کد خبر: 4269243
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۱

گام‌های مؤثر برای کاهش بی‌سوادی در البرز؛ توجه ویژه به مناطق کم‌برخوردار

معاون سوادآموزی استان البرز با تأکید بر اهمیت توجه ویژه به مناطق کم‌برخوردار گفت: برنامه‌ریزی هدفمند برای شناسایی افراد محروم از سواد در این محلات، می‌تواند گامی مؤثر در کاهش بی‌سوادی و آسیب‌های اجتماعی در استان باشد.

بی سوادی

رویا عسگرپور، معاون سوادآموزی استان البرز در گفت‌وگو با ایکنا از البرز با اشاره به ویژگی‌های خاص استان البرز از جمله مهاجرپذیری بالا، پراکندگی افراد محروم از سواد و نرخ بالای بی‌سوادی در برخی نقاط استان، به دشواری‌های موجود در مسیر ریشه‌کنی بی‌سوادی اشاره کرد و گفت: استان البرز، با توجه به موقعیت جغرافیایی و مهاجرپذیری‌اش، با چالش‌های خاصی در زمینه بی‌سوادی مواجه است. مهاجرت‌های گسترده باعث پراکندگی افراد محروم از سواد در نقاط مختلف استان شده است. این مسئله نرخ بالای بی‌سوادی را در برخی مناطق تشدید کرده و نیاز به تدابیر ویژه و هدفمند را برای رسیدگی به این مشکل ضروری می‌کند.

وی افزود: برای مقابله با این چالش‌ها، نیازمند یک استراتژی همه‌جانبه و مبتنی بر شرایط بومی استان هستیم. یکی از راه‌های مؤثر برای شناسایی و رسیدگی به وضعیت بی‌سوادی، تهیه اطلس بی‌سوادی است. این اطلس به ما کمک می‌کند تا به‌طور دقیق‌تری افراد محروم از سواد را شناسایی کنیم و برنامه‌ریزی‌های آموزشی را بر اساس نیازهای واقعی هر منطقه انجام دهیم.

عسگرپور به تشکیل بانک‌های اطلاعاتی به‌ویژه در شناسایی بازماندگان از تحصیل اشاره کرد و گفت: اولیای بی‌سواد و کم‌سواد مدارس می‌توانند یکی از مهم‌ترین منابع اطلاعاتی ما برای شناسایی افراد بازمانده از تحصیل باشند. این اطلاعات به ما این امکان را می‌دهد تا بتوانیم با هدف‌گذاری دقیق‌تری در راستای جذب و آموزش افراد محروم از تحصیل گام برداریم.

معاون سوادآموزی استان البرز همچنین بر لزوم تمرکز بر مناطق کم‌برخوردار به‌عنوان اولویت‌های اصلی در روند سوادآموزی تأکید کرد و افزود: بخش زیادی از افراد محروم از سواد در محلات کم‌برخوردار ساکن هستند. این محلات به‌ویژه در حاشیه شهرها، از لحاظ اقتصادی و اجتماعی با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند. از این رو، استفاده از ظرفیت مدیران این محلات می‌تواند نقش به‌سزایی در شناسایی و جذب این افراد به دوره‌های سوادآموزی داشته باشد. در واقع، محلات کم‌برخوردار به‌عنوان مراکز اصلی برای مبارزه با بی‌سوادی در استان باید در اولویت قرار گیرند.

این مسئول در ادامه درباره مأموریت جدید سازمان نهضت سوادآموزی توضیح داد: نهضت سوادآموزی علاوه بر مأموریت اصلی خود که آموزش سواد به افراد بی‌سواد است، به تازگی مأموریت جدیدی را در دستور کار خود قرار داده است. این مأموریت شامل آموزش مهارت‌های زندگی، مهارت‌های ضروری نظیر مدیریت انرژی، خودمراقبتی، و مهارت‌های بدون متولی می‌شود که می‌تواند به ارتقاء کیفیت زندگی افراد و همچنین کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از بی‌سوادی کمک شایانی کند.

عسگرپور همچنین به اجرای طرح‌های مدرسه‌محور در جهت سوادآموزی اشاره کرد و افزود: طرح سوادآموزی مدرسه‌محور یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با بی‌سوادی است. در این طرح، مدارس به‌عنوان محلی برای شناسایی و آموزش افراد محروم از سواد مورد استفاده قرار می‌گیرند. با اجرای این طرح‌ها، نه‌تنها تعداد بی‌سوادان کاهش می‌یابد، بلکه آگاهی اجتماعی در این زمینه نیز افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: با تمرکز ویژه بر مناطق کم‌برخوردار، به‌ویژه در حاشیه شهرها، می‌توان آسیب‌های اجتماعی حاصل از بی‌سوادی را کاهش داد و فرصت‌های بیشتری برای این افراد فراهم کرد تا بتوانند در جامعه مشارکت فعال داشته باشند. این امر، نه‌تنها باعث ارتقای سطح سواد عمومی استان می‌شود، بلکه به تقویت انسجام اجتماعی و کاهش نابرابری‌ها نیز کمک خواهد کرد.

عسگرپور در پایان گفت: در نهایت، با همکاری و هم‌افزایی نهادهای مختلف و به‌ویژه مدیران محلات کم‌برخوردار، امیدواریم گام‌های مؤثری در جهت ریشه‌کنی بی‌سوادی در استان برداریم. این همکاری‌ها می‌تواند الگویی برای سایر استان‌ها باشد تا در مسیر تحقق عدالت آموزشی و اجتماعی، نقش فعالی ایفا کنند.

 

انتهای پیام
captcha