کد خبر: 4295719
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۴ - ۱۳:۱۳

توسعه مهارت‌های زندگی و رایانه در دوره‌های سوادآموزی البرز

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش البرز با اعلام ثبت‌نام بیش از دو هزار و 800 نفر در دوره‌های سوادآموزی گفت: در کنار آموزش‌های پایه، توسعه مهارت‌های زندگی و رایانه نیز به عنوان اولویت‌های اصلی برنامه‌های آموزشی دنبال می‌شود.

رویا عسگرپور معاون سوادآموزی آموزش و پرورش البرز

رویا عسگرپور، معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان البرز در گفت‌وگو با ایکنا از البرز گفت: امسال دو هزار و 879 نفر در دوره‌های سوادآموزی استان البرز ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد یک هزار و 302 نفر به‌عنوان بی‌سواد مطلق شناسایی و در دوره‌های سوادآموزی تحت آموزش قرار گرفته‌اند. این میزان حدود ۱۶۶ درصد بیشتر از سهمیه ابلاغی استان است که نشان از استقبال و تلاش گسترده در راستای افزایش سوادآموزی در استان دارد.

وی افزود: در کنار آموزش‌های سواد پایه، به ۱۸۴ نفر از سوادآموزان دوره انتقال، مهارت‌های رایانه و فناوری اطلاعات آموزش داده شده است که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت توجه به مهارت‌های روز در برنامه‌های آموزشی است. همچنین طرح‌های فرهنگی و آموزشی مانند «نماز کلید بهشت» با مشارکت سه هزار و 300 نفر و «خواندن با خانواده» برای دو هزار و 911 نفر اجرا شده که نقش مؤثری در ترویج فرهنگ مطالعه و آموزش مهارت‌های دینی و خانوادگی ایفا می‌کند.

معاون سوادآموزی البرز با تأکید بر اهمیت توسعه آموزش‌های مهارتی گفت: یکی از رویکردهای اصلی ما در سال جاری توسعه آموزش‌های مهارتی در کنار سواد پایه است. در این راستا سال گذشته یک هزار و 432 نفر در مراکز یادگیری محلی استان علاوه بر آموزش‌های سوادآموزی، مهارت‌های زندگی، حرفه‌ای و حقوق شهروندی را فراگرفتند. 

این مسئول با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصریح کرد: براساس این سند، مدرسه به‌عنوان کانون تعلیم و تربیت و فعالیت‌های محله محور شناخته شده است. بنابراین، طرح مدرسه‌محوری و ایجاد پایگاه‌های سوادآموزی در مدارس با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود می‌تواند نقش کلیدی در ارتقای کیفیت و دسترسی به آموزش‌های سوادآموزی داشته باشد.

عسگرپور درباره اهمیت سوادآموزی در توسعه همه‌جانبه جامعه بیان کرد: سوادآموزی نه تنها مهارت‌های اولیه خواندن و نوشتن را به افراد می‌آموزد بلکه زمینه‌ساز توسعه فناوری، پیشرفت اقتصادی، ارتقای فرهنگ و افزایش مشارکت اجتماعی در جامعه است. نهضت سوادآموزی در گام‌های اولیه خود به خوبی این مسئولیت را به انجام رسانده و اکنون ضرورت دارد با تعاریف جدید سواد، زمینه گسترش سواد رسانه‌ای، دیجیتال و مهارت‌های نوین در جامعه فراهم شود.

وی توضیح داد: اجرای طرح سوادآموزی مدرسه‌محور، با بهره‌مندی از توانمندی‌ها و امکانات مدارس، باعث بهبود فرآیندهای آموزشی و نظارتی و نیز تسهیل دسترسی افراد کم‌سواد و بی‌سواد به آموزش‌های مورد نیاز می‌شود. این موضوع می‌تواند به تحقق عدالت آموزشی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس‌جمهور محترم است، کمک شایانی کند.

عسگرپور در پایان ضمن قدردانی از همکاران و دست‌اندرکاران حوزه سوادآموزی استان بیان کرد: امیدواریم با تلاش‌های مستمر، بتوانیم سوادآموزی را فراتر از مفاهیم سنتی آن گسترش داده و نسل جدیدی از افراد توانمند، آگاه و مشارکت‌پذیر در جامعه تربیت کنیم.

انتهای پیام
captcha