کد خبر: 4283193
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۳:۱۸
داور کشوری مسابقات قرآن کریم مطرح کرد

«وقف و ابتدا» در تلاوت قرآن؛ مهارتی کلیدی برای فهم دقیق و انتقال درست معانی

علی یحیایی گفت: مهارت «وقف و ابتدا» در تلاوت قرآن نقش مهمی در درک صحیح و انتقال دقیق معانی آیات دارد. توقف و آغاز درست قرائت، علاوه بر حفظ زیبایی صوتی، از سوء برداشت و تغییر مفهوم آیات جلوگیری می‌کند.

تلاوت قرآن
به گزارش ایکنا از البرز، علی یحیایی، داور کشوری مسابقات قرآن کریم، روز یکشنبه، 28 اردیبهشت در سومین جلسه از سلسله جلسات توانمندسازی 50 نفر از متسابقین قرآن البرزی در حوزه وقف و ابتدا (ویژه آقایان) که در سالن آمفی تاتر اداره اوقاف کرج برگزار شد، با تاکید بر اهمیت مهارت «وقف و ابتدا» در تلاوت قرآن کریم، گفت: تلاوت قرآن فراتر از تلفظ صحیح کلمات و خوش‌صدایی است. یکی از مهارت‌های کمتر توجه شده اما بسیار حیاتی، تعیین صحیح محل‌های توقف (وقف) و شروع دوباره تلاوت (ابتدا) است که نقش بسزایی در فهم دقیق آیات و انتقال صحیح معانی دارد.
 
وی افزود: وقف به معنای توقف موقتی هنگام قرائت، معمولاً برای نفس‌گیری یا تدبر در معنا است و ابتدا یعنی آغاز دوباره تلاوت از همان نقطه یا نقطه‌ای دیگر. انتخاب درست محل وقف و ابتدا نه تنها در زیبایی صوتی تلاوت تاثیرگذار است، بلکه از همه مهم‌تر، مانع از تحریف معنایی و سوء برداشت مخاطبان می‌شود.
 
یحیایی تصریح کرد: وقف و ابتدا یک دستورالعمل ساده نیست که صرفاً محل ایستادن یا آغاز را مشخص کند، بلکه هشدار مهمی است درباره جایی که نباید ایستاد یا از آنجا نباید شروع کرد. متأسفانه بسیاری از افراد به این نکته توجه ندارند و همین امر موجب می‌شود گاهی جملات ناقص خوانده یا معانی نادرست منتقل شود.
 
استاد این دوره آموزشی وقف و ابتدا با ذکر مثالی از سوره بقره توضیح داد: اگر کسی در آیه «إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَن يَضْرِبَ مَثَلًا مَّا بَعُوضَةً» به اشتباه پس از 'إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي' وقف کند، شنونده ممکن است برداشت غلطی داشته باشد، زیرا جمله ناقص مانده و معنای اصلی منتقل نمی‌شود. این نمونه تنها یکی از هزاران مواردی است که رعایت وقف و ابتدا می‌تواند تفاوتی بنیادین در فهم قرآن ایجاد کند.
 
یحیایی تاکید کرد: آشنایی با این مهارت تنها مختص قاریان حرفه‌ای نیست و برای همه مسلمانان ضرورت دارد. هر فردی که می‌خواهد قرآن را با دقت و ادب بخواند و درک درست از آیات داشته باشد، باید اصول وقف و ابتدا را بداند تا از سوء برداشت و برداشت‌های نادرست جلوگیری کند.
 
وی سه اثر مهم توقف صحیح در تلاوت را فهم صحیح و دقیق آیات که به دلیل ساختار زبان عربی پیچیده گاهی ابهام‌زا است، زیبایی و انسجام صوتی تلاوت که تاثیر عمیقی بر دلنشینی و جذابیت آن برای مخاطب دارد و احترام به کلام خداوند که همانند احترام به سخن انسان‌ها، نیازمند دقت در انتقال پیام است عنوان کرد و گفت: قرآن‌آموزان باید با تمرین و دقت بیشتر، این مهارت را در تلاوت‌های روزانه خود تقویت کنند. 
 
این استاد قرآنی تصریح کرد: مثلاً در سوره توحید (قل هو الله أحد) سه محل مناسب برای توقف وجود دارد: «قل هو الله»، «الله الصمد» و «ولم يكن له كفوا أحد». باید توجه داشت که توقف در هر یک از این نقاط، جمله را کامل و معنادار حفظ می‌کند، در حالی که توقف اشتباه مانند ایستادن بعد از «قل هو» جمله را ناقص و مبهم می‌سازد.
 
یحیایی در پایان گفت: با آموزش و تمرین وقف و ابتدا، نه تنها فهم قرآن برای فرد قرائت‌کننده و شنونده بهبود می‌یابد، بلکه احترام و ادب در تلاوت کلام خدا نیز رعایت می‌شود که این خود یکی از مهم‌ترین اصول تلاوت قرآن است.

 

انتهای پیام
captcha