عبدالفتاح شعشاعی و استعدادی الهی در تصویرگری قرآن + فیلم
کد خبر: 4181142
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲
یادی از استاد در سالروز وفات

عبدالفتاح شعشاعی و استعدادی الهی در تصویرگری قرآن + فیلم

شیخ عبدالفتاح شعشاعی از قاریان نسل اول عصر طلایی تلاوت در مصر است که به لحاظ لحنی و به‌دلیل ویژگی‌های بسیار بارز تلاوت مشهور به فنان‌القراء شد چراکه صدای استاد الشعشاعی به مثابه قلم‌موی نقاشی، معانی قرآن را ترسیم می‌کرد و تلاوت او آلبومی از تصاویر قرآن بود و استعدادی الهی در تصویرگری قرآن داشت.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، امروز شنبه، ۱۱ نوامبر برابر با 20 آبان‌ماه سالروز درگذشت استاد شیخ عبدالفتاح شعشاعی، یکی از برجسته‌ترین قاریان مصری است که در دهه پنجاه قرن گذشته میلادی می‌زیسته است.

بسیاری او را در کنار استاد محمد رفعت، پدر معنوی قاریان ارشد مصر می‌دانند و علی‌رغم درخشش او در دهه پنجاه میلادی، تلاوت‌های ضبط شده او همچنان مرجعی برای قاریانی است که می‌خواهند علم تلاوت و قرائت قرآن را بیاموزند. 

عبدالفتاح الشعشاعی 21 مارس 1890 در روستای شعشاع از توابع منوفیه مصر به دنیا آمد، او مانند سایر قاریان قرآن کریم، از همان دوران کودکی با حفظ کتاب خدا مأنوس بود. کل قرآن کریم را در کودکی زیر نظر پدرش شیخ محمود الشعشاعی آموخت. سپس پدرش او را در مسجد احمدیه شهر طنطا ثبت نام کرد تا در آنجا تحصیلات قرآنی را به اتمام برساند. عبدالفتاح در سال 1916 برای تکمیل دروس علوم قرآن کریم و قرائت به مرکز اسلامی الازهر شریف در قاهره پیوست.


بیشتر بخوانید:


شهرت شیخ عبدالفتاح الشعشاعی در قاهره، در حین تحصیل او در الازهر، فراگیر شد و نزد اساتید مبرز تلاوت از جمله شیخ علی محمود و شیخ محمد رفعت به شهرت فراوانی دست یافت. مخصوصاً زمانی که در شب پایانی ولادت امام حسین(ع) با اساتید بنام تلاوت آن زمان در محفلی قرآنی شرکت کرد و شهرت او فراتر از قاهره رفت. او همچنین به محافل رسمی حکومتی نیز راه یافت و در مراسم یادبود سعد پاشا زغلول، عدلی پاشا یکن و محمد محمود، نخست‌وزیران وقت مصر  نیز حضور یافت و تلاوت خود را ارائه کرد.

شعشاعي

عبدالفتاح الشعشاعى علاوه بر تلاوت قرآن در ابتهال‌خوانی نيز سرآمد بود و گروهى را تشكيل داد كه در رشته تواشیح دینی تخصص داشت و شيخ زكريا احمد از جمله اعضاى او بود، اما در سال 1930 تصميم گرفت كه عمر خود را وقف تلاوت قرآن كند. در نهایت او به بيماری حنجره مبتلا شد، پس از آن پزشكان به او توصيه كردند كه کار خود را کم کند لذا ابتهال‌خوانی را کنار گذاشت.

در سال 1934 شیخ عبدالفتاح الشعشاعی به رادیو مصر پیوست. او پس از شیخ محمد رفعت، دومین قاری قرآنی بود که به رادیو مصر پیوست اما هنگامی که متوجه شد مجبور به تلاوت در مقابل میکروفن است، ابتدا نپذیرفت. به دلیل اعتقاد رایج حرام بودن تلاوت قرآن کریم پشت میکروفن، اما پس از آن فتوایی مبنی بر جواز تلاوت قرآن با میکروفن صادر شد و بدین ترتیب ضبط تعداد زیادی از تلاوت‌ها را در رادیو قرآن مصر آغاز کرد.

شعشاعي
 
 شیخ عبدالفتاح الشعشاعی در سال 1948 برای ادای حج سفر کرد و در آنجا قرآن کریم را برای حجاج خواند و اولین کسی بود که در مسجدالحرام، مسجدالنبی و صحرای عرفات قرآن را از طریق بلندگو خواند. او همچنین در سال 1954 به عراق سفر کرد.

شیخ عبدالفتاح الشعشاعی همچنین به عنوان قاری رسمی مسجد سیده نفیسه و مسجد حضرت زینب(س) قاهره منصوب و افتخارات رسمی فراوانی نصیب وی شد.

رهبر معظم انقلاب درباره تلاوت شیخ شعشاعی چه گفتند + فیلم

مقام معظم رهبری درباره شیخ عبدالفتاح شعشاعی فرمودند: «من از نوار عبدالفتاح خیلی خوشم می‌آمد؛ آن را گوش می‌کردم... ما در بین قرّاء خوب مصری، قرّاء برجسته مصری کسی یا کسانی را داریم که نفَسشان کوتاه است، هم خواندنشان خیلی خوب است، هم تأثیرگذاریشان خوب است؛ از جمله عبدالفتّاح شعشاعی. شما می‌دانید نفسش کوتاه است امّا در عین حال یکی از بهترین و اثرگذارترین تلاوت‌ها ـ که ان‌شاءالله خدای متعال ایشان و همه قرّاء قرآن را مشمول رحمت و مغفرت کند ـ از این مرد شنیده می‌شود. بنابراین من خواهش می‌کنم که آقایان در مسئله نفَس، خودشان را اذیت نکنند.» [بیانات در محفل انس با قرآن ۱۳۹۴/۰۳/۲۸]

عبدالفتاح شعشاعی 11 نوامبر 1962 در سن 72 سالگی درحالی که میراث عظیمی از صوت ضبط شده تلاوت‌های ارزشمند از قرآن را خود بر جای گذاشت؛ درگذشت. تشییع پیکر او با حضور بسیاری از شخصیت‌های کشوری و عموم مردم برگزار شد. صوت او را پسرش شیخ ابراهیم الشعشاعی به ارث برده و رهرو مسیر قرآنی پدر شده است.

در سال 1990، حسنی مبارک، رئیس جمهور وقت مصر جایزه علوم و فنون مصر را به پاس نقش وی در عرصه قرائت قرآن به خانواده شیخ الشعشاعی اهدا کرد.

استعداد الهی استاد شعشاعی در تصویرگری آیات الهی هنگام تلاوت

شیخ علی جمعه، مفتی سابق مصر در برنامه «مصر، دولت تلاوت» با اشاره به فنون تلاوت شیخ عبدالفتاح الشعشاعی، او را شهردار قاریان مصری و فنان القراء مصر معرفی و تصریح کرد: آن مرحوم استعدادی الهی در تصویرگری قرآن داشت.

او گفت: صدای استاد الشعشاعی به مثابه قلم‌موی نقاشی، معانی قرآن را ترسیم می‌کرد و تلاوت او آلبومی از تصاویر قرآن بود.
در ادامه تنها ویدئوی موجود از تلاوت استاد عبدالفتاح الشعشاعی را محفل رؤيت هلال رمضان 1958 در قصر عابدین قاهره مشاهده می‌کنید.

 
انتهای پیام
captcha