کد خبر: 4290839
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۶

مدارس البرز در خط مقدم سوادآموزی

مدیرکل آموزش و پرورش البرز گفت: مدارس این استان به‌عنوان محور اصلی نهضت سوادآموزی تعریف شده‌اند و با تمرکز بر راهبرد مدرسه‌محوری، تحولی جدی در فرایند آموزش و توانمندسازی اقشار بی‌سواد رقم خورده است.

فرزاد شعبانی مدیرکل آموزش و پرورش البرز

به گزارش ایکنا از البرز، فرزاد شعبانی، مدیرکل آموزش و پرورش البرز، چهارشنبه، چهارم تیرماه در نشست تخصصی بررسی برنامه‌های نهضت سوادآموزی استان که در کانون امام علی(ع) کرج برگزار شد با اشاره به جایگاه ویژه آموزش در فرآیند توسعه‌یافتگی کشورها اظهار کرد: بی‌سوادی همچنان یکی از چالش‌های مهم در جوامع در حال توسعه است و در جمهوری اسلامی ایران، مقابله با این معضل اجتماعی همواره به‌عنوان یک سیاست کلان در دستور کار نهادهای آموزشی و فرهنگی قرار داشته است.

وی افزود: تشکیل این نهضت یکی از دستاوردهای ارزشمند نظام جمهوری اسلامی در حوزه آموزش بوده که توانسته است با برنامه‌ریزی هدفمند و بسیج امکانات، در کاهش نرخ بی‌سوادی و ارتقای آگاهی عمومی نقش‌آفرین باشد. موفقیت‌های این نهضت در سطح بین‌المللی نیز مورد توجه مجامع آموزشی جهانی قرار گرفته است.

شعبانی با تأکید بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های مشارکتی تصریح کرد: امروز برای شتاب‌بخشی به روند سوادآموزی، لازم است از توان دانش‌آموزان، خیرین آموزشی، نهادهای حمایتی و سازمان‌های غیردولتی به شکل هدفمند و ساختاریافته استفاده شود. آموزش و پرورش استان البرز، حرکت در مسیر مدرسه‌محوری را یکی از راهبردهای اصلی خود در حوزه سوادآموزی تعریف کرده است.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش البرز، در این رویکرد، مدارس به‌عنوان کانون‌های یادگیری محلی نقشی فراتر از مراکز آموزشی صرف دارند و می‌توانند با اجرای طرح‌های سوادآموزی، در ارتقای مهارت‌های زندگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز ایفای نقش کنند.

وی ادامه داد: مراکز یادگیری محلی با رویکرد تلفیق سواد و مهارت، ظرفیتی مؤثر برای تربیت شهروندانی آگاه، توانمند و مسئولیت‌پذیر هستند. این مراکز با شناسایی نیازهای واقعی جامعه و طراحی برنامه‌های مهارت‌محور، می‌توانند در کاهش فاصله طبقاتی آموزشی و توسعه عدالت آموزشی مؤثر واقع شوند.

این مسئول با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص توسعه نهضت سوادآموزی اظهار کرد: ورود به مرحله دوم این نهضت، نیازمند عبور از روش‌های سنتی و بهره‌گیری از ابزارهای نوین آموزشی است. به حول و قوه الهی و با استفاده از ظرفیت‌های موجود، تلاش خواهیم کرد این مأموریت ملی را با کیفیت و اثربخشی بیشتری پیش ببریم.

وی در پایان با قدردانی از تلاش‌های معلمان، مدیران مدارس و همراهی دستگاه‌های همکار، ابراز امیدواری کرد که با تداوم این مسیر و ارتقای سطح همکاری‌ها، شاهد تحقق اهداف بلندمدت آموزش و پرورش در زمینه گسترش سواد و مهارت در استان البرز باشیم.

انتهای پیام
captcha