به گزارش ایکنا از البرز، حجتالاسلام و المسلمین سید جواد بهشتی، مشاور علمی و فرهنگی ستاد اقامه نماز کشور، روز سه شنبه، ۲۳ اردیبهشت در اختتامیه ششمین اجلاس نماز دانشآموزی البرز که در سالن همایش امامزاده طاهر (ع) کرج برگزار شد، اظهار کرد: حدود 30 سال پیش، قانونی در هیئت وزیران به تصویب رسید که چهار مأموریت اصلی برای توسعه فرهنگ نماز شامل تمهید (فراهمسازی بستر نماز)، تعلیم (آموزش مفاهیم، احکام و اسرار نماز)، تبلیغ و تشویق تعریف کرد. این جلسه در راستای مأموریت چهارم یعنی قدردانی از تلاشگران حوزه نماز برگزار شده است.
وی افزود: مطابق آموزههای دینی، شکر نعمت، سبب افزایش آن میشود. وقتی خدمات فرهنگی و دینی نادیده گرفته و با ناسپاسی مواجه شوند، نتیجهای جز بیبرکتی در پی نخواهد داشت.
مشاور علمی ستاد اقامه نماز کشور در ادامه با تأکید بر اهمیت «روش» در تربیت دینی، گفت: ما در ترویج نماز، بیشتر انرژی خود را صرف محتوا کردهایم، اما واقعیت این است که محتوا بدون شیوه کارآمد، نتیجهبخش نیست. همانگونه که کشاورزان نمونه با استفاده از شیوههای نوین موفقتر عمل میکنند، ما نیز برای موفقیت در انتقال مفاهیم دینی به نسل نو، نیازمند شیوههای تازهایم.
وی یادآور شد: با کمال تأسف، در بازار نشر امروز، تنها دو یا سه کتاب درباره روشهای آموزش نماز وجود دارد. باید برای طراحی، تدوین و نشر منابع تربیتی جدید و بومیشده برای نسل امروز، تلاش ویژهای کرد.
این مسئول در ادامه، پرورش فطری را اصلیترین مسیر دعوت به نماز دانست و تصریح کرد: فطرت، زبان مشترک تمام انسانهاست. احساسی مثل سپاسگزاری یا میل به ستایش در هر قوم و دینی وجود دارد. غربیها برای آن واژه احساسات مذهبی بهکار میبرند، ما آن را فطرت مینامیم.
بهشتی با بیان اینکه احساسات فطری همچون بذرهایی در جان کودک نهفتهاند و ما باید همچون باغبانانی دقیق و آگاه، با دانش، تجربه و مراقبت آنها را پرورش دهیم، گفت: ما باید بتوانیم در کودکان احساس سپاسگزاری، ستایشگری، رازگویی، پناهجویی و نیازخواهی را رشد بدهیم.
مشاور علمی ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه هریک از این احساسها باید متناسب با سن و مرحله رشدی کودک پرورش یابد، افزود: برای هر سه دوره تحصیلی، باید راهکارهای متفاوت و متناسب ارائه شود. مهمتر از آن، باید بعد از اجرا، گزارش و ارزیابی هم صورت گیرد تا مشخص شود کدام روش اثربخشتر بوده است.
این مسئول تأکید کرد: امروز جامعه ما، بیش از محتوا، به شیوه نیاز دارد. محتواها بارها گفته شدهاند، اما آنچه نسل جدید را جذب میکند، روشهایی است که ریشه در فطرت، تجربه و اقتضائات سنی و فرهنگی دارد. ما باید معلمان را با این ابزارها مجهز کنیم، تا نماز نه با اجبار، بلکه با رغبت، نیاز و محبت در جان دانشآموزان جای گیرد.
وی با اشاره به اهمیت شناخت و پرورش ریشههای فطری نماز، «احساس سپاسگزاری» را نخستین و بنیادیترین احساس مشترک میان انسانها دانست و گفت: تربیت دینی زمانی مؤثر خواهد بود که بر پایه نیاز درونی انسان و نه اجبار بیرونی شکل گیرد.
این مسئول گفت: پرورش این احساسات و نیازهای مذهبی در کودکان و نوجوانان نیازمند صبر، تجربه و دانش کافی است. همانطور که یک باغبان نیاز به دانش و تجربه برای رشد گلها دارد، ما نیز باید با استفاده از شیوههای صحیح، این احساسات مذهبی را در دلهای کودکان و نوجوانان پرورش دهیم تا نماز به عنوان یک عبادت با روح و جان آنها عجین شود.