حضرت معصومه(س)؛ الگویی تام برای دختران امروز
کد خبر: 3906222
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶

حضرت معصومه(س)؛ الگویی تام برای دختران امروز

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد البرز با تاکید براینکه دختر امروز ما باید الگوی تام داشته باشد،گفت: الگوهایی که تنها در یکی از مسائل مثال‌زدنی هستند الگوهای تک‌بعدی هستند و نمی‌توان به همه ابعاد وجودی آنها اعتماد کرد.

حضرت معصومه(س)؛ الگویی تام برای دختران امروز

حجت الاسلام کاظم شکری، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد البرز در گفت وگو با ایکنا از البرز، با اشاره به فرارسیدن ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر، حضور مزار شریف این حضرت در قم و از سوی دیگر تقارن ولادت ایشان با روز بزرگداشت دختر را عامل تقارن با یک الگوی صالح برشمرد و اظهار کرد: دیدن یک الگو کامل در کنار انسان می‌تواند از نظر تربیتی اثر زیادی در تربیت دختران ما داشته باشد، علاوه بر این زندگی در کنار یک انسان پاک مراقبت می‌آورد.
وی افزود: معمولا انسان وقتی به دیدار یک انسان بزرگ و با کمالات می‌رود خیلی در رفتار و کردار خود مراقبت می‌کند، بهترین لباس‌ها را می‌پوشد، عطر می‌زند و مراقب است که حرف سنجیده بزند که قطعا داشتن چنین الگوی نمونه‌ای برای دختران هم مراقبت بیشتری به همراه می‌آورد.
این مسئول، تام بودن الگو برای دختران را شرط اساسی آن نام برد و افزود: دختر امروز ما باید الگوی تام داشته باشد، الگوهایی که تنها در یکی از مسائل مثال زدنی هستند الگوهای تک بعدی هستند که نمی‌توان به همه ابعاد وجودی آنها اعتماد کرد اما برخی از الگوها تام هستند و انسان می‌تواند به رفتار، گفتار، زندگی اجتماعی و خدایی‌شدن و همه ابعاد زندگی آنها اعتماد کند.
وی حضرت معصومه(س) را یک الگوی تام برشمرد و افزود: ایشان در اموری همچون عفاف، حیا، حرکت اجتماعی، ایمان و امور دیگر به درجه‌ای از کمال رسید که توانست در دوره خود امین و مورد اعتماد امام قرار بگیرد، در زیارت‌نامه حضرت معصومه(س) هم آمده است، «سلام به بانویی که امین و حجت امامش بود» یعنی حضرت معصومه(س) به مقامی رسید که مورد اعتماد امام زمانش قرار گرفت و حجت زمین شد.
شکری این الگوهای تام را عاملان تسهیل کننده‌ای دانست که خداوند در مسیر انسان برای انتخاب‌های درست قرار داده است و تأکید کرد: یکی از راه‌های در مسیر درست ماندن استفاده از الگوهاست، ما انسان را وقتی خطا کار می‌دانیم که از قانون تخطی کند، مانند اینکه کمربند ایمنی را نبسته یا چراغ قرمز را رد کرده است.
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد البرز تصریح کرد: خداوند هم برای انسان شریعت را قرار داده است و این شریعت همان قانون الهی است که اگر کسی از آن تخطی کند خطاکار است و انسان می‌تواند مسیر طی شده توسط الگوهای مناسب را در پیش گیرد، مانند ورزشکاری که برای رسیدن به مقام قهرمانی ورزشکار دیگری که این مسیر را طی کرده است را به عنوان الگو مد نظر قرار می‌دهد.
این مسئول اضافه کرد: خداوند انسان را بزرگ و بهترین نمونه خلقت آفرید که گام به گام باید به سوی تعالی حرکت کند و در این راه توقف ندارد تا به سوی خدایی شدن حرکت کند بنابراین دختری که می‌خواهد در مسیر خوب بندگی کردن خدا حرکت بکند باید فطرت و طبیعتش را پاک نگه دارد و آن را آلوده به خطا، گناه، اشتباه و انحراف از مسیر فطرت و طبیعت انسانی نکند، به عنوان مثال اگر کسی میل به غذا نداشته باشد از اصل طبیعی خود که میل به آب و غذا است عدول کرده و باید درمان شود، انسان‌ها هم پاک هستند خطا نمی‌کنند، راستگو و خوش اخلاق هستند و این اصل انسان است و اگر این نبود یعنی از اصل خود فاصله گرفته است.
وی چالش‌های موجود بر سر راه تربیت دختران جامعه امروز را برشمرد و تأکید کرد: غذای روحی و جسمی، دوستان و آداب و رسوم، چالش‌های فرهنگی مانند گسست نسل‌ها و تهاجم‌های فرهنگی از جمله چالش‌های موجود در تربیت دختران است که البته جدید نیست و همیشه بوده است اما نوع و فراگیریش تغییر کرده است.
این مسئول تاکید کرد: باید برای این چالش‌ها که در گذر زمان همیشه وجود داشته‌اند برنامه داشته باشیم مثل ارتباط بیشتر بین پدر و مادر و دختر، داشتن معلم خوب و مطالعه کردن و پاسخگویی به سؤالات و از همه مهم‌تر در نظر داشتن تنوع تربیتی که بسیار ضرورت دارد.
وی در ادامه با اشاره به ویژه برنامه‌های سال های گذشته ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد البرز مبنی بر برپایی همایش‌های ویژه دختران به مناسبت میلاد حضرت معصومه(س) گفت: توجه به جایگاه دختران یکی از برکات دهه کرامت است که می‌توان در قالب برنامه‌های متعدد فرهنگی، هنری و بصیرتی به آن پرداخت.
شکری تصریح کرد: با توجه به ایام کرونا و شیوع این بیماری، قالب برنامه‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برای روز دختر با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و بیشتر به صورت آنلاین و فضای برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha