سالنامه پژوهشی شورای عالی قرآن «نبأ» رونمایی شد
کد خبر: 4190709
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴

سالنامه پژوهشی شورای عالی قرآن «نبأ» رونمایی شد

در حاشیه هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم «سالنامه پژوهشی شورای عالی قرآن» رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آئین اختتامیه هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم عصر جمعه هشتم دی‌ماه از ساعت ۱۹ با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و سخنرانی حسن رحیم‌پورازغدی و حضور جمعی از مدیران قرآنی، اساتید، قاریان و حافظان قرآن کریم در حسینیه الزهرا(س) مجتمع امام خمینی‌(ره) برگزار شد.

در حاشیه این مراسم از دو اثر و محصول قرآنی با عنوان سالنامه پژوهشی شورای عالی قرآن «نبأ» و همچنین «دعاخوانی؛ آداب، روش‌ها و اصول اجرا» رونمایی شد. در ادامه به معرفی سالنامه پژوهشی شورای عالی قرآن می‌پردازیم.

در سالنامه پژوهشی شورای عالی قرآن(نبأ) محور و رویکرد مهندسی تلاوت قرآن کریم است. مدیرمسئول این سالنامه سیدعلی‌محمد سرابی و سردبیر آن محمدتقی میرزاجانی است. مخاطبان این سالنامه قاریان، حافظان قرآن کریم و قرآن‌پژوهان عنوان شده است.

صاحب اثر این سالنامه شورای عالی قرآن است و هدف از تهیه آن ارتقا، ترویج و اثرگذاری فن قرائت قرآن کریم است. تعداد مقالات ارائه شده در این سالنامه ۱۰ عنوان است.

موضوعات این سالنامه تبیین چیستی و چرایی مهندسی تلاوت، واکاوی «هندسه تلاوت» در اندیشه رهبر معظّم انقلاب اسلامی، نقش ادبیات عرب و وقف و ابتدا در مهندسی تلاوت، حفظ نظام‌مند قرآن کریم و ارتباط آن با مهندسی تلاوت، نقش و جایگاه تجوید و قرائات در مهندسی تلاوت قرآن کریم است.

همچنین نقش و جایگاه صوت و لحن در مهندسی تلاوت، رابطه اعجاز بیانی و تأثیری قرآن با مهندسی تلاوت، تصویرسازی آیات در تلاوت قرآن کریم، نقش تجسم، تصویرگری و القای معنا در مهندسی تلاوت، تحلیل روان‌شناختی جایگاه مخاطب‌شناسی و نقش احساس و ادراک در مهندسی تلاوت از دیگر موضوعات این سالنامه است.

مقالات این شماره، نیز گزید‌ه‌های از مقالات دریافت شده با محوریت و رویکرد «مهندسی تلاوت» است و هر کدام نکات و ظرائفی در این موضوع را بیان کرده و در شش سرفصل: چیستی مهندسی تلاوت، هندسه تلاوت در بیانات رهبر معظم انقلاب، شاخصه‌های علمی ـ فنی مهندسی تلاوت، جایگاه حفظ در مهندسی تلاوت، اعجاز بیانی و رابطه آن با مهندسی تلاوت، تصویرسازی و تجسم در مهندسی تلاوت، تقدیم پژوهشگران گرامی و قرآنیان ارجمند شده است.

یادآور می‌شود در آئین افتتاحیه هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم نیز از دو اثر و محصول قرآنی با عنوان «بیانات مقام معظم رهبری پیرامون قرآن کریم و فعالیت‌های قرآنی» و همچنین «مجموعه مقالات و سخنرانی‌های هفدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم با موضوع مهندسی تلاوت» رونمایی شد.

سالنامه نبا

انتهای پیام
captcha