کد خبر: 4307847
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۴ - ۱۶:۵۸

۱۲۶ هزار دانش‌آموز البرزی؛ زیر چتر «گلستان زندگی»

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش البرز از آغاز اجرای طرح گلستان زندگی در مدارس متوسطه دوره اول این استان با شعار «هر مدرسه، یک گلستان» خبر داد و گفت: این طرح با هدف ترویج فرهنگ زیبایی‌شناسی، تقویت حس مسئولیت‌پذیری و ایجاد فضای شاد و پویا در مدارس اجرا می‌شود.

طرح «گلستان زندگی»

فرزاد خرسندی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش البرز در گفت‌وگو با ایکنا از البرز،اظهارکرد: طرح «گلستان زندگی» که از ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ در مدارس متوسطه اول استان البرز آغاز شده، بیش از ۱۲۶ هزار دانش‌آموز را در بر می‌گیرد و به دنبال آن است تا از طریق آموزش کاشت و نگهداری گل و گیاه، دانش‌آموزان را به مشارکت در حفظ محیط زیست و زیباسازی فضای آموزشی ترغیب کند.

وی با بیان اینکه محیط مدرسه نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌گیری شخصیت، رفتار و نگرش دانش‌آموزان دارد، گفت: محیط آموزشی تنها محلی برای یادگیری دروس نظری نیست، بلکه بستری برای رشد احساسات انسانی، حس تعلق و زیبایی‌دوستی نیز به شمار می‌آید. در همین راستا، طرح گلستان زندگی تلاش می‌کند تا از طریق پیوند دادن آموزش با طبیعت، روح تازه‌ای در فضای مدارس بدمد و انگیزه حضور در کلاس را میان دانش‌آموزان افزایش دهد.

خرسندی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های ذاتی انسان زیبادوستی، است، افزود: دانش‌آموزان زمانی که وارد مدرسه می‌شوند، باید در محیطی گام بگذارند که شادابی، آرامش و امید را به آنها منتقل کند. وقتی فضای مدرسه با گل و گیاه آراسته شود، احساس تعلق و لذت از حضور در محیط آموزشی افزایش می‌یابد و دانش‌آموزان در چنین فضایی می‌توانند با انگیزه و انرژی بیشتری به تحصیل بپردازند.

وی یکی از اهداف محوری این طرح را تنوع‌بخشی به محیط‌های یاددهی و یادگیری عنوان کرد و گفت: گلستان زندگی به دنبال ایجاد تغییر در فضای فیزیکی و روانی مدارس است تا آموزش تنها در چهاردیواری کلاس‌ها خلاصه نشود، بلکه همه محیط مدرسه به محلی برای تجربه، یادگیری و پرورش خلاقیت تبدیل شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش البرز البرز تصریح کرد: با اجرای این طرح، دانش‌آموزان در گروه‌های داوطلبانه مسئولیت نگهداری از گلدان‌ها و فضای سبز مدرسه را برعهده می‌گیرند و از این طریق، مهارت‌هایی چون همکاری گروهی، مسئولیت‌پذیری و نظم را در عمل تجربه می‌کنند.

این مسئول گفت: این فرایند آموزشی غیرمستقیم، به تقویت رفتارهای اجتماعی، روحیه مشارکت و احساس مسئولیت نسبت به محیط پیرامون منجر می‌شود که از مهم‌ترین اهداف تربیتی نظام آموزش و پرورش است.


خرسندی خاطرنشان کرد: در دنیای امروز که دانش‌آموزان از بدو کودکی با رسانه‌ها، فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در تماس هستند، توجه به نیازهای عاطفی و انسانی آنان اهمیتی دوچندان دارد. بسیاری از کودکان و نوجوانان ساعت‌های طولانی در فضای مجازی حضور دارند، در حالی‌که ارتباطشان با محیط طبیعی و ملموس کاهش یافته است. اجرای طرح گلستان زندگی می‌تواند تا حدی این فاصله را جبران کرده و دانش‌آموزان را به تجربه مستقیم طبیعت در فضای آموزشی بازگرداند.

وی افزود: این طرح علاوه بر تقویت نشاط فردی، می‌تواند به بهبود جو روانی حاکم بر مدارس نیز کمک کند. زمانی که محیط آموزشگاه زیبا و سرزنده باشد، معلمان و دانش‌آموزان هر دو با انرژی بیشتری در فعالیت‌های آموزشی مشارکت می‌کنند. تحقیقات نشان داده که حضور عناصر طبیعی در محیط‌های آموزشی، استرس را کاهش داده و تمرکز و خلاقیت دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش البرز با اشاره به آغاز هم‌زمان این طرح با جشن «جوانه‌ها» در ابتدای سال تحصیلی گفت: دانش‌آموزان البرزی امسال در آیین بازگشایی مدارس با در دست داشتن یک گلدان کوچک، نمادی از حیات و رشد را به آموزشگاه‌های خود بردند تا جشن آغاز سال تحصیلی را به یادماندنی‌تر کنند. این حرکت نمادین، پیوندی میان علم، زندگی و طبیعت برقرار می‌کند و پیام‌آور آغاز سالی پرامید در فضای آموزش است.

خرسندی تأکید کرد: استمرار و موفقیت این طرح نیازمند همراهی مدیران مدارس، معلمان، اولیا و نهادهای محلی است. ما تلاش می‌کنیم این طرح تنها به شکل نمادین باقی نماند، بلکه به‌صورت مستمر و هدفمند دنبال تا در بلندمدت، بخشی از فرهنگ مدرسه‌داری در استان البرز شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش البرز برنامه دارد تا با استفاده از ظرفیت شوراهای دانش‌آموزی و انجمن‌های علمی، گلستان زندگی را در مدارس به طرحی پویا و دانش‌آموزمحور تبدیل کند. «هدف نهایی ما این است که هر دانش‌آموز احساس کند در رشد و زیبایی مدرسه خود نقش دارد. اگر بتوانیم چنین احساسی را در نسل جوان تقویت کنیم، گام بزرگی در تربیت نسلی مسئول، خلاق و امیدوار برداشته‌ایم.

انتهای پیام
captcha