به گزارش ایکنا از البرز، حجتالاسلام والمسلمین
علی ذوعلم، معاون دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، روز یکشنبه، هفتم اردیبهشت در افتتاحیه طرح حامیم 4 که در دانشگاه فرهنگیان البرز با اشاره به تمایز
دانشگاه فرهنگیان نسبت به سایر دانشگاهها، اظهارکرد: این دانشگاه تنها یک مرکز آموزشی نیست، بلکه بهعنوان محلی برای تربیت معلمان انقلابی و مؤمن شناخته میشود که میتوانند با تربیت صحیح نسلهای آینده، تحولی بزرگ در جامعه ایجاد کنند. دانشگاه فرهنگیان باید بیش از سایر دانشگاهها بهویژه دانشگاههای فنی، کشاورزی، پزشکی و علوم انسانی بر تربیت معلمان توانمند و با بصیرت تأکید داشته باشد.
وی در ادامه به ضرورت توجه به جهاد تبیین در مسیر تربیت معلمان اشاره کرد و گفت: جوهره کار شما معلمان و دانشجویان، جهاد تبیین است. اگر دانشگاهها برنامههای خود را بهگونهای طراحی کنند که در کنار آموزشهای علمی، فرصتهای عملی و تربیتی نیز برای دانشجویان فراهم شود، این امر بهطور مستقیم بر کیفیت آموزش و تربیت نسل آینده تأثیرگذار خواهد بود.
این مسئول تأکید کرد: تبیین باید به معنای شفافسازی و روشنگری باشد. ما نباید بهصرف توجیه اقدامات اشتباه، آنها را در جامعه رواج دهیم. تبیین یعنی توضیح درست و شفاف آنچه که در جامعه رخ میدهد، و این مسئولیت معلمان و دانشجویان است که نقشآفرینی درست در این زمینه داشته باشند.
معاون دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری تصریح کرد: طبق نظر حضرت علی (ع)، ارزیابی عملکرد افراد و نهادها باید بر اساس شاخصهای حق صورت گیرد. معلمان باید خود را بر اساس این شاخصها ارزیابی کنند و از این طریق، مسیر تربیت دانشآموزان را با دقت و آگاهی پیش ببرند.
وی افزود: شاخصهایی که در ارزیابی باید مدنظر قرار گیرد، شاخصهای حقیقت، عدالت و آموزههای پیامبر اسلام (ص) هستند. این ارزشها باید در تمامی سطوح آموزشی و تربیتی رعایت شوند تا معلمان بتوانند نسلهای آینده را بهدرستی تربیت کنند.
خودارزیابی و تربیت فکورانه در مسیر خودسازی
ذوعلم در ادامه با اشاره به اهمیت خودارزیابی در فرآیند تربیت گفت: خودارزیابی یکی از ارکان اساسی در تربیت است. معلمان باید خود را ارزیابی کنند و از این طریق، به رشد و تعالی خود بپردازند. این فرآیند نه تنها در بعد فردی بلکه در بعد اجتماعی نیز اهمیت دارد و باید به دانشآموزان نیز این مهارت را آموزش داد که خود را ارزیابی کنند.
وی تصریح کرد: این فرایند خودسازی و خودآگاهی موجب میشود که دانشآموزان در مسیر رشد و توسعه شخصی قرار گیرند و بهعنوان افراد فکور و آگاه وارد جامعه شوند.
ذوعلم با تأکید بر مسئولیت سنگین معلمان در آینده کشور گفت: تربیت معلم فرآیندی است که بهطور مستقیم با تحول جامعه در ارتباط است. معلمان باید زمینهساز هویتسازی و شکوفایی استعدادهای دانشآموزان باشند. معلمان باید بهگونهای عمل کنند که تغییرات مثبت و پایدار در دانشآموزان ایجاد کنند.
این مسئول توضیح داد: دانشجومعلمان عزیز، شما بهعنوان نسل جدید در مسیر تربیت معلمان آینده، باید خود را برای پذیرش مسئولیتهای سنگین آماده کنید. تنها از طریق خودسازی، خودآگاهی و توجه به ارزشهای اسلامی و انسانی است که میتوانیم به پیشرفت و توسعه کشور و تمدن اسلامی دست یابیم.
رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب در ادامه سخنان خود به اهمیت پرورش عقلانیت و تفکر انتقادی در میان معلمان اشاره کرد و افزود: یکی از ارکان اصلی تربیت معلمان در دانشگاه فرهنگیان، توجه به عقلانیت و تفکر انتقادی است. اسلام برای عقل انسان ارزشی ویژه قائل است و معلمان باید در مسیر تربیت دانشآموزان، اندیشهورزی و تفکر منطقی را تقویت کنند.
وی گفت: تفکر عقلانی به انسان این قدرت را میدهد که در مواجهه با مسائل پیچیده زندگی، تصمیمات درست و آگاهانه اتخاذ کند. معلمان باید بتوانند این توانایی را در دانشآموزان نیز پرورش دهند تا آنها به افراد فکور و آگاه تبدیل شوند.
ایمان و معرفت، پیشنیازهای تحول اجتماعی
ذوعلم همچنین با اشاره به ضرورت ایمان عمیق و معرفت در فرایند تربیت معلم، خاطرنشان کرد: ایمان باید مبتنی بر تفکر و معرفت باشد. ایمان صرفاً یک باور سطحی نیست، بلکه باید از درک عمیق و شناخت واقعیات و اصول اسلامی ناشی شود. در این راستا، قرآن کریم بر تقویت ایمان و معرفت تأکید دارد. معلمان باید در راستای ایمان عمیق و باورهای مستحکم اسلامی، نسلهای آینده را بهگونهای تربیت کنند که بهطور فعال در مسیر رشد و پیشرفت کشور گام بردارند.
رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب ادامه داد: ایمان واقعی همواره با عقلانیت و تفکر همراه است و این دو عنصر باید در تربیت معلمان و دانشآموزان بهطور همزمان تقویت شوند تا از این طریق جامعهای آگاه، متفکر و مؤمن بهوجود آید.
معاون دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در ادامه به اهمیت عمل و کنشگری در فرآیند تربیت معلمان اشاره کرد و گفت: عمل و کنشگری یکی از ارکان ضروری در تربیت معلمان است. معلمان باید عملی در میدان، ارزشهای اسلامی را در زندگی روزمره خود پیادهسازی کنند تا این ارزشها بهطور طبیعی به دانشآموزان منتقل شود.
وی تأکید کرد: تحقق این هدف نیازمند تلاش مستمر و مجاهدت در راستای پیشبرد اهداف بلند انقلاب اسلامی است. معلمان باید در راستای تحقق عدالت اجتماعی و برپایی تمدن اسلامی، از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و همواره در جهت تربیت نسلی متعهد و آگاه گام بردارند.
پنج ویژگی کلیدی در تربیت معلمان دانشگاه فرهنگیان
وی در ادامه به پنج ویژگی کلیدی که باید در تربیت معلمان دانشگاه فرهنگیان مورد توجه قرار گیرد، اشاره کرد و گفت: برای تربیت معلمان متعهد و توانمند، پنج ویژگی اصلی باید در نظر گرفته شود: تفکر و اندیشهورزی، ایمان و باور عمیق، معرفت نسبت به واقعیتهای هستی، اخلاق و عمل صالح، و کنشگری اجتماعی و سیاسی.
این مسئول توضیح داد: این پنج ویژگی باید در برنامههای آموزشی و تربیتی دانشگاه فرهنگیان بهطور جدی مدنظر قرار گیرد. معلمان باید در تمامی این عرصهها توانمند شوند تا در نهایت بتوانند نسلی توانمند، آگاه و انقلابی تربیت کنند.
ذوعلم در ادامه با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، سه اصل کلیدی خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی را مطرح کردهاند. دانشگاه فرهنگیان باید بهعنوان کانونی برای خودسازی معلمان، تلاش کند تا آنها را برای تربیت نسلی توانمند و آگاه آماده کند.
وی ابراز کرد: این خودسازی باید شامل ابعاد مختلف فکری، اخلاقی، علمی و اجتماعی باشد. معلمان با تقویت این ابعاد در خود، قادر خواهند بود نسلهای آینده را برای پذیرش مسئولیتهای سنگین جامعهسازی و تمدنسازی تربیت کنند.
این مسئول یادآور شد: اگر انقلاب اسلامی در گام اول توانست اصلاحات اساسی در نظام سیاسی و اجتماعی جامعه ایجاد کند، توانست جبههای در ذهن انسانها در جهت مقاومت علیه نظام سلطه بهوجود آورد. این جبهه، جبههای برای خودسازی و تقویت ظرفیتهای انسانی در برابر تهدیدات بیرونی است.
وی در ادامه به نقش شخصیتهایی همچون شهید سردار قاسم سلیمانی در مسیر خودسازی اشاره کرد و افزود: شهید سلیمانی از جمله کسانی بود که با دستیابی به توانمندیهای فراوانی چون ابتکار عمل، تصمیمگیری در مواقع خطر، خویشتنداری، شجاعت و مقاومت، الگوی برجستهای برای نسلهای آینده بهویژه در حوزههای نظامی و اجتماعی شد.
معاون دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری با اشاره به ضرورت تربیت معلمان توانمند برای نسل آینده، اظهارکرد: دانشگاههای فرهنگیان باید نسلی را تربیت کنند که نه تنها بهدنبال اندیشیدن و سؤال کردن باشند، بلکه بتوانند توان تحمل شنیدن نقد و مخالفت را نیز داشته باشند. این ویژگی در تربیت دانشآموزانی که قدرت تحمل تفاوتهای فکری را دارند، امری ضروری است.
رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب بیان کرد: امام خمینی (ره) تا آخرین لحظات عمر خود در مسیر خودسازی قرار داشتند و هیچگاه از سازندگی خود غافل نبودند. ایشان بهعنوان الگوی پیشوای اسلامی، همواره در تلاش بودند تا در شرایط مختلف به خودسازی و ارتقای معنوی ادامه دهند و این مسیر باید توسط همه افراد جامعه ادامه یابد.
وی همچنین به نقش معلمان در شکلدهی به هویت متعالی دانشآموزان اشاره کرد و گفت: معلمان باید شرایطی را فراهم کنند که دانشآموزان قادر به تفکر مستقل باشند و این تفکر مبتنی بر اصول اخلاقی و ایمانی باشد. در واقع، در تربیت نسلهای آینده، باید تاکید بیشتری بر تربیت افرادی با هویت متعالی و ایمان به حقیقت و خداوند متعال صورت گیرد.
ذوعلم با اشاره به ضرورت تمدنسازی اسلامی افزود: تمدن اسلامی باید بر پایه عقل، اخلاق و ایمان به خداوند متعال استوار باشد و در این مسیر، همگان باید برای ظهور حضرت حجت (ع) آماده شوند. امید است که با تحقق این تمدن، شاهد تحول بزرگی در جهان اسلام و به ویژه در ایران اسلامی باشیم.
وی در پایان تصریح کرد: نسل جوان امروز باید با بصیرت و تلاش مستمر خود، مقدمات تحقق این تمدن بزرگ را فراهم کند و در مسیر انقلاب اسلامی، نقشآفرینی کند.
انتهای پیام