به گزارش ایکنا از البرز، حجتالاسلام
مجید صفدری، امام جمعه شهر مهستان در نهمین نشست از سلسله جلسات تفسیر
آیات مهدوی با اشاره به جایگاه والای انتظار در فرهنگ دینی، تأکید کرد: انتظار یک مفهوم پویا و تکلیفمدارانه است و صرفاً به آرزو و دعا محدود نمیشود.
وی با تبیین مفاهیم قرآنی مرتبط با ظهور، گفت: آیهای از جزء یازدهم قرآن کریم، پرتوی از حقیقت انتظار و وعده الهی را به تصویر میکشد؛ وعدهای که نقش انسان در فراهمسازی مقدمات ظهور را یادآور میشود.
این مسئول با استناد به آیه سوم از سوره هود(وَأَنِ ٱسْتَغْفِرُوا۟ رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوٓا۟ إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُم مَّتَـٰعًا حَسَنًا إِلَىٰٓ أَجَلٍۢ مُّسَمًّۭى وَيُؤْتِ كُلَّ ذِى فَضْلٍۢ فَضْلَهُۥ ۚ وَإِن تَوَلَّوْا۟ فَإِنِّىٓ أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍۢ كَبِيرٍۢ) افزود: در این آیه شریفه، خداوند انسان را به دو امر مهم فرا میخواند: استغفار و توبه. استغفار بهمعنای طلب مغفرت از کوتاهیها و گناهان گذشته است و توبه به معنای بازگشت حقیقی به مسیر الهی و اصلاح اعمال. این دو عنصر کلیدی، نهتنها عامل نجات فردی، بلکه مقدمهای برای تحول اجتماعی و زمینهساز ظهور امام عصر (عج) هستند.
امام جمعه مهستان با اشاره به جایگاه انتظار در فرهنگ شیعه تصریح کرد: انتظار، صرفاً یک حالت روانی یا دعا برای ظهور نیست، بلکه یک مسئولیت اجتماعی و فردی است. با استناد به حدیث امام باقر (ع) که می فرماید: «اگر شیعیان ما به اندازهای که انتظار دارند، در وفای به عهد و پیمان با ما صادق باشند، هرگز ظهور امامشان به تأخیر نمیافتد». (تفسیر نورالثقلین، ج ۲، ص ۵۲۵) مسئولیت سنگینی بر دوش منتظران است. کسی که خود را منتظر میداند، باید در مسیر اصلاح جامعه گام بردارد، اهل عمل باشد و تنها به دعا بسنده نکند. هر گناهی که در جامعه رخ دهد و هر ظلمی که بدون اعتراض بماند، تأخیر در ظهور را به دنبال دارد.
متاع حسن؛ پاداش استغفار و زمینهسازی ظهور
صفدری در ادامه با اشاره به مفهوم «متاع حسن» در این آیه اظهارکرد: خداوند به کسانی که به سوی او بازمیگردند، وعده متاع حسن داده است. مفسران، این واژه را به نعمتهای پایدار دنیا و آخرت تعبیر کردهاند، اما در فرهنگ مهدویت، متاع حسن مفهومی ژرفتر دارد.
وی تصریح کرد: بزرگترین متاع حسن، ظهور امام زمان (عج) و برپایی عدالت جهانی است. در حکومت حضرت، انسانها طعم واقعی امنیت، رفاه، عدالت و معنویت را خواهند چشید. هیچ فقیری باقی نخواهد ماند، ستمی روا نخواهد شد و انسانها در اوج تعالی معنوی قرار خواهند گرفت. این همان وعدهای است که قرآن در سوره انبیاء، آیه ۱۰۵ بدان اشاره میکند: «وَ لَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ».
امام جمعه مهستان در ادامه به بخش دیگری از آیه اشاره کرد و گفت: «وَيُؤْتِ كُلَّ ذِى فَضْلٍ فَضْلَهُ». این وعده الهی، نویدی است برای کسانی که در مسیر حق و انتظار، ثابتقدم میمانند. منتظر واقعی، کسی است که با ایمان و عمل صالح، در مسیر اصلاح جامعه گام برمیدارد و با صبر و امید، خود را برای ظهور آماده میکند.
وی تأکید کرد: امروز، وظیفه ما تنها خواندن دعاهای مربوط به ظهور نیست؛ بلکه باید سبک زندگی خود را با آن تطبیق دهیم. کسی که دروغ میگوید، ظلم را تحمل میکند، فساد را میبیند و سکوت میکند، نمیتواند مدعی انتظار باشد.
امام جمعه مهستان در ادامه با اشاره به سختیهای دوران پیش از ظهور افزود: طبق روایات، یکی از دشوارترین دورانها، دوران قبل از ظهور است، زمانی که ظلم و فساد جهانی شده و ایمان مردم در معرض خطر قرار میگیرد. امام علی (ع) میفرماید: آگاه باشید! سختترین فتنهها زمانی است که حق و باطل به هم آمیخته شود و جامعه در حیرت و سرگردانی فرو رود»(نهج البلاغه، خطبه ۵۰).
امام جمعه مهستان تأکید کرد: امروزه بسیاری از مردم در اثر هجمههای فرهنگی و رسانهای، دچار سرگردانی شدهاند. تبلیغات گمراهکننده، ارزشهای الهی را در چشم مردم کمرنگ کرده و مفاهیم دینی را تحریف میکند. در چنین شرایطی، مؤمنان وظیفهای خطیر دارند: بیدار بمانند، آگاهانه رفتار کنند و برای زمینهسازی ظهور تلاش کنند.
صفدری در پایان تصریح کرد: برای عبور از این فتنهها، باید ایمان خود را تقویت کنیم، امر به معروف و نهی از منکر را زنده نگه داریم و در مسیر اصلاح جامعه گام برداریم. انتظار، تنها یک مفهوم ذهنی نیست؛ بلکه باید در عمل تحقق یابد.
انتهای پیام