
به گزارش ایکنا از البرز به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی البرز،
مصطفی علیپور، شاعر معاصر درباره کارگاه شعر «یک جرعه شعر» که از سوی معاونت فرهنگی
جهاددانشگاهی البرز در دانشگاه خوارزمی برگزار میشود، گفت: این کارگاه تاکنون در ۱۶ جلسه برگزار شده و هدف اصلی آن پرورش خلاقیتهای ذاتی دانشجویان است.
وی افزود: برخلاف آموزشهای صرفاً آکادمیک یا نشستهای فرهنگی، این دورهها بهصورت کارگاهی و عملی برگزار میشود تا دانشجویان بتوانند با ذهن و ذوق خود آثار ادبی تولید کنند و خلاقیتهایشان را به مرحله ظهور برسانند.
علیپور بیان کرد: رسالت کارگاه، کشف و تقویت ظرفیتهای ادبی و ذوقی دانشجویان است. در جلسات اولیه بسیاری از شرکتکنندگان تجربه قبلی چندانی نداشتند، اما به مرور توانستند ضعفهای اجرایی زبان و ادبیات خود را تا حد قابل توجهی برطرف کنند.
مدرس مدعو دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: آثار ارائه شده در جلسات اخیر، حتی از بسیاری از آثاری که امروز در رسانههای فرهنگی منتشر میشوند، کیفیت بالاتری داشتند که این برای ما و سیاستگذاران فرهنگی جهاددانشگاهی بسیار امیدوارکننده است.
علیپور درباره گرایش دانشجویان نسل جدید به شعر و ادبیات گفت: متأسفانه گرایش نسل امروز دانشجویان به حوزه ادبیات و شعر نسبت به نسلهای پیشین بسیار کمتر است. این مسئله باعث نگرانی است، زیرا ادبیات و فرهنگ ادبی یکی از مهمترین شاخصهای رشد فرهنگی هر جامعهای بهشمار میرود.
وی با بیان اینکه مراکز و نهادهای فرهنگی در دانشگاهها که بتوانند این پیوند را ایجاد کنند، یا بسیار کمشمار هستند یا به اندازه کافی فعال نیستند، ادامه داد: از تجربیات خودم که هم دانشجو و هم استاد این دانشگاه بودهام، میتوانم بگویم متأسفانه مسئولان فرهنگی دانشگاهها تعدادشان بسیار کم است و این ضعف، یک مشکل اساسی است. در گذشته نهادهایی مثل جهاددانشگاهی چند ترم کارگاههایی برگزار کردند، اما این جلسات هیچگاه به شکل مستمر و اصولی ادامه نیافتند.
علیپور با اشاره به برگزاری کارگاه یک جرعه شعر اظهار کرد: اخیراً حرکت جدیتری در دانشگاه بهوجود آمده و برنامهریزیهای بنیادی و اصولی در حوزه ادبیات شکل گرفته که امیدواریم بتواند گامهای مؤثری در جذب و پرورش استعدادهای ادبی بردارد.
مدرس کارگاه ادبی و شعر دانشگاه خوارزمی گفت: دانشکده ادبیات بهطور طبیعی ظرفیتهای لازم برای چنین فعالیتهایی را دارد و امیدوارم با این برنامهریزیها دانشجویان بیشتری با استعدادهای خود آشنا شوند و فرصت شکوفایی پیدا کنند.
وی تأکید کرد: هیچ شاعر یا هنرمندی، حتی بزرگترینها، در هیچ مقطعی از فعالیت هنری خود بینیاز از حضور در کارگاههای ادبی نیستند. این جلسات به دانشجویان علاقهمند به ادبیات بهویژه شاعری کمک میکند تا خلاقیتهای خود را بروز دهند و آثارشان را به سطح بالاتری ارتقا دهند.
علیپور درباره مشکلات فعلی کارگاهها افزود: یکی از چالشهای مهم، زمانبندی نامناسب این جلسات است که با کلاسهای درسی دانشجویان تداخل دارد البته این موضوع نباید بهانهای برای کاهش حضور دانشجویان در این کارگاهها باشد و سیاستگذاران فرهنگی باید شرایط بهتری فراهم کنند تا دانشجویان بتوانند با آرامش و تمرکز بیشتری در این جلسات شرکت کنند.
وی تصریح کرد: با ادامه آموزشهای جدیتر و ایجاد انگیزه در دانشجویان، قطعاً نتایج بهتری به دست خواهد آمد و این کارگاه میتواند بستری مناسب برای کشف و شکوفایی استعدادهای ادبی نسل جوان باشد.
مدرس زبان و ادبیات فارسی در مراکز تربیت معلم در پایان گفت: امیدوارم مسئولان دانشگاهی و فرهنگی با حمایتهای بیشتر این مسیر را هموارتر کنند.
انتهای پیام