آموزش علامت‌های تنوین + فیلم
کد خبر: 3965382
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن به روش نوین / 9

آموزش علامت‌های تنوین + فیلم

پس از فراگیری علامت‌های کوتاه و ساکن و صداهای کشیده برای روانخوانی قرآن به سراغ علامت‌های تنوین می‌رویم.

به گزارش ایکنا، سیدیوسف درود، مدرس قرآن در نهمین جلسه «آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن به روش نوین» به آموزش تنوین پرداخت. مخاطبان این سی جلسه، علاقه‌مندان به یادگیری صحیح‌خوانی قرآن در تمامی سنین هستند که باید با حروف الفبای عربی آشنایی داشته باشند. متن و فیلم قسمت نهم در ذیل آمده است؛

«در این جلسه درس آخر از علامت‌های اصلی قرآن کریم، علامت‌های تنوین ٌ-ٍ-ً را آموزش می‌دهم. حتما تنوین را می‌شناسید، تنوین نون ساکنی است که در آخر برخی از کلمات می‌آید و نوشته نمی‌شود اما خوانده می‌شود. برای اینکه بدانیم کدام یک از کلمات دارای علامت تنوین است، علامتی درست کرده‌اند و در انتهای کلمات نوشته شده است.

علامت تنونین شبیه حرکات کوتاه است به جز اینکه حرکت کوتاهی است که دوبار تکرار شده است اما در قرآن‌های مختلف گاهی اوقات علامت‌های تنوین به شکل‌های مختلف نوشته می‌شود که در درس‌های آینده در جاهایی که می‌خواهم اختلاف نگارش‌های قرآن‌های کریم را آموزش دهم، خواهم گفت.

تنوین فتحه (ـً)، تنوین کسره (ـٍ) و تنوین ضمّه (ـٌ). این تنوین‌ها چیزی نیستند جز فتحه و نون ساکن، کسره و نون ساکن و ضمه و نون ساکن. تنوین و نحوه خواندنش بسیار ساده است.

تا اینجا تمامی علامت‌های اصلی قرآن کریم را به خوبی یادگرفته‌اید و معتقدم هرجای قرآن کریم را خودتان می‌توانید باز کنید و با همین چند روش که گفته شد، قرآنرا به درستی بخوانید.

برخی می‌گویند سوره‌ای آسان است و سوره سخت. این شاید به این دلیل است که برخی از کلمات را کم شنیده‌ایم و به همین دلیل هنگامی آیه و سوره را باز می‌کنیم، فکر می‌کنیم که این سوره، کلمات سختی دارد، فکر کنید تمام قرآن کریم از 28 حرف و این علامت‌های اصلی تشکیل شده است، پس جایی از قرآن کریم سخت نیست، سخت اینست که تمرین نکنیم و توقع داشته باشیم بتوانیم بدرستی بخوانیم.

همانطور که گفته شده با روزی 10 دقیقه تمرین، حتما پس از دوره یک ماهه می‌توانیم قرآن را به درستی و به راحتی بخوانیم.»

یادآوری می‌شود، سی درس آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم، طی ماه رمضان هر روز منتشر شده و در آینده نیز در قالب پرونده‌ ویژه «تماشاگه رمضان 1442» بر روی سایت iqna.ir قابل دسترس است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha