رویا عسگرپور، معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان البرز در گفتوگو با ایکنا از البرز اظهارکرد: پژوهش و تحقیق در نظام
آموزش و پرورش نه تنها ابزار اصلی برای ارزیابی و تحلیل وضعیت موجود است، بلکه بهعنوان یک عامل ضروری برای ایجاد تحولات بنیادین در فرآیندهای آموزشی و تربیتی نیز شناخته میشود. بدون استفاده از نتایج پژوهشی، هیچگونه بهبود قابلتوجهی در کیفیت برنامهها و رویکردهای آموزشی حاصل نخواهد شد.
وی افزود: در دنیای امروز که تغییرات سریع و نیاز به نوآوری در سیستمهای آموزشی امری اجتنابناپذیر است، پژوهشها به ما این امکان را میدهند که نقاط ضعف و قوت برنامههای آموزشی را شناسایی کرده و بهطور مؤثر و هدفمند، اصلاحات و بهبودهای لازم را انجام دهیم.
پژوهشهای علمی در طرح سوادآموزی مدرسهمحور
معاون سوادآموزی استان البرز در ادامه به طرح سوادآموزی مدرسهمحور که در سال جاری در استان البرز اجرا شده است، اشاره کرد و گفت: این طرح یکی از پروژههای مهمی است که با هدف ارتقای سطح سوادآموزی در مدارس و مناطق مختلف استان بهویژه در مناطق محروم به اجرا درآمده است. این طرح نیازمند بررسیهای دقیق و علمی است تا نقاط قوت و ضعف آن شناسایی و رفع شود.
عسگرپور با بیان اینکه شناسایی چالشها و موانع موجود در مسیر اجرای این طرح از طریق پژوهشهای علمی صورت میگیرد، افزود: با استفاده از پژوهشهای جامع و کاربردی، میتوانیم بررسی کنیم که کدام مولفهها موجب موفقیت و یا شکست طرح در برخی مناطق شده است و بر اساس این نتایج، اقدامات اصلاحی لازم را در جهت بهبود بازدهی و اثربخشی طرح انجام دهیم.
این مسئول تصریح کرد: پژوهش در این زمینه به ما این فرصت را میدهد که بتوانیم نرخ باسوادی را در استان به شکلی مؤثرتر افزایش دهیم. در حقیقت، نتایج پژوهشها به ما این امکان را میدهند که بهترین شیوهها را برای ارتقای سواد در مدارس و مناطق مختلف استان شناسایی کرده و در راستای اجرای بهتر این طرحها اقدام کنیم.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش البرز در بخش دیگری از سخنان خود بر نقش بنیادین پژوهش در شناسایی و رفع مشکلات موجود در فرآیندهای آموزشی تأکید کرد و گفت: پژوهش نهتنها به شناسایی مشکلات موجود در فرآیندهای آموزشی کمک میکند، بلکه باعث ایجاد بستری برای یافتن راهکارهای مؤثرتر در رفع این مشکلات میشود. برای مثال، در بخش سوادآموزی، ممکن است مشکلاتی همچون عدم هماهنگی بین بخشهای مختلف آموزشی یا نبود منابع کافی برای آموزش معلمان وجود داشته باشد. با استفاده از پژوهشهای علمی، این مشکلات شناسایی شده و میتوانیم راهکارهای مؤثری برای بهبود شرایط ارائه دهیم.
عسگرپور توضیح داد: پژوهش بهعنوان یک فرایند تحقیقاتی میتواند به ما کمک کند تا فرآیندهای آموزشی را بهطور مستمر بهبود بخشیم و با ارائه راهکارهای علمی، گامهای مؤثری در جهت ارتقای کیفیت آموزش و تربیت برداریم. از این رو، پژوهش باید بهعنوان یک عنصر اساسی و غیرقابلانکار در تمامی مراحل اجرایی برنامههای آموزشی مورد توجه قرار گیرد.
این مسئول همچنین ضرورت گسترش فرهنگ پژوهش در بدنه آموزش و پرورش را مورد تأکید قرار داد و افزود: برای دستیابی به نتایج مطلوب در هر برنامه آموزشی، پژوهش باید بهعنوان یک فرآیند مستمر در نظر گرفته شود. در این راستا، آموزش معلمان و مربیان به نحوه انجام پژوهشهای علمی و ترویج فرهنگ تحقیق در مدارس ضروری است.
وی در پایان تأکید کرد: در شرایط کنونی، برای دستیابی به اهداف آموزشی و تربیتی، پژوهش بهعنوان یک عامل اصلی در ارتقای کیفیت آموزش باید در اولویت قرار گیرد و تمامی نهادهای آموزشی و تربیتی باید تلاش کنند تا از ظرفیتهای پژوهشی بهطور گسترده و مؤثر بهرهبرداری کنند.
انتهای پیام