییه و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی جدی‌تر عمل کنند.

وی درباره وظیفه نامزدها و طرفداران آنها در اخلاق مدارترشدن رقابت‌های سیاسی گفت: نامزدها و طرفداران آنها باید رعایت چارچوب‌های اخلاقی رقابت را به مثابه آزمونی برای قانونمداری خود تلقی کنند. از طرفی میزان پایبندی نامزدها به اخلاق در رقابت انتخاباتی می‌تواند شاخص و سنجه خوبی برای انتخابگری مردم باشد.

حجت‌الاسلام میرتاج الدینی در پایان اظهار کرد: قطعاً کسی که برای رسیدن به قدرت به راحتی چارچوب‌های اخلاقی را زیر پا می‌گذارد در صورت رسیدن به قدرت نیز چنین رفتارهایی از خود بروز می‌دهد و این مردم هستند که با حساسیت بر مؤلفه رعایت اخلاق‌مداری می‌توانند مسئولیت خطیری مانند ریاست جمهوری را به نامزد اخلاق‌مدار و قانون‌گرا بسپارند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha