درخواست رئیس سازمان اوقاف از قرآنیان؛ تربیت قرآنی را در کشور معنا کنید + فیلم
کد خبر: 4190664
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶

درخواست رئیس سازمان اوقاف از قرآنیان؛ تربیت قرآنی را در کشور معنا کنید + فیلم

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در آئین اختتامیه هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم خطاب به فعالان در امور قرآنی گفت: تربیت قرآنی را در کشور معنا کنید و تلاوت تاثیرگذار را برای تربیت نسلی قرآنی پیش ببرید.

حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در آیین اختتامیه هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم که شامگاه روز جمعه هشتم دی‌ماه در حسینیه الزهرا(س) مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن تبریک و تسلیت شهادت مستشار جمهوری اسلامی ایران شهید سیدرضی موسوی و ایام شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: در سازمان اوقاف یک کالبد عظیمی از امام‌زادگان داریم که علاقه‌مند هستم در تمامی مراکز شاخص آن‌ها کرسی تلاوت قرآن کریم برگزار شود.

وی افزود: امروز بیش از دو هزار امام‌زاده شاخص از مجموع هشت هزار امام‌زاده در سراسر کشور داریم که همگی آن‌ها آمادگی و قابلیت برگزاری کرسی‌های تلاوت را دارند، لذا از تمامی اساتید، قاریان و فعالان قرآنی و همچین کسانی که توان برگزاری این کرسی‌ها را دارند، تقاضا می‌کنم که حضور پیدا کنند و در این مراکز کرسی تلاوت را شکل دهند.

بیش از ۲ هزار کرسی تلاوت جریان تلاوت را تغییر خواهد داد

رئیس سازمان اوقاف با بیان اینکه برگزاری بیش از دو هزار کرسی تلاوت قطعا جریان تلاوت در کشور را تغییر خواهد داد افزود: باید این کار استمرار پیدا کند تا شاهد رونق کرسی‌های تلاوت در سراسر کشور باشیم. در مسابقات کشوری هم سعی ما بر این بود که از همین ظرفیت کالبدی استفاده کنیم. امسال وقتی مسابقات کشوری در خراسان شمالی برگزار شد با همین توجه به ظرفیت‌های کالبدی شاهد استقبال بی‌نظیر مردم از این مسابقات بودیم.

خاموشی با تاکید بر اینکه بایستی به سمت مردم برویم در جایی که مردم مشارکت می‌کنند، گفت: نباید جایی را تشکیل دهیم که مردم با موانع در آن شرکت کنند. مراقد امام‌زاده‌ها برای رونق و توسعه همین کار و جریان قرآنی و برداشتن مانع‌ها است. در مسابقات کشوری و بین‌المللی هم با مشارکت و همراهی نخبگان این کار پیش خواهیم برد و برگ زرین دیگری را در سپهر مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران شاهد خواهیم بود.

وی افزود: در این دوره از مسابقات بین‌المللی بیش از ۱۱۰ کشور اعلام حضور کرده‌اند و این باعث خواهد شد که یک دیپلماسی جدیدی از فعالیت‌های قرآنی شکل بگیرد و شاهد یک اتفاق مبارک دیگری در این عرصه خواهیم بود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص موضوع هجدهمین نشست تخصصی قاریان، استادان و حافظان قرآن کریم گفت: بعد از انقلاب اسلامی اتفاقی که در خصوص مفهوم تلاوت و جریان تلاوت در کشور رخ داده است، بسیار مبارک است. به این معنا که جهان مشاهده کرد جریان سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی ما بر پایه قرآن شکل گرفته است. دنیا این را باید بفهمد که همه سیاست‌های ما بر پایه قرآن شکل گرفته است.

خاموشی سخنان خود را با آیه ۲۱ سوره احزاب ادامه داد و گفت: خدای متعال در این سوره می‌فرماید «لَّقَدۡ کَانَ لَکُمۡ فِی رَسُولِ ٱللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَة لِّمَن کَانَ یَرۡجُواْ ٱللَّهَ وَٱلیَوۡمَ ٱلأٓخِرَ وَذَکَرَ ٱللَّهَ کَثِیرا؛ یعنی براى شما و آنهایى که امید به پروردگار و روز قیامت دارند و خدا را بسیار یاد مى‌کنند، رسول خدا مقتدایى نیکوست»؛ همچنین در آیه شریفه‌ «مُحَمَّدٌ رَسولُ اللهِ وَ الَّذینَ مَعَه، اَشِدّاٰءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماٰءُ بَینَهُم» کسانی که با خدا و پیامبر(ص) هستند، مورد خطاب قرار می‌دهد؛ همان «وَ الَّذینَ مَعَه» ها؛ باید در مسیر خدا و پیامبر(ص) همراه قرآن و نسل قرآنی باشیم.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: امروز  حاج قاسم معرف انقلاب اسلامی است و شاهدیم که در سایر کشور‌ها ایشان را از ما بیشتر می‌شناسند. او در نظام مقابله با ظلم ادبیات جدیدی را بین جهان رواج داد و به آمریکا و اسرائیل گفت که حریفشان است. او به مردم نشان داد که نباید از آمریکا و اسرائیل ترسید. حاج قاسم نظام فکری آمریکا را بهم ریخت. امروز عکس حاج قاسم در آمریکای لاتین، کانادا، آمریکای مرکزی، آسیا و کشور‌های مختلف و یا در آفریقا زیاد نصب شده است و این یعنی حاج قاسم محوریت مردمی را در جهان فرماندهی می‌کند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری امروز به دنبال «وَ الَّذینَ مَعَه» هستند و اینکه می‌فرمایند ما قاری و حافظ می‌خواهیم به این معنی است که یک انسان عامل به قرآن و عامل به مفهوم آن را می‌خواهیم. ما می‌خواهیم سبک زندگی قرآنی در انقلاب اسلامی ایران زبان‌زد شود. امروز چالش‌های زیادی در جهان هستی وجود دارد که انقلاب اسلامی ما رقم زده است و جریان‌های جهانی را تغییر داده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از سخنانش به عملیات طوفان‌الاقصی اشاره کرد و گفت: این عملیات نیز بسیاری از مختصات جهانی را برهم زد و باعث شد تا جهان به جنایات آمریکا و اسرائیل پی ببرد تا جایی که در پارلمان آفریقا بعد از این عملیات با رأی بالا اعلام قطع ارتباط با اسرائیل را تایید کرد. جهان تصاویر عجیبی از غزه می‌دید که کودکان و نوجوانان در آن شرایط انس عجیبی با قرآن پیدا کرده بودند و بر روی خرابه‌ خانه‌ها‌یشان به تلاوت قرآن مشغول هستند. این نشان از همان اثرگذاری تلاوت قرآن بر دل‌ها و ذهن‌ها دارد.

خاموشی در ادامه با تاکید بر اینکه در بحث قرائت قرآن باید کار‌ی کنیم که، ولی فقیه ما احساس زیادی جمعیت قرآنی را در امتش کند، گفت: شما قرآنیان باید لشکری درست کنید که مدافع آرمان‌های انقلاب اسلامی باشد. هنر قرائت و تلاوت باید این باشد که مردم را با مفاهیم قرآن و آرمان‌های اسلامی و انقلاب گره بزند. انقلاب اسلامی این شعار را داد و حکومت را بنا کرد و ما باید در این مسیر موفق شویم و اگر موفق نشویم همه چیزمان زیر سوال می‌رود و قطعاً موفق خواهیم شد.

وی با بیان اینکه تلاوت مؤثر قرآن انسان‌ها را صابر و اهل تحمل می‌کند، گفت: شما بایستی به گونه‌ای برای مخاطب خود تلاوت کنید که قوانین خدا برای او جدی شود. تلاش کنید که به او بفهمانید کمال و راه حق چیست. البته رهزن شما صرف حرفه‌ای عمل کردن است، اما بایستی این حرفه‌ای عمل کردن را کنار بزنید؛ هر چند به آن باید عمل کنید، اما باید به مخاطب خود قضای روح دهید که همان کلام خدا است. تلاش کنید تا وجود افراد را با قرآن گره بزنید، هر چند که کار زیادی را می‌طلبد، اما از شما قرآنیان برمی‌آید.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خطاب به جامعه قرآنی کشور، اساتید و قاریان و حافظان ممتاز گفت: تربیت قرآنی را در کشور معنا کنید. تلاوت اثرگذار هم باید در این مسیر باشد. در این راه باید استقامت داشته باشید. در تاریخ هر پیروزی که وجود داشته با استقامت بوده است؛ لذا تقاضا می‌کنم قرائت تأثیرگذار را برای تربیت نسل با هدف تربیت قرآنی و انسانی انجام دهید، چراکه ما در تربیت قرآنی می‌بینیم، اگر انسانی یک آیه را در خودش زنده کند، مسیر زندگی‌اش تغییر می‌کند.

انتهای پیام
captcha