روز مباهله؛ روز اثبات حقانیت اسلام
کد خبر: 3837641
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰

روز مباهله؛ روز اثبات حقانیت اسلام

گروه معارف ــ‌ امام جمعه فردیس گفت: روز مباهله پیامبراسلام(ص) از وقایع مهم تاریخ اسلام است که به اثبات حقانیت اسلام و اهل بیت(ع) می‌پردازد.

روز مباهله، روز اثبات حقانیت اسلام

حجت الاسلام علی اکبر ایمانی، امام جمعه فردیس در گفت وگو با ایکنا از البرز با یادآوری اینكه ۲۴ ذی‌الحجه مصادف با روز مباهله است، گفت: مباهله از ماده «بهل» به معنای رها كردن و وانهادن است؛ اگر دو نفر یا دو گروه در یك موضوع اختلاف نظر دارند از خدا می‌خواهند كه لعنت خود را بر طرف مقابل بر گروه ستمگر قرار دهد.
وی افزود: پیامبراکرم(ص) در برخورد با اُسقف و عده‌ای از مسیحیان منطقه نجران هنگامی که دید در برابر استدلال‏‌های او به جای تسلیم شدن، لجاجت کرده و حاضر به پذیرش دعوت او نیستند، برای اثبات نبوت خویش، آنان را به مباهله دعوت کرد.
این مسئول بیان کرد: در روز مباهله، زمانی که اُسقف مسیحی دید آن حضرت، امیرالمؤمنین و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام را همراه خود آورده است، به مسحیان گفت: من چهره‏هایی را می‏بینم که اگر از خدا بخواهند نه تنها ما بلکه همه مسیحیان از بین خواهند رفت، در نهایت آنان از مباهله منصرف شدند و پیشنهاد مصالحه کردند. رسول خدا نیز پذیرفت که مسیحیان سالانه به حکومت اسلامی "جزیه" پرداخت کنند.
وی با تاکید براینکه مباهله یکی از روش‌هایی است که در برخورد با دگراندیشان، دین مبین اسلام به ما پیشنهاد می‌دهد، افزود: منطق مبتنی بر حکمت، اندرز و موعظه نیکو و در نهایت مجادله و مناظره احسن، سه روشی است که در آیه 125 سوره نحل برای برخورد با دگراندیشان توصیه شده است.
ایمانی تصریح کرد: روش مبتنی بر منطق و حکمت، از راه برهان و استدلال عقلی، مخالفان به اسلام دعوت می‌شوند، در روش موعظه حسنه نیز، سعی می‌شود تا با اندرز نیکو، عواطف شنونده تحریک شود و از این راه طرف مقابل با اسلام آشنا می‌شود، روش سوم، یعنی مجادله و مناظره احسن نیز، نوعی گفت‌وگو و بحث آزاد است که در مواجهه با طرف مقابل استفاده می‌شود.
امام جمعه فردیس بیان کرد: زمانی که این سه شیوه نتیجه ندهد و طرف مقابل در نپذیرفتن اسلام و انکار آن لجاجت بورزد، برای اثبات حقانیت اسلام از روش مباهله استفاده می‌شود.
ایمانی در ادامه به اعمال روز مباهله اشاره کرد و گفت: علاوه بر استحباب غسل و روزه خواندن نماز نیز توصیه شده است؛ به این کیفیت که نزدیک زوال غسل کند و دو رکعت نماز بگذارد و در هر رکعت پس از حمد، سوره توحید، آیة الکرسی و سوره قدر، هر کدام را 10 بار بخواند.
وی اضافه کرد: همچنین خواندن دعاى مباهله که شبیه به دعاى سحرهاى ماه رمضان است و در مفاتیح الجنان آمده است که بعد از قرائت دعای مذکور، قرائت دو رکعت نماز و 70 مرتبه استغفار و اول آن اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمینَ، صدقه دادن به جهت تأسی به حضرت امیرالمؤمنین(ع)، زیارت کردن امام علی(ع) و خواندن زیارت جامعه از جمله اعمال روز مباهله است.
این مسئول با اشاره به آیاتی که در این روز نازل شده است، افزود: آیاتی که در شأن روز مباهله نازل شده است شامل آیه 61 سوره عمران، آیه 33 سوره احزاب و آیه 55 سوره مائده می‌شود.
وی در پایان با بیان اینكه هر كدام از این آیات به عظمت روز مباهله دلالت می‌كنند و به همین دلیل امروز یكی از اعیاد بزرگ اسلامی است، گفت: امروز بعد از غدیر مهم‌ترین روزی است كه چند آیه در حق اهل‌بیت(ع) نازل شده است، روزی که یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخ اسلام رقم می خورد و سندی می‌شود بر اثبات حقانیت اسلام و اهل بیت(ع).
انتهای پیام

captcha