کد خبر: 4285804
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۳
شرکت‌کننده مسابقات قرآن فرهنگیان:

روش‌های سنتی آموزش دین پاسخگوی نیاز نسل جدید نیست

شرکت‌کننده مرحله استانی دهمین دوره مسابقات قرآن فرهنگیان استان البرز گفت: برای گسترش فرهنگ قرآنی باید از ظرفیت‌های دیجیتال، انیمیشن، مشارکت‌جویی دانش‌آموزان و فعالیت‌های تعاملی بهره گرفت و از روش‌های سنتی و خسته‌کننده فاصله گرفت.

آموزش مسائل دینی در مدارس
کامیاب کامجو، شرکت‌کننده مرحله استانی دهمین دوره مسابقات قرآن فرهنگیان البرز در رشته احکام در گفت‌وگو با ایکنا از البرز اظهار کرد: من تجربه‌ شرکت در مسابقات مختلف قرآنی را داشته‌ام، اما این اولین سالی است که در مسابقات قرآن فرهنگیان حاضر می‌شوم. سطح مسابقات از نظر علمی، داوری و تنوع رشته‌ها بسیار خوب بود و امیدوارم سال به سال به این کیفیت افزوده شود.
 
وی با بیان اینکه مسابقات قرآن فرهنگیان می‌تواند عاملی مهم برای گسترش معارف دینی در بدنه آموزش و پرورش باشد، گفت: یکی از نکات قابل توجه در این مسابقات، تنوع رشته‌ها بود که فرصت مشارکت را برای افراد با توانمندی‌های متفاوت فراهم می‌کرد. با این حال، لازم است تعداد بیشتری از فرهنگیان در این مسابقات حضور پیدا کنند تا هم رقابت کیفی‌تری شکل بگیرد و هم دامنه تأثیرگذاری آن افزایش یابد.
 
کامجو در ادامه با اشاره به تهدیدات فرهنگی و رسانه‌ای علیه باورهای دینی دانش‌آموزان افزود: امروز دشمنان نظام و انقلاب اسلامی با برنامه‌ریزی دقیق در حال القای شبهات، سست کردن بنیان‌های اعتقادی و فاصله‌انداختن بین نسل نوجوان و فرهنگ دینی هستند. اگر ما غفلت کنیم، در آینده با نسل‌هایی روبه‌رو خواهیم شد که آشنایی عمیقی با آموزه‌های دینی و قرآنی ندارند.
 
این معلم پرورشی تأکید کرد: آموزش‌ و پرورش متعلق به یک نهاد یا یک قشر خاص نیست. همه ارگان‌ها و نهادها باید در مسیر تربیت دینی و اعتقادی نسل آینده هم‌راستا و همدل عمل کنند. جهاد تبیین باید نه در شعار، بلکه در عمل تحقق یابد. امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند تولید محتوای هدفمند، هوشمندانه و جذاب برای نوجوانان هستیم.
 
وی ادامه داد: متأسفانه هنوز در بسیاری از مدارس از روش‌هایی برای آموزش دین و قرآن استفاده می‌شود که سال‌ها پیش برای نسل‌های قبل کاربرد داشت. روش‌هایی مانند سخنرانی‌های طولانی یا کلاس‌های غیرتعاملی، دیگر برای کودکان 10 یا 12 ساله جذاب نیست. باید این واقعیت را بپذیریم که نسل امروز، نسلی دیجیتال است و نیازمند آموزش‌هایی متناسب با فضای ذهنی، رسانه‌ای و اجتماعی خود است.
 
کامجو با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه کشور در حوزه رسانه‌های نوین تصریح کرد: در حوزه‌هایی مانند انیمیشن‌سازی، پویانمایی و محتوای چندرسانه‌ای پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم، اما این پیشرفت‌ها باید با نیازهای تربیتی و آموزشی نسل امروز هم‌راستا شود. آموزش‌ها باید از قالب‌های خسته‌کننده خارج شده و به سمت مشارکت‌جویی، یادگیری گروهی، فعالیت‌های عملی، اردوهای فرهنگی و آموزش‌های تعاملی حرکت کند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش خانواده در تربیت دینی فرزندان اشاره کرد و گفت: برخلاف برخی تصورها که همه بار تربیت را بر دوش مدرسه می‌گذارند، باید گفت که خانواده نخستین و تأثیرگذارترین نهاد تربیتی است. پدر و مادرها اولین معلمان فرزندان هستند و رفتار، گفتار و سبک زندگی آن‌ها نقش اساسی در شکل‌گیری شخصیت دینی فرزندان دارد. مدرسه در جایگاه دوم قرار می‌گیرد و نهادهای مکمل نیز در این فرآیند دخیل‌اند، اما خانواده نقطه شروع و مهم‌ترین عامل است.
 
این معلم شهرستان طالقان تصریح کرد: اگر والدین خود اهل نماز، قرآن، اخلاق‌مداری و تفکر دینی باشند، این روحیه ناخودآگاه به فرزندان نیز منتقل می‌شود. در مقابل، اگر خانواده نسبت به این مفاهیم بی‌تفاوت باشد، حتی بهترین نظام آموزشی هم نمی‌تواند به‌تنهایی خلأهای اعتقادی را پر کند. مدرسه و معلم در بهترین حالت می‌توانند نقش مکمل و هدایت‌گر را ایفا کنند، اما ریشه اصلی تربیت، در خانه شکل می‌گیرد.
 
وی در پایان با بیان اینکه تعامل نزدیک‌تر بین خانواده و مدرسه می‌تواند تأثیر بسزایی در موفقیت تربیت دینی داشته باشد، افزود: اگر قرار است دانش‌آموزان با هویت قرآنی و اسلامی رشد کنند، باید میان خانه و مدرسه یک گفت‌وگوی مستمر، هم‌افزا و هم‌سو برقرار باشد. خانواده باید به اهمیت حضور فعال در فرآیند تعلیم و تربیت فرزند خود واقف باشد و مدرسه نیز باید به جایگاه خانواده در این چرخه احترام بگذارد و آن را در تصمیم‌گیری‌های تربیتی مشارکت دهد.
انتهای پیام
captcha