نمایندگان احزاب آمریکا خواستار اعطای پناهندگی به مسلمانان اویغور شدند
کد خبر: 4146861
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۵

نمایندگان احزاب آمریکا خواستار اعطای پناهندگی به مسلمانان اویغور شدند

براساس یک طرح قانونی که از سوی دو حزب دموکرات و جمهوری خواه کنگره ارائه شده، اعطای پناهندگی به مسلمانان اویغور چین درخواست شده است.

به گزارش ایکنا، به نقل از الجزیره، یک گروه از نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره ایالات متحده آمریکا طرحی را ارائه کرده‌اند که هدف آن درخواست دادن اولویت برای اعطای پناهندگی به اقلیت مسلمان اویغور چین است.

گروهی که این قانون را معرفی کرد شامل جنیفر وکستون، نماینده دموکرات ویرجینیا، ماریا الویرا سالازار، جمهوری خواه از فلوریدا، گریگوری میکس، نماینده دموکرات از نیویورک، و دان بائر و جری کونولی، دو دموکرات از ویرجینیا می‌شود.

در این طرح تصریح شده است اویغورها و سایر گروه‌های قومی که توسط دولت چین مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، برای دریافت پناهندگی در اولویت دوم قرار می‌گیرند. امری که به توانایی آن‌ها برای درخواست پناهندگی در ایالات متحده سرعت می‌بخشد.

کسانی که این قانون شامل آن‌ها می‌شود، کمک‌های بشردوستانه ویژه‌ای دریافت کرده و در زمینه اسکان مجدد و روند پناهندگی در ایالات متحده کمک دریافت خواهند کرد.

این قانون همچنین به دنبال محافظت از پناهندگان اویغور است که به خارج از چین گریخته‌اند. برای این منظور اولویت تلاش‌های دیپلماتیک ایالات متحده برای اعمال فشار بر کشورهایی است که تلاش می‌کنند اویغورها را به چین بازگردانند.

این اقدام در زمانی صورت می‌گیرد که گروه‌های حقوق بشری اویغور از جامعه بین‌المللی خواسته‌اند تا علیه چین به دلیل نقض آشکار حقوق اقلیت مسلمان در منطقه خودمختار سین کیانگ، اقدامی ملموس انجام دهد.

دولت ایالات متحده و پارلمان‌های چندین کشور غربی گفته‌اند که اقدامات چنین در قبال اویغورها به منزله نسل‌کشی یا جنایت علیه بشریت است.

در فوریه گذشته، پارلمان کانادا به اتفاق آرا، پیشنهادی را برای اسکان مجدد پناهندگان اویغور در کانادا تصویب کرد.

پکن از سال 1949 کنترل قلمرو ترکستان شرقی را که محل سکونت مسلمان اویغور است، در اختیار دارد و آن را سین کیانگ به معنای مرز جدید می‌نامد.

طبق آمار رسمی، 30 میلیون مسلمان در چین زندگی می‌کنند که 23 میلیون نفر از آن‌ها اویغور هستند، در حالی که گزارش‌های غیر رسمی نشان می‌دهد تعداد مسلمانان از جمعیت حدود 1.4 میلیاردی چین تقریباً 100 میلیون نفر است.

انتهای پیام
captcha