کد خبر: 4260901
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۳

حمایت از دانش‌آموزان استثنایی؛ سرمایه‌گذاری بر آینده‌ای بهتر

رئیس آموزش و پرورش استثنایی البرز با بیان اینکه چالش‌های دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، تنها با همت مسئولان محلی حل نمی‌شود و این موضوع نیازمند توجه ملی، برنامه‌ریزی راهبردی و تخصیص منابع پایدار است، گفت: این قشر از جامعه، علی‌رغم محدودیت‌ها، استعدادها و توانایی‌های بسیاری دارند که در صورت حمایت مناسب، می‌توانند به افراد موفق و تأثیرگذار تبدیل شوند.

نشست مدیران آموزش و پرورش البرز

به گزارش ایکنا از البرز، حمیده سلیمانی، رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان البرز، دوشنبه، یکم بهمن‌ماه در نشستی که با حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان، مدیران نواحی و نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در مدرسه استثنایی ایمان برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر، بیش از دو هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه در مدارس استثنایی و حدود ۶۰۰ دانش‌آموز دارای معلولیت، تحت برنامه‌های آموزش فراگیر در ۳۰۰ مدرسه عادی مشغول تحصیل هستند. علاوه بر این، نزدیک به ۴۰ هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز دیرآموز و دارای اختلالات یادگیری یا هیجانی رفتاری نیز تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی استان هستند.

وی تصریح کرد: دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، علاوه بر چالش‌های جسمی و آموزشی، از آسیب‌های روحی نیز رنج می‌برند. این مسئله نه‌تنها بر خود دانش‌آموزان تأثیرگذار است، بلکه خانواده‌های آن‌ها را نیز در معرض فشارهای روانی و اقتصادی قرار می‌دهد.

این مسئول گفت: آموزش و پرورش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، به مراتب دشوارتر از آموزش دانش‌آموزان عادی است. هر دانش‌آموز استثنایی، معادل ۱۰ دانش‌آموز عادی از معلمان انرژی می‌گیرد. این موضوع سبب افزایش فرسودگی شغلی در میان معلمان ما شده است. لازم است که این چالش در سطح ملی مورد توجه قرار گیرد و رفاه و انگیزه معلمان آموزش و پرورش استثنایی، به‌عنوان یکی از اولویت‌های کلان کشور، مدنظر قرار گیرد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان البرز در بخش دیگری از سخنان خود، به مشکل تأمین هزینه‌های سرویس مدارس استثنایی اشاره کرد و افزود: در سال گذشته، بخشی از هزینه‌های سرویس مدارس را از طریق شهرداری‌ها تأمین کردیم، اما متأسفانه تمامی هزینه‌ها پرداخت نشد. باقی‌مانده این مبلغ، با کمک آموزش و پرورش استان، خیرین و مشارکت مالی اولیا تأمین شد. این روش، پایدار نیست و امسال نیز در انتظار تصمیم‌گیری شورای شهر برای تخصیص بودجه لازم هستیم.

سلیمانی بیان کرد: دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، به‌دلیل شرایط خاص خود، نمی‌توانند از سرویس‌های حمل‌ونقل عادی استفاده کنند. این مسئله، تأمین سرویس‌های ایمن و مناسب را به یکی از اولویت‌های اصلی آموزش و پرورش استثنایی تبدیل کرده است.

کمبود فضای آموزشی استاندارد برای دانش‌آموزان اوتیسم

وی در ادامه به نبود فضای آموزشی مناسب برای دانش‌آموزان اوتیسم در البرز اشاره کرد و گفت: مدرسه نور در ناحیه سه کرج، که به آموزش دانش‌آموزان اوتیسم اختصاص دارد، فاقد استانداردهای ایمنی و کیفیت لازم است. این دانش‌آموزان به فضایی آرام، ایمن و متناسب با نیازهایشان نیاز دارند. از مسئولان انتظار داریم که با تخصیص بودجه و منابع مناسب، هرچه سریع‌تر این مشکل را حل کنند.

سلیمانی اظهار کرد: مسائل و چالش‌های دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، تنها با همت مسئولان محلی حل نمی‌شود. این موضوع نیازمند توجه ملی، برنامه‌ریزی راهبردی و تخصیص منابع پایدار است. از مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای تصمیم‌گیر انتظار داریم که بودجه کافی برای توسعه زیرساخت‌ها، حمایت از معلمان و خانواده‌های این دانش‌آموزان در نظر بگیرند.

وی بیان کرد: ما به‌عنوان مسئولان این حوزه، وظیفه داریم که از هر فرصتی برای بهبود شرایط دانش‌آموزان استثنایی استفاده کنیم. این قشر از جامعه، علی‌رغم محدودیت‌ها، استعدادها و توانایی‌های بسیاری دارند که در صورت حمایت مناسب، می‌توانند به افراد موفق و تأثیرگذار تبدیل شوند.

 

انتهای پیام
captcha