شخصیت خودساخته امام خمینی(ره)؛ نقطه ثقل پیروزی انقلاب
کد خبر: 4034045
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۴

شخصیت خودساخته امام خمینی(ره)؛ نقطه ثقل پیروزی انقلاب

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با تأکید بر اینکه یقیناً خودساختگی و شخصیت استوار امام خمینی(ره) نقش اصلی را در پیروزی انقلاب اسلامی داشته است، اظهار کرد: نقطه ثقل پیروزی انقلاب اسلامی، شخصیت فردی امام(ره) است.

محمدحسین صغیرا مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین صغیرا، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به شخصیت والای امام خمینی(ره)، اظهار کرد: پرداختن به شخصیت ایشان از خلال نوشته‌ها، کتاب‌ها، مصاحبه‌ها، خاطرات، صحبت‌هایی که خود امام(ره) و همچنین فرزند ایشان مرحوم حاج احمد خمینی در رابطه با پدر داشتند، موضوعی حائز اهمیت بوده که باید به این نکات پرداخته شود.

صغیرا با بیان اینکه ابعاد عرفانی، اخلاقی و علمی شخصیت امام خمینی(ره) زبانزد بوده است، تصریح کرد: او حکومتی را تشکیل داد که همه مراجع از ایشان حمایت کردند، اگر کسی با خدا باشد همه عالم به کمک او می‌شتابند درحالی‌که اگر کسی خدا را فراموش کند و امور را وابسته به دست انسان‌ها بداند و ببیند، پروردگار او را به حال خود رها می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه یقیناً خودساختگی و شخصیت استوار امام خمینی(ره) نقش اصلی را در پیروزی انقلاب اسلامی داشته است، افزود: نقطه ثقل پیروزی انقلاب اسلامی، شخصیت فردی امام(ره) است، طبق بیان فرزند ایشان، امام راحل(ره) برای پیروزی انقلاب از هیچ چیز هراسی نداشتند، طبق آیات قرآن تنها اولیای الهی هستند که ترسی بر آنان نیست و اندوهگین نمی‌شوند، چنین حالتی را امام(ره) داشته و به دیگران نیز القا می‌کردند، این خصوصیت سبب شد که امام(ره) انقلاب اسلامی را به پیروزی برسانند و همچنین جنگ تحمیلی را به‌خوبی مدیریت و راهبری کنند، چنین ویژگی‌هایی باعث شد که همگان شیفته ایشان شده و انقلاب اسلامی نیز جهانی شود.

صغیرا در تصریح شخصیت خودساخته امام خمینی(ره)، توضیح داد: در جریان ورود رهبر انقلاب به کشور، در مصاحبه‌ای که با ایشان انجام می‌شود، اعلام می‌کنند که هیچ احساسی ندارند چرا که تنها رضایت پروردگار مدنظرشان بود. مهم برای امام(ره) پیاده کردن امر پروردگار بود و ایشان از هیچ تهدید و آشوبی در کشور هراسی نداشتند، به‌علاوه زمانی که شهید مصطفی خمینی فرزند ارشد امام(ره) به شهادت می‌رسد، دیگران نقل کرده‌اند که امام خمینی خم به ابرو نیاروده و در تشییع جنازه فرزند شرکت کردند، در حالی‌که حالت حزن به خود راه ندادند، اما زمانی که روضه حضرت علی‌اکبر(ع) خوانده می‌شود ایشان به شدت گریه کرده و حالت بی‌قرار داشته‌اند.

این مدرس حوزه و دانشگاه در استان بیان کرد: کتاب‌های حضرت امام(ره) عمیق و پرمعنا هستند و علمای بزرگ به این نکته اذعان دارند شخصیتی که چنین کتبی را به رشته تحریر درآورده است، باید خود تمام این نکات را درک کرده و به آنان رسیده باشد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد یادآور شد: از جمله کتاب‌های شاخص امام خمینی(ره) می‌توان به اسرار نماز و چهل حدیث اشاره کرد، کتابی دیگر نیز راجع به اراده انسان توسط ایشان نوشته شده است که بسیاری از مسائل تخصصی را ذکر کرده‌اند و با توجه به اختصاصی بودن آن، بسیاری از مردم عامه از وجود چنین کتابی آگاهی ندارند، از همین کتاب می‌توان دریافت که امام خمینی(ره) برنامه‌ها و شخصیت خاصی داشته‌اند.

صغیرا ادامه داد: در کتاب چهل حدیث به گناهانی مانند غیبت، تهمت و غیره پرداخته شده است؛ امام(ره) در کتاب اشعار، حالاتی را ذکر کرده‌اند که ارتباط با پروردگار متعال و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) متجلی است که به عنوان مثال، نمونه این ارتباط و عرفان را می‌توان در مصرع «فارغ از خود شدم و کوس انا الحق بزدم» یافت.

وی با اشاره به آیه 96 سوره مریم «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا» کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام می‌دهند، پروردگار متعال، قلوب را متوجه آنان می‌کند و محبت آنان را در دل‌های مردم قرار می‌دهد، بیان کرد: بنیانگذار جمهوری اسلامی دنیا را منقلب کردند و جوامع بشری را حرکت داد اما با وجود داشتن چنین قدرتی دارای تواضع در برابر مردم بود، به‌طوری که این تواضع را می‌توان در انتخابات نظاره کرد و با وجود آنکه امام(ره) با انتخاب بنی صدر به‌عنوان رئیس‌جمهور مخالف بودند، اولویت را انتخاب مردم دانستند، در صورتی که می‌توانستند امر خود را به کرسی بنشانند.

صغیرا در پایان با اشاره به کنترل نفس در رسیدن اولیا به مقامات الهی، تصریح کرد: اگر انسان نسبت به موضوعی شناخت نداشته باشد نمی‌تواند در آن کار موفق شود، از جمله این موارد نگه داشتن افسار نفس در دست است و طبق آیه قرآن، نفس هر انسانی امرکننده به بدی و اطاعت از خداوند نیازمند خودسازی است به‌علاوه انسان در مسیر سیر و سلوک باید از استاد و راهنمای مسیر بهره ببرد. قدم نخست خواستن است و اگر این مهم محقق شود در مراحل بعدی پروردگار هدایت‌ها را به سمت شخص سرازیر می‌کند، یکی از موارد مهم در انسان‌سازی، پس از انجام واجبات و ترک محرمات، خدمت به خلق خداوند بوده و با کمی دقت و تمرین می‌توان متوجه شد که انسان وظیفه سنگینی برای رسیدن به مقامات الهی ندارد.

انتهای پیام
captcha