حجت الاسلام کاظم شکری، مدرس حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع) در گفت وگو با ایکنا از البرز با بیان اینکه جهاد در سه بخش ابتدایی، دفاعی و بغات خلاصه میشود، افزود: نوع نخست به دستور امام، نوع دوم زمان پاسخگویی به حمله دشمن و نوع سوم زمانی است که بین دو دسته که در ظاهر مسلمان هستند جنگی پیش آید و راهی برای اصلاح وجود ندارد جز اینکه به کمک دستهای که مظلوم است بشتابیم؛ و نوع سوم همان قتال اهل بغی است.
وی با تاکید بر اینکه نوع جهاد امام حسین(ع) ابتدایی و دفاعی نبود، ادامه داد: جهاد آن حضرت را نمیتوان جهاد قتال اهل بغی نیز دانست، چرا که مانند جنگ جمل، حاکم اسلامی با آشوبگران به مبارزه نپرداخت و اینجاست که گستردگی جهاد حضرت اباعبدالله الحسین(ع) مشخص میشود.
مدیرستاد هماهنگی و نظارت بر کانونهای فرهنگی هنری مساجد البرز با تبیین مفهوم جهاد در قیام عاشورا گفت: امر به معروف و نهی از منکر هدف قیام امام حسین(ع) و معنای حقیقی گستردگی جهاد است.
شکری خاطرنشان کرد: یکی از برنامههای بنا نهاده شده توسط امام خمینی(ره) بحث تحقیق و تبیین واقعه عاشورا بود که شاگرد ایشان از جمله شهید مرتضی مطهری نیز بر این موضوع اهتمام داشتند.
وی با یادآوری فرمایش امام خمینی(ره) در رساله تقیه توضیح داد: در مواردی که اصل و کیان اسلام در خطر باشد، تقیه کردن در امر به معروف و نهی از منکر درست نیست.
این مسئول در ادامه نهضت امام حسین(ع) را در جهت اخلاقی شدن جامعه آن زمان دانست و گفت: ایشان اخلاق مداری در جامعه را بسیار لازم میدانست و همواره سعی میكرد تا مردم این امر مهم را رعایت كنند.
شکری اضافه کرد: بخش زیادی از این مساله مربوط به حكمرانان میشود، كارگزاری كه دروغ میگوید، حق دیگران را غصب میكند نمیتواند به درستی جامعه را اداره كند. ایشان همواره به حاكمان و كارگزاران سفارش میكردند كه نباید اعمال و رفتارشان آغشته به دروغ باشد زیرا زمینه ساز فساد در جامعه خواهد شد و مردم نیز از آنها الگو میگیرند. جامعه اسلامی كه به طرف اخلاقی شدن پیش برود دارای ارزشهای فراوانی است.
این مسئول در پایان با اشاره به تاثیر واقعه عاشورا در بیداری و آگاهی جامعه اسلامی، گفت: قیام امام حسین(ع) سبب شد تا انسانهای عاقل و منصف در برابر ظلم آگاهتر شده و ساكت نباشند و در دوران معاصر نیز انقلابها و حركتهایی با الهام از نهضت عاشورا در نقاط مختلف جهان صورت پذیرد. ملتی كه با هوشیاری و آگاهی امور مربوط به جامعه را بپذیرد هرگز فریب دشمنان اسلام و بدخواهان را نمیخورد و دست آنها را در نفوذ به عقاید و زندگی كوتاه میكند.
انتهای پیام