روایتی زنانه از انس با قرآن در زندان‌های البرز
کد خبر: 4079659
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶

روایتی زنانه از انس با قرآن در زندان‌های البرز

اجرای طرح‌های مختلف قرآنی در زندان‌ها فرصتی است تا زندانیان با تمسک به آیات الهی خود را از عذاب گذشته رها کنند و با آرامش روحی در مسیر اصلاح و ساخت یک زندگی جدید گام بردارند.

آموزش قرآن برای زنان زندانی

همه انسان‌ها در زندگی دچار اشتباه و خطاها می‌شوند. در این بین برخی برای جبران خطا و اشتباهشان مجازات و راهی زندان می‌شوند. نگاه منفی جامعه به زندان موجب شده، برخی از زندانیان خود را بسیار گناهکار بدانند و بعد از آزادی هم امیدی به آینده و ساختن یک زندگی جدید نداشته باشند؛ در حالی که زندان خط پایان نیست و انس با خدا و حرکت به سوی او هر بن‌بستی را بی‌معنا می‌کند.

خداوند در آیه 70 سوره انفال می‌فرماید: « يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِمَنْ فِي أَيْدِيكُمْ مِنَ الْأَسْرَىٰ إِنْ يَعْلَمِ اللَّهُ فِي قُلُوبِكُمْ خَيْرًا يُؤْتِكُمْ خَيْرًا مِمَّا أُخِذَ مِنْكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ».«ای رسول، به اسیرانی که در دست شما مسلمین‌ هستند بگو که اگر خدا در دل شما خیر و هدایتی مشاهده کند و ایمان آرید در مقابل آنچه از شما گرفته شده بهتر از آن را عطا می‌کند و از گناهان شما می‌گذرد که خدا آمرزنده و مهربان است».

همچنین خداوند در آیه 39 سوره مائده می‌فرماید: «فَمَنْ تَابَ مِنْ بَعْدِ ظُلْمِهِ وَأَصْلَحَ فَإِنَّ اللَّهَ يَتُوبُ عَلَيْهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ».« پس هر که پس از ستمی که کرده توبه و کار خود را اصلاح کرد از آن پس خدا او را خواهد بخشید، که خدا بخشنده و مهربان است». برای برخی از زندانیان این آیات نورانی و امیدبخش روزنه امیدی برای جبران اشتباهات و خطاهای گذشته‌ شده و راهی را ایجاد کرده است تا با کمک خدا و مددجویان زندان به دامن پرمهر قرآن پناه ببرند.

اداره‌کل زندان‌های البرز با تاسی از این آیات و برای کمک به زندانیان و هدایت آنها در مسیر درست، اجرای برنامه‌های فرهنگی و قرآنی را سرلوحه کار خود قرار داده است و به کمک مددجویان و مربیان قرآنی، زندانیان را برای زندگی سعادتمندانه آماده می‌کند. اجرای برنامه‌های قرآنی برای زنان زندانی استان البرز  فرصتی را ایجاد کرده تا با انس با قرآن آرامش بیشتری داشته باشند و بتوانند با تمسک به آیات الهی برای شروع یک زندگی جدید آماده شوند.

ر. ق یکی از بانوان زندانی قرآن‌آموز در گفت‌وگو با ایکنا از البرز گفت: مهم‌ترین انگیزه من برای حفظ و یادگیری قرآن کریم، رسیدن به آرامش فردی، قوی‌تر کردن ارتباطم با خداوند و رهایی از بار گناهانم است.

وی با اشاره به اینکه قبل از زندان، به دلیل علاقه‌ای که به قرآن داشتم جز 30 را حفظ کرده بودم، افزود: یکی از تاثیرات انس با قرآن در این شرایط رسیدن به آرامش روحی است.

ر. ق تصریح کرد: من در این مدت سعی کردم دوستان و هم‌بندی‌های خودم را برای یادگیری و انس با قرآن تشویق کنم و خودم در حال حاضر روزی یک ساعت برای حفظ قرآن وقت می‌گذارم و این ارتباط باعث شده که بفهمم در زندگیم چه گناهانی انجام دادم و از زندگی گذشته‌ام درس عبرت بگیرم.

این بانوی زندانی توضیح داد: من قرآن را برای خودش دوست دارم و برای گرفتن امتیاز برای تخفیف در مدت گذراندن دوره حبس به سمت قرآن نرفتم. من آرامش درونی‌ام را مدیون انس با قران هستم.

در ادامه پ. الف یکی دیگر از بانوان زندانی قرآن‌آموز، مهم‌ترین انگیزه‌اش از حفظ و انس با قرآن را افزایش صبر عنوان کرد و گفت: من با حفظ و انس با قرآن صبورتر شدم و احساس می‌کنم برای غلبه بر مشکلات قدرت بیشتری پیدا کرده‌ام.

وی با اشاره به اینکه پیش از ورود به زندان هم با قرآن تا حدی آشنا بودم، افزود: امروز از اینکه می‌توانم قرآن را به راحتی بخوانم و حفظ کنم بسیار خوشحالم و این راه را حتی بعد از آزادی از زندان هم ادامه می‌دهم.

این بانوی زندانی تصریح کرد: معتقدم در هر قدم از زندگی، خدا با انسان است و تا خدا نخواهد ثانیه‌ای از ثانیه‌های زندگی جلو نمی‌رود و همه چیز به دست خداست و این درسی است که من از قرآن گرفتم.

پ. الف بیان کرد: درحال حاضر برنامه‌ام این است که بانوان هم‌بندم خود را هم با قرآن آشنا کنم تا آنها هم حس خوب انس با قرآن و یادگیری آیات الهی را تجربه کنند.

در ادامه م. ت بانوی زندانی که به زودی مادر می‌شود، بیان کرد: قرآن را برای آرامش خودم و فرزندم می‌خوانم. با انس با قرآن حضور خداوند را در کنار خودم بیشتر حس می‌کنم و این حضور به من قوت قلب می‌دهد.

این بانوی زندانی اضافه کرد: قرآن در زندگی من بسیار راهگشا بوده و هروقت ناامید بودم و یا به بن‌بست رسیدم به آن پناه بردم. درحال حاضر که در زندان هستم با یاد خداوند این روزها را سپری می‌کنم و از خدا می‌خواهم که نور الهی را در زندگی من بیشتر جاری کند تا وقتی فرزندم به دنیا آمد بتوانم مادر خوبی باشم و دیگر خطاهای گذشته‌ام را تکرار نکنم.

 

 

انتهای پیام
captcha