به گزارش ایکنا از البرز،
حسین کلانتری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی البرز، روز سهشنبه، 24 تیرماه در نشست پرسش و پاسخ با اعضای
هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد، ضمن گرامیداشت ایام عزاداری حضرت اباعبداللهالحسین(ع) و یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، بهویژه شهدای هستهای و فرماندهان سپاه گفت: فرهنگ عاشورایی، الگویی بیبدیل برای تعالی دانشگاههاست. دانشگاه آزاد اسلامی نیز باید در قامت نهادی علمی ـ فرهنگی، پرچمدار آرمانهای نهضت امام حسین(ع) باشد؛ یعنی آزاداندیش، حقیقتمحور و مسئول نسبت به جامعه.
وی با اشاره به بیش از سه دهه فعالیت خود در نظام جمهوری اسلامی و نزدیک به هفت سال خدمت در دانشگاه آزاد اسلامی افزود: دانشگاه محل تربیت انسانهای متعهد است؛ جایی که هیئت علمی، فقط معلم نیست، بلکه نقشآفرین در عرصه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور است. دانشگاه موفق، دانشگاهی است که اعضای آن، دغدغه جامعه داشته باشند.
تکلیف هیئت علمی فراتر از تدریس است
کلانتری با بیان اینکه اعضای هیئت علمی موظف به اجرای ۳۲ ساعت فعالیت هفتگی هستند، تصریح کرد: این ساعات فقط به کلاس درس محدود نمیشود؛ انجام پژوهش، طراحی پروژههای کاربردی، آموزشهای کوتاهمدت، مشاوره تخصصی و فعالیت فناورانه همگی در زمره مسئولیتهای دانشگاهی قرار میگیرد.
این مسئول با تأکید بر لزوم افزایش منابع درآمدی دانشگاه از مسیرهای غیرشهریهای گفت: در شرایطی که وابستگی صرف به شهریه پایدار نیست، توسعه خدمات علمی به جامعه، صنعت، و نهادهای اجرایی، تنها راه استمرار فعالیتهای دانشگاهی در سطحی پویا و مستقل است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با اشاره به روند رو به رشد جذب دانشجو در واحد هشتگرد گفت: جمعیت دانشجویی این واحد از سه هزار و 622 نفر در سال ۱۴۰۰ به پنج هزار و 845 نفر در سال جاری رسیده است که بیانگر افزایش اعتماد عمومی به ظرفیتهای علمی و آموزشی دانشگاه است.
وی با بیان اینکه عمده ثبتنامها در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته صورت گرفته است، افزود: در کنار حفظ این روند، تمرکز بر توسعه مقاطع تحصیلات تکمیلی بهویژه کارشناسی ارشد و دکتری، ضرورتی راهبردی است. دانشگاهی که به تحقیق و تولید دانش بپردازد، میتواند در زیستبوم فناوری اثرگذار باشد.
کلانتری با اشاره به ساختار هیئت علمی واحد هشتگرد بیان کرد: در حال حاضر، این واحد دارای ۲۶ استادیار، پنج مربی و یک کرسی استادیاری است. اگرچه این ترکیب برای مقاطع کارشناسی مناسب است، اما برای توسعه تحصیلات تکمیلی نیاز به جذب و توانمندسازی اعضای جدید داریم.
این مسئول ادامه داد: ما باید بتوانیم در رشتههایی مانند مهندسی، کشاورزی، دامپروری، پیراپزشکی و علوم پایه، اعضای هیئت علمی کارآمد جذب کرده و ساختار گروههای آموزشی را متوازن کنیم.
کلانتری با اشاره به شاخصهای مالی دانشگاه آزاد هشتگرد گفت: در سال ۱۴۰۲ بودجه مصوب این واحد بالغ بر ۵۱.۶ میلیارد تومان بود که با تحقق ۸۱ درصدی همراه شد. در سال جاری، بودجه مصوب ۶۴ میلیارد تومان پیشبینی شد و خوشبختانه درآمد واقعی ما به ۷۳.۷ میلیارد تومان رسید. این یعنی دانشگاه توانسته بیش از پیشبینیها عمل کند که نشانه مدیریت مالی اثربخش است.
وی اظهار کرد: برای سال ۱۴۰۴ بودجهای معادل ۱۲۴ میلیارد تومان پیشبینی شده که ۷۴.۶ میلیارد تومان آن از محل شهریه و ۴۹.۵ میلیارد تومان از محل درآمدهای غیرشهریهای خواهد بود. این رقم بلندپروازانه نیست؛ بلکه بر پایه واقعبینی و چشمانداز رشد تعریف شده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با اشاره به سهم اعضای هیئت علمی در تحقق اهداف اقتصادی دانشگاه گفت: هر عضو هیئت علمی باید سالانه حداقل ۱۰۰ میلیون تومان پروژه پژوهشی و برای رشتههای فنی و مهندسی تا ۲۰۰ میلیون تومان و ۱۰۰ میلیون تومان از محل آموزشهای کوتاهمدت بروندانشگاهی اجرا کند؛ یا در قالب فعالیتهای فرهنگی، قرآنی و تربیتی نقشآفرینی کند.
این مسئول بیان کرد: انتظار ما صرفاً تدریس نیست. آن دسته از اعضا که آمادگی اجرای پروژههای فناورانه ندارند، میتوانند بر آموزش متمرکز شوند؛ اما دانشگاه امروز نیازمند اعضایی کنشگر، اقتصادینگر و مسئلهمحور است.
کلانتری گفت: مازاد درآمدی واحد به توسعه زیرساختها، تجهیز آزمایشگاهها و بهروزرسانی فضاهای آموزشی اختصاص یافته است. همچنین حدود هفت میلیارد تومان به خدمات رفاهی، فرهنگی و آموزشی دانشجویان اختصاص یافته که بخشی از آن صرف توسعه حوزه فناوری اطلاعات و پژوهش شده است.
وی در ادامه با اشاره به ضرورت فعالیت کاربردی در حوزههای تخصصی افزود: رشتههایی مانند دامپروری، کشاورزی، پزشکی و پیراپزشکی باید به سمت تعریف پروژههای فناورانه و درآمدزا حرکت کنند. حضور دانشگاه در این حوزهها میتواند نهتنها باعث رشد اقتصادی منطقه شود بلکه به ارتقای جایگاه دانشگاه در سطح ملی کمک کند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز گفت: پیشرفت دانشگاه آزاد اسلامی نیازمند همدلی، همراهی و مشارکت واقعی همه اعضا است. دانشگاه باید نهادی پویا، مستقل و مرجع در عرصه علم و فناوری باشد؛ نه صرفاً یک مؤسسه آموزشی.
انتهای پیام