کد خبر: 4285815
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۱
شرکت‌کننده مسابقات قرآن فرهنگیان:

رفتار مربیان قرآنی باید الگو باشد

شرکت‌کننده مرحله استانی دهمین دوره مسابقات قرآن فرهنگیان البرز با اشاره به اینکه رفتار معلمان قرآنی باید الگو باشد تا بتوانند دانش‌آموزان را به سمت آموزه‌های دینی جذب کنند، گفت: تناقض در گفتار و عمل مربیان باعث کاهش انگیزه و اعتماد نسل جوان می‌شود.

مربی قرآنی

مریم دانیالی، فرهنگی شرکت‌کننده در مرحله استانی دهمین دوره مسابقات قرآن فرهنگیان در گفت‌وگو با ایکنا از البرز اظهار کرد: فعالیت من در این حوزه به‌طور جدی از حدود چهار تا پنج سال گذشته آغاز شده است. البته پیش از آن نیز به‌صورت غیررسمی درگیر موضوعات قرآنی بودم. امسال در رشته نهج‌البلاغه در مسابقات شرکت کردم و تلاش دارم همزمان با فعالیت‌های کاری، حضور مستمری در این حوزه داشته باشم.

وی درباره سطح مسابقات و کیفیت برگزاری آن گفت: از نظر علمی و فنی، سطح مسابقات را خوب ارزیابی می‌کنم. البته ایراداتی هم وجود دارد که باید برطرف شود؛ برای مثال، زمان‌بندی مسابقات دقیق نیست و گاهی برنامه‌ها به موقع شروع نمی‌شوند، اما در سایر بخش‌ها مشکلی وجود ندارد و روند کلی قابل قبول است.

این معلم البرزی در ادامه به اهمیت کاربردی‌سازی آموزش‌های قرآنی اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات فعلی این است که دانش‌آموزان گاهی قرآن را به‌عنوان کتابی مربوط به گذشته و 1400 سال پیش می‌بینند و تصور می‌کنند این آموزه‌ها دیگر به زندگی امروزشان ربطی ندارد. ما باید طوری آموزش بدهیم که دانش‌آموزان درک کنند این مفاهیم همچنان قابل استفاده و راهگشا هستند.

دانیالی تأکید کرد: نقش مربیان و معلمان قرآنی در این مسیر بسیار مهم است؛ کسانی که آموزش می‌دهند باید خودشان الگو باشند و رفتارشان با آنچه آموزش می‌دهند هماهنگ باشد، زیرا رفتارهای متناقض می‌تواند باعث دلسردی و عدم پذیرش دانش‌آموزان شود.

شرکت‌کننده مرحله استانی دهمین دوره مسابقات قرآن فرهنگیان البرز درباره نقش خانواده‌ها در تربیت قرآنی فرزندان گفت: خانواده‌ها در شکل‌دهی به باورهای دینی کودکان نقش اصلی را دارند. کودک در سال‌های اولیه زندگی، همان چیزی را تکرار می‌کند که در خانواده می‌بیند. بنابراین، ابتدا باید والدین خودشان به معارف دینی باور داشته باشند و در رفتارشان آن را نشان دهند.

دانیالی ادامه داد: البته مدرسه هم نقش مهمی دارد، اما سهم اصلی در تربیت دینی کودکان در مراحل ابتدایی زندگی، با خانواده است. حتی شاید نیاز باشد آموزش‌های ویژه‌ای برای خانواده‌ها درنظر گرفته شود تا بتوانند بهتر از عهده این نقش برآیند.

این فرهنگی گفت: برای اینکه آموزش‌های قرآنی در مدارس و خانواده‌ها مؤثر باشد، باید به زبان نسل جدید سخن گفت و ارتباط آموزشی را با زندگی واقعی آن‌ها برقرار کرد. اگر این اتفاق بیفتد، مطمئناً دانش‌آموزان بهتر جذب آموزه‌های دینی خواهند شد و علاقه‌مند به یادگیری می‌شوند.

انتهای پیام
captcha