کد خبر: 4297196
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۴

حاشیه‌نشینی و مهاجرت دو چالش اصلی سوادآموزی در البرز

تراکم بالای جمعیت مهاجر و گسترش مناطق حاشیه‌نشین، البرز را به یکی از استان‌های نیازمند برنامه‌ریزی ویژه برای شناسایی و جذب بازماندگان از تحصیل تبدیل کرده است.

سوادآموزی
رویا عسگرپور، معاون سوادآموزی آموزش و پرورش البرز در گفت‌وگو با ایکنا از البرز، اظهارکرد: استان البرز با توجه به موقعیت جغرافیایی، بافت جمعیتی متراکم و مهاجرپذیری بالا، با پدیده بازماندگی از تحصیل بیش از بسیاری دیگر از استان‌ها درگیر است و این مسأله، نیازمند توجه جدی نهادهای متولی، خانواده‌ها و مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد است.
 
وی افزود: طی سال‌های اخیر اقدامات متعددی برای شناسایی و جذب افراد بازمانده از تحصیل انجام شده است، اما همچنان جمعیت قابل‌توجهی از کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان، به دلایل مختلف از جمله مسائل اقتصادی، مهاجرت، مشکلات خانوادگی و نبود آگاهی، از چرخه آموزش رسمی خارج مانده‌اند.
 
به گفته عسگرپور، یکی از رویکردهای مؤثر در کاهش نرخ بی‌سوادی، انعطاف‌پذیری ساختار آموزشی در حوزه سوادآموزی است. در نظام سوادآموزی، افراد می‌توانند با توجه به سطح سواد اولیه خود، به‌صورت حضوری یا به‌عنوان داوطلب آزاد در کلاس‌های سوادآموزی شرکت کرده و پس از کسب نمره قبولی، در ادامه مسیر تحصیلی وارد مدارس رسمی شوند.
 
وی خاطرنشان کرد: دوره مقدماتی یا سوادآموزی، معادل پایه سوم ابتدایی است و ویژه افرادی است که یا کاملاً بی‌سوادند یا صرفاً تحصیلات ابتدایی در سطح پایه اول یا دوم دارند. این گروه پس از پایان موفق این دوره می‌توانند وارد مرحله انتقال شوند.
 
عسگرپور با اشاره به اهمیت دوره انتقال گفت: دوره انتقال برای کسانی طراحی شده که پیش‌تر موفق به دریافت مدرک چهارم ابتدایی یا پنجم (بعد از سال ۱۳۹۲) شده‌اند و همچنین فارغ‌التحصیلان دوره‌های تکمیلی نهضت. در این دوره، آموزش‌ها به‌گونه‌ای تنظیم شده‌اند که زمینه ورود افراد به دوره متوسطه اول، مشخصاً پایه هفتم، فراهم شود.
 
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش البرز همچنین تصریح کرد: برای آن دسته از افراد بازمانده‌ای که آمادگی لازم برای شرکت در آزمون‌های پایانی را دارند، امکان ثبت‌نام به‌صورت داوطلب آزاد نیز پیش‌بینی شده است.
 
وی توضیح داد: این افراد می‌توانند با مراجعه به مراکز سوادآموزی، ظرف مدت کمتر از یک هفته مراحل ثبت‌نام و شرکت در آزمون را طی کرده و در صورت قبولی، وارد نظام رسمی آموزش شوند.
 
این مسئول با اشاره به برخی آمارهای نگران‌کننده در خصوص بی‌سوادی پنهان در مناطق کم‌برخوردار گفت: متأسفانه در برخی از مناطق حاشیه‌نشین یا سکونتگاه‌های غیررسمی، با افرادی مواجه هستیم که به‌رغم توانایی خواندن و نوشتن ابتدایی، از سواد عملکردی لازم برای زندگی روزمره، مشارکت اجتماعی یا ادامه تحصیل برخوردار نیستند. این موضوع باید در سیاست‌گذاری‌ها جدی گرفته شود.
 
عسگرپور نقش نهادهای مدنی، دهیاری‌ها، شوراهای محلی، معتمدان و خود خانواده‌ها را در شناسایی و ترغیب بازماندگان از تحصیل بی‌بدیل دانست و گفت: آگاهی‌بخشی، جلب مشارکت اجتماعی و ایجاد انگیزه برای یادگیری، از مؤلفه‌های اصلی موفقیت در سوادآموزی است. آموزش صرفاً در کلاس درس محقق نمی‌شود، بلکه نیازمند یک عزم جمعی و فرهنگ‌سازی فراگیر است.
 
وی در پایان گفت: سوادآموزی نه‌تنها کلید ورود به دنیای دانش، بلکه پیش‌شرط توسعه پایدار در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. ما در البرز مسیر دشواری در پیش داریم، اما با هم‌افزایی بین‌نهادی و تقویت اراده ملی، قطعاً می‌توانیم ریشه‌های بی‌سوادی را قطع کنیم.

 

انتهای پیام
captcha