چند راهکار برای گرم کردن صدا + صوت
کد خبر: 4184808
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴

چند راهکار برای گرم کردن صدا + صوت

وحید براتی، مدرس و قاری ممتاز کشورمان در کارگاه تخصصی قرائت قرآن استان البرز به راهکارهای گرم کردن صدا برای تلاوتی اثرگذار اشاره کرد.

جلسه قرآن استان البرزبه گزارش ایکنا، کارگاه تخصصی قرائت قرآن کریم استان البرز، شامگاه گذشته، هفتم آذرماه با حضور تعدادی از قاریان و اساتید ممتاز و فعالان قرآنی استان در حسینیه‌‌ امام خمینی(ره) دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌ جمعه کرج برگزار شد.

در این محفل با مدیریت وحید براتی و تلاوت چند نفر از قاریان چون میثم سلیمانی، مرتضی اوحدی، حمید اکبرنژاد و ... به راهکارهایی برای گرم کردن صدا برای تلاوتی اثرگذار بر مستمع اشاره شد. 

براتی با اشاره به بر اینکه صداست که بر مخاطب اثرگذاری ایجاد می‌کند، گفت: هر چند لحن قاری خوب باشد، اما هنگامی که صدا ناکوک و خش داشته باشد، از گیرایی اجرا کم می‌کند. اگر قاری می‌خواهد حرفه‌ای باشد، باید در تمام زمینه‌ها به نحو احسن کار کرد.

چند راهکار برای گرم کردن صدا + صوت

وی ادامه داد: از سوی دیگر نیازی نیست تمام تحریرها را در اجرای فراز و قطعات اولیه خود نمایش دهند، بلکه باید مخاطب را تشنه بگذارند. یک قاری هیچگاه زیبایی‌های خواندن را در اول تلاوت برای مخاطب نشان نمی‌دهد، چرا که ادامه اجرایش تکراری خواهد شد.

چند راهکار برای گرم کردن صدا + صوت

براتی با تأکید بر اینکه مهندسی تلاوت در اثرگذاری آن مهم است، بیان کرد: قاری باید به سرعت تلاوت نیز توجه داشته باشد و سعی کند تا اجرایی دلنشین داشته باشد به‌گونه‌ای که آرامش خواندن از قاری به مستمع منتقل شود.

کد

این مدرس قرآن به ارائه نکاتی برای گرم کردن صدا از ساعات اولیه صبح یا پیش از اجرای یک قاری پرداخت و گفت: قاری پس از نماز صبح، دو سه صفحه از مصحف شریف را به صورت دکلمه بخواند. از سوی دیگر انجام حرکات کششی ویژه عضلات فک آن هم به صورت عمودی و افقی، به مدت 15 تا 20 دقیقه در اجرایی خوب، مثمرثمر است.

این قاری قرآن با اشاره به تمرین‌هایی اثرگذار برای قرائتی بهتر چون لیپ‌تریل، نی در آب و اجرای نت‌های مختلف با صداسازی در گلو و حنجره افزود: این تمرین‌ها و گرم کردن‌ها موجب شنیده نشدن ناکوکی‌های صدا می‌شود. باید بتوانیم در هنگام تلاوت، بهترین استفاده را از صدا ببریم.  

یادآور می‌شود، کارگاه تخصصی قرائت قرآن سه‌شنبه‌های اول هر ماه با دعوت از اساتید مختلف ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha