نگاهی به زندگی مرحومه «حدیقه عاشوری» از تبلیغ دین تا تألیف کتب معارفی
کد خبر: 4038870
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵

نگاهی به زندگی مرحومه «حدیقه عاشوری» از تبلیغ دین تا تألیف کتب معارفی

مرحومه «حدیقه عاشوری» از بانوان مبلغ پیشکسوت البرزی سال‌های بسیاری از عمر خود را صرف تبلیغ دین و معارف اسلامی کرد و از وی کتاب‌هایی چون استمداد از ملکوتیان در دو جلد، در بارگاه دوست، گفتارهایی از پیامبران اولوالعزم، صلوات بارش رحمت‌الهی، چهل حدیث نبوی، چهل مجلس حسینی و جزوات ماهیانه به یادگار مانده است.

 حاجیه خانم «اکبری» مبلغه پیشکسوت البرزی

به گزارش ایکنا از البرز، مرحومه «حدیقه عاشوری» معروف به حاجیه خانم اکبری از شاگردان عارفه زمان خود خانم مالک بود که از دوران جوانی پا به عرصه تبلیغ دین گذاشت و در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های انقلابی خود در مبارزه با رژیم وابسته پهلوی را بیش از پیش دنبال کرد و در این راه سختی‌های بسیاری کشید.

بانوان مذهبی کرج هیچ‌گاه جلسات پرشور وی را در مهدیه بزرگ کرج در ایام فاطمیه، محرم و صفر فراموش نمی‌کنند که درس‌های معارف ناب اسلامی را با بیان خطبه‌های پرشور و روضه‌های غنی به مخاطبان خود ارائه می‌کرد. این بانوی مبلغ با وجود بیماری سخت، حتی در دوران کرونا دست از تبلیغ و نشر معارف دینی برنداشت و سخنرانی‌های خود را در بستر بیماری برای مخاطبان ضبط می‌کرد و مطالب توسط شاگردانش در کانال‌های اطلاع‌رسانی منتشر می‌شد.

حاجیه خانم اکبری همیشه دقایقی از جلسات سخنرانی‌هایش را به پاسخگویی به سؤال‌های بانوان اختصاص می‌داد و با راهنمایی آنها از بانوان می‌خواست که عمر خود را به مطالعه و کسب معارف اسلامی و قرآنی و مزین شدن به اخلاق اسلامی اختصاص دهند.

وی در مقدمه یکی از کتاب‌هایش به‌نام «استمداد از ملکوتیان» درباره دوران کودکی و بهره‌مندی از معارف استاد بزرگ خود خانم مالک نوشته است: «گویا خداوند روزی زندگی‌ام را طوری قلم زده بود که در سن هفت سالگی مورد توجه اولیای الهی قرار بگیرم و تا 18 سالگی زیرسایه معنوی آنها با اسلام و قرآن و اهل بیت(ع) به فراخور عقل ناچیزم آشنا شوم. بعد از آن هم خداوند افراد بزرگی را در مسیر زندگی من قرار داد که یکی از آنها مرحومه مغفوره بانو فاطمه مالک بود که صدای رسایش در دوران ستم‌شاهی در کوچه‌ها و خیابان‌ها و محله‌های مختلف تهران و شهرهای بزرگ ایران برای تبلیغ دین بلند بود و افراد زیادی را به واسطه فعالیتش به راه دین و فرهنگ تشیع راهنمایی کرد. چه روزها شاهد بودیم که زنان بدون حجاب قدم به مجلسش می‌گذاشتند و به هنگام رفتن دیگر پای اینکه بدون حجاب بروند را نداشتند و از صاحب خانه روسری یا چادر تقاضا می‌کردند و دیگر بدون حجاب دیده نمی‌شدند.»

بانو اکبری در وصف استاد خویش همواره اظهار می‌کرد که خداوند به من عنایت کرد که روزها در محضر علمش باشم و شب‌ها شاهد خلوت‌هایش با خدا و شنیدن صدای گریه‌ها و مناجات و توسلاتش به دامن اهل‌ بیت(ع). استاد مالک همیشه می‌گفت: من آنچه را که دارم از حضرت اباعبدالله(ع) گرفتم و هرچه خواستم از این طریق به‌دست آوردم. شما هم هرچه را بخواهید می‌توانید از این طریق به‌دست بیاورید. من از او خیلی چیزها یاد گرفتم به‌طوری که پس از ایشان وقتی قدم به راه تبلیغ گذاشتم که حدود 40 سال از آن می‌گذرد با اینکه هر شب حداقل چهار ساعت تحقیق و مطالعه دارم و این کار را بر خود واجب می‌دانم اما در مجلس تبلیغ بیشتر آنچه می‌گویم از اندوخته‌هایی است که از آن بانوی بزرگوار یاد گرفته‌ام. مخصوصا وقتی که از کرامات و معجزات اهل‌ بیت(ع) و اولیای خدا می‌گفت گویا مطالب در ذهن من برای همیشه ماندگار می‌شد. البته این یک روش تبلیغی قرآن مجید است که خداوند با بیان لطایف و حکایت‌های تاریخی و ضرب‌المثل و داستان زندگی انبیا و حکایت زندگی بندگان مخصوصش، انسان را به فکر وادار می‌کند.به همین خاطر تصمیم گرفتم نکات و لطایف و معجزات و کراماتی را که طی سال‌ها شنیدن و مطالعه‌ کردن جمع‌آوری کرده بودم مکتوب کنم.

از این بانوی بزرگوار ده‌ها ساعت صوت و چندین جلد کتاب چون استمداد از ملکوتیان در دو جلد، در بارگاه دوست، گفتارهایی از پیامبران اولوالعزم، صلوات بارش رحمت‌الهی، چهل حدیث نبوی، چهل مجلس حسینی و جزوات ماهیانه به یادگار مانده است.

در حال حاضر آثار و سخنرانی‌های وی در قالب صوت و متن در سایت shamsotalea.com در دسترس است. همچنین مطالب و درس‌های این بانوی مبلغ به‌صورت عکس‌نوشته در کانال‌های ایتا و سروش و تلگرام و اینستاگرام با عنوان کانال اطلاع‌رسانی حاجیه خانم اکبری در دسترس است.

«حدیقه عاشوری» سرانجام پس از سال‌ها تحمل بیماری صعب‌العلاج در سوم دی‌ماه همزمان با ایام فاطمیه دعوت حق را لبیک گفت و پیکرش در آرامستان بهشت سکینه کرج در قطعه 31 آرام گرفت.

انتهای پیام
captcha