به گزارش ایکنا از البرز، میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش روز دوشنبه، 27 مرداد در حاشیه سیوهشتمین اجلاس سراسری رؤسای آموزشوپرورش کشور در کرج، اظهارکرد: این اجلاس با شعار کیفیت و عدالت برای ایران و برای مدرسه برگزار شده و از مدیران انتظار میرود درک مشترکی از مهمترین رویکردهای تعلیم و تربیت داشته باشند.
وی افزود: اجلاس به شکل ترکیبی (حضوری و مجازی) طراحی شده و برای نخستینبار از تمامی شرکتکنندگان در پایان برنامه آزمونی گرفته میشود تا میزان اثرگذاری مباحث بهصورت دقیق ارزیابی شود؛ بر اساس این ارزیابی، اقدامات تشویقی و در صورت لزوم تنبیهی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.
باقری با بیان اینکه دو محور «ارتقای کیفیت» و «گسترش عدالت آموزشی» شالوده مباحث اجلاس را تشکیل میدهد، گفت: خروج از نظام صرفاً تستمحور، تمرکز بر یادگیری عمیق، مهارتمحوری، تقویت تفکر خلاق و انتقادی در میان دانشآموزان و همچنین بازنگری در گروهبندی آموزشی از جمله سیاستهایی است که باید به شکل جدی در مدارس دنبال شود.
وی در ادامه به موضوع عدالت آموزشی اشاره کرد و گفت: رفع تبعیض در دسترسی به امکانات، حذف مدارس کپری، سنگی و کانکسی و اولویتبخشی به تجهیز مدارس مناطق کمتر برخوردار از برنامههای اصلی وزارتخانه است. هیچ دانشآموزی نباید به دلیل موقعیت جغرافیایی یا شرایط اقتصادی خانواده از فرصت برابر یادگیری محروم شود.
باقری تأکید کرد: هدف نهایی این است که حتی مدیران آموزشوپرورش در دورافتادهترین نقاط کشور همان میزان دسترسی به سیاستها، آموزشها و اطلاعات را داشته باشند که مدیران ستادی وزارتخانه دارند. تحقق این هدف باعث وحدت رویه و ایجاد فهم مشترک از آینده نظام آموزشی خواهد شد.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: در جریان برگزاری این اجلاس، کشور به 6 قطب آموزشی تقسیم شده و ۷۵۰ رئیس اداره به همراه معاونان و کارشناسان خود، چالشهای حوزه آموزشوپرورش را شناسایی کرده و پیشنهادهای خود را ارائه دادهاند. این پیشنهادها در نهایت توسط ۱۱ رئیس اداره در صحن اجلاس مطرح میشود و پس از جمعبندی، بهعنوان بستهای از سیاستها و راهبردهای عملیاتی در اختیار وزیر و معاونان وی قرار خواهد گرفت.
باقری همچنین در پایان با اشاره به جایگاه آموزشوپرورش در توسعه ملی گفت: نظام آموزشی موتور محرک جامعه است. اگر ما بتوانیم کیفیت را ارتقا دهیم و عدالت را در سراسر کشور برقرار کنیم، عملاً پایههای توسعه پایدار کشور مستحکم خواهد شد. هیچ کشوری بدون نظام تعلیم و تربیت کارآمد، مسیر پیشرفت را طی نکرده و نخواهد کرد.
انتهای پیام